Kennis-spel meerkeuzevragen
Vragen bedenken Bedenk in tweetallen zes vragen bij de cursus. Begin één vraag met: Wie… Wat… Waar… Wanneer… Waarom… Hoe…
Kaartjes maken Schrijf de vragen op losse kaartjes. Zet er vier antwoorden onder: één goed en drie fout. Zet een pijl voor het goede antwoord. Doe het zo: Wat deden de Maya’s als ze een bloedoffer wilden brengen? A Ze boorden een gaatje in hun tong. B Ze hakten een teen af. C Ze prikten een gaatje in hun hand. D Ze voerden oorlog met een andere stam.
Groepjes maken Ga bij een ander tweetal zitten. Nummer de leerlingen in je groepje: 1, 2, 3 of 4. Ruil jullie kaartjes met een ander groepje. Leg de kaartjes met de tekst naar beneden op tafel.
Spelen Nr. 1 pakt het bovenste kaartje van de stapel. Lees alleen de vraag voor. Nr. 2 geeft antwoord. Lukt dat, dan krijgt hij 3 punten. Lukt het niet, dan leest nr.1 de antwoorden A t/m D voor. Weet nr. 2 het antwoord nu wel, dan krijgt hij 1 punt. Weet hij het niet, dan mogen nr. 3 en 4 raden voor 1 punt.
Spelen vervolg Hierna pakt nr. 2 het bovenste kaartje van de stapel. Hij leest de vraag voor. Nr. 3 mag antwoord geven. Ook nu eerst zelf bedenken voor 3 punten of laten kiezen uit A t/m D voor 1 punt. Lukt dat niet dan mogen nr. 3 en 1 raden. Daarna pakt nr. 3 een vraagkaartje van de stapel. Enz.
Einde spel en dan? Wie heeft de meeste punten? Ruim de kaartjes op. Wil je nog meer te weten komen over de cursus? Bedenk samen een paar vragen. Zoek het antwoord op internet.