Werken met weblogs Oriëntatie MLI 9 september 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Etalage bijeenkomst Online Peer Feedback
Séminarie van de Foundation Séminaire de la Fondation Rotary is a volunteer organization with 33,000 clubs in over 200 countries and geographical areas.
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Informeel leren en….. social media
User Centred Development
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Bloggen in Leiden Patrick Klaassen LEU
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
In het ‘nieuwe’ leren maakt de docent veel gebruik van You Tube
Jaap van Lakerveld Directeur
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Professional Development Schools - Rijnmond
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
LEERTEAM VERSNELLEN 1 E BIJEENKOMST 1 SEPTEMBER 2015.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Presteren onder druk.
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Inspiratienamiddag Wetenschapscommunicatie
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Dynamic Architecture What about you?
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
The Future Teacher 3.0.
Het huis, de school van morgen
Transcript van de presentatie:

Werken met weblogs Oriëntatie MLI 9 september 2013

Bloggen WU Steve Wheeler (2013) explains three important pillars of blogging to help you make the most of it.

bloggen 2 It’s a place for honest expression, a bit of reflection, and some sharing and collaboration. You learn from putting yourself to the test, by writing a piece that is readable by others, but also benefit from the comments that come back, challenging or supporting your view. A blog is an invitation for dialogue.

bloggen 3 Weblogs behoren tot de oudste sociale media. Wat mij betreft hebben zij zich al lang bewezen als zinvolle leermiddelen, en als instrument voor de professionele ontwikkeling van onderwijsprofessionals. ( Wilfred Rubens 19 augustus

Opzet 1.Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI 3. Wegwijs in bloggen

MLI en bloggen MLI blog geschiedenis: blog LA blog LA 2, LA 3, LA LA 0, LA 1, LA 2, LA 3, LA 4, LA 5 1/2 !

7 pijlers, didactische meerwaarde bloggen 1. Relaties leggen Weblogs lenen zich goed voor het leggen van relaties tussen (bijdragen van) verschillende personen. Een weblog kan ook een goed medium zijn voor sociale interactie en netwerkleren. 2.Creëren Kennis ontwikkelen, alleen en samen. Weblogs kunnen worden gebruikt om online redeneren te stimuleren en schrijfvaardigheden verbeteren. 3. Uitdragen Een weblog is bij uitstek bedoeld om informatie, kennis en ervaringen met anderen te delen 4. Transparant maken Met behulp van een weblog is het mogelijk om bijdragen (de re- acties er op en de relaties met andere bijdragen) te analysere n.

7 pijlers (vervolg) 5. Leren leren Weblogs worden gebruikt voor het geven van feedback en voor het reflecteren op het eigen leren. 6. Competenties centraal stellen Bij het gebruik van een weblog als portfolio 7. Flexibilisering Weblogs voorzien in de mogelijkheid om door studenten gebruikt te worden waar, wanneer en op welk moment zij dat willen. Bronnen: Kremers, M.J.C. (2006). Bloggend leren. Een onderzoek naar de mogelijkheden van weblogs binnen het Wetenschappelijk Onderwijs.Universiteit Tilburg. Rubens, W. (2004). De zeven pijlers onder digitale didactiek.Profiel, vol. 1(februari 2004). Simons, P. Digitale didactiek: hoe (kunnen) academici leren ict te gebruiken in hun onderwijs. Inaugurele rede, Universiteit Utrecht.

Blog als leermiddel Een blogpost heeft het juiste format om gedachten expliciet te maken, te reflecteren op ervaringen en tot conclusies te komen. Ze dwingen je beknopt te formuleren, maar ook om substantiële bijdragen te leveren. Door het schrijven van blogposts onthoud je beter. Een weblog is op zich ook een vorm van geheugen (archief). Bloggen nodigt uit tot converseren, waardoor je vaak waardevolle input krijgt (nieuwe perspectieven en argumenten). Dankzij bloggen krijgen auteurs een persoonlijke ‘stem’. Het maken van een blog lokt onafhankelijk en kritisch denken uit. Blogs van docenten bevorderen dat lerenden leerstof nogmaals gaan bestuderen, waardoor de leereffecten groter worden. Dat is het geval als een docent bijvoorbeeld samenvat wat in de les is behandeld. Daarbij kan de docent ook multimedia illustraties toevoegen aan de leerstof. Bloggen is in feite een voortdurende vorm van formatief beoordelen. Als lerenden weblogs tenminste gebruiken voor reflectie op wat zij hebben geleerd. De blogosphere is uitgegroeid tot een enorm kennisarchief dat voor informeel leren kan worden gebruikt. Wilfred Rubens 19 augustus

Blog als instrument voor professionele ontwikkeling Blogs have introduced a measure of differentiation and challenge to my professional learning plan that had long been missing. I wrestle over the characteristics of effective professional development with Patrick Higgins ( and the elements of high-quality instruction for middle grades students with Dina Strasser ( Scott McLeod ( forces me to think about driving school change from the system level; and Nancy Flanagan ( helps me understand the connections between education policy and classroom practice. John Holland ( and Larry Ferlazzo, Brian Crosby, and Alice Mercer ( open my eyes to the challenges of working in high-needs communities. What's more, the readers of my own blog challenge my thinking in provocative comments day after day. Mike, a reader from Texas, jumps in on conversations regarding teacher empowerment. K. Borden, a parent from the school district in which I work, pushes my thinking about holding schools accountable for improvement. Steve, a school district leader in North Carolina, lends expertise to conversations about curriculum, and Bob Heiny, a longtime education researcher, has unique perspectives on the classroom uses of technology. I've met only a few of these people in person, yet they are a vibrant part of my own professional learning and growth. February 2009 | Volume 66 | Number 5 How Teachers Learn Pages Learning with Blogs and Wikis, Bill Ferriter

Werken met blogs op de MLI Weblog als instrument voor professionele ontwikkeling en leermiddel: Peer review en feedback (VAL met een twist): Voortgangs- en productbesprekingen van eindproducten leerarrangementen. Verdiepende interactie en discussie over inhouden leerarrangementen Netwerkleren (internationaal) Website voor (actuele) informatie over leerarrangementen

Netwerkleren Animatie over netwerken Netwerkleren: het netwerk ontsluiten

LA- blogs Wordpress, eenduidig format en navigatiemenu Alle informatie over LA + tags + multimedia + twitter + blogroll Functionele, inspirerende en uitnodigende vormgeving Studenten mede eigenaar (auteur) van het LA- blog

Individuele blogs studenten Persoonlijk publicatiemedium (eigenaarschap) Werken aan en publiceren eigen producten Reflecties op het leren (proces- en product) Opzetten kennisbank Netwerkleren binnen MLI en de buitenwereld Kennis delen en co-creatie