Datavisualisatie: search / research: data vinden minor I research Crosslab Lente 2011 I 130212 Richard Vijgen, the deleted city, 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Les 1 Wat is “ Kook met mij mee!”?. Een dag zonder vlees
Datavisualisatie: design > de macht van de metafoor
Computer-technologie verandert de manier waarop we communiceren en onszelf uitdrukken.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Datavisualisatie als informatie: de macht van de metafoor
Workshop Informatievaardigheden
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal 1 docent: Deanna Herst
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
Scenario Planning Rodney de Grave. Inhoud Het ontstaan van Wat is een scenario Waarom scenario's gebruiken Doel van scenario's Soorten scenario studies.
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
Sagen en legenden Leren doe je niet alleen in de klas. Het grootste deel van wat je weet, heb je wellicht zelfs elders opgestoken. Je wordt via televisie,
Huizen na een aardbeving Denis Darzacq q/ishoofdafbeelding/true/trefwoord/year/2006.
Oktober 2004Bedrijvig op het Internet1 Prof. Dr. Geert Poels Ann Maes Frederik Gailly.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
MEDMEC Les 2 Presentaties opdracht 1.1 =mindmap (of anders) onderwerp IK. 3 min. P.P. Startformulering HoeKanIk > bedenk = keuze. Uitleg research.
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
MEDMEC THEMA: Virtual Democracy. Elske Revelman de Vries Mail: Aanwezig: wo/do.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Creative tools Dit is de titel van de module Je leert gereedschappen gebruiken om creatiever te zijn Middels oefeningen en informatie in de les Middels.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Identiteit CMDMEC01-2 les 4 (5) Mail: Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet.
Wiki: Medmec04 les 4(week 6)Engagement The game called life
Media en creativiteit Privacy, reputation and control
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
Vormen van marktonderzoek
Secundaire data en online databases
Containerstromen in een supply chain
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Mogelijkheden USB-sticks woensdag 27 oktober 2010.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Geld verdienen met trends
competentie ontwikkeling en assessment
Datavisualisatie: Storytelling En Datavisualisaties: Genres
Datavisualisatie als informatie: research minor I research Crosslab herfst 2011 I
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal
Datavisualisatie > Design: data > vorm > betekenis minor I research Crosslab winter 2011 I
Datavisualisatie als informatie: De macht van data minor I research Crosslab lente 2011 I
De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I
Datavisualisatie als informatie: research into design
Computer-technologie verandert de manier waarop we communiceren en onszelf uitdrukken.
#DurfTeVragen Collectieve intelligentie op Twitter Erik van Leeuwen
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Bronnenonderzoek PWS-seminar V5 13 juli 2014
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Hom Com Ledenvergadering Wiki Hoeveel “wiki” bestaan er ? – Wikiwikiweb – Wikipedia – Wikileaks – Wikikids – Wikifin – Wikia – Wikisoftware.
Inbound Marketing Plan
3D Design en 3D Printing woensdag 19 november 2014.
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
Medmec04 les 1 Engagement.
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
1 OMI Digitaal publiceren in bredere context.
Praktijkgericht onderzoek
Transcript van de presentatie:

Datavisualisatie: search / research: data vinden minor I research Crosslab Lente 2011 I Richard Vijgen, the deleted city, 2011

In a wired world, data is increasingly becoming a medium of personal expression. Journalism in the Age of Data, Stanford, 2010

search / research: data vinden -van zoeken naar onderzoeken -hoe vind je data? -welke onderzoeksmethoden? -wat zijn betrouwbare bronnen? > datavisualisatie: visualiseren van een ‘meta realiteit’, immaterieel > datasets als bouwstenen van deze ‘meta realiteit’ zie: Nederland van Boven

les 1: datajournalistiek en het actuele debat 1. symposium curating reality: bevindingen / conclusies? 2. deel IV 3. opdracht 1: - beschrijf 3 vraagstukken voor ontwerpers die momenteel spelen op het gebied van datavisualisatie - baseer dit op 3 verschillende professionele, actuele bronnen - publiceer op je blog 4. 2 artikelen Guardian

les 2: search > research data en datasets vinden vragen i.k.v. datajournalistiek: - verhalen vertellen met data: waaraan moeten deze data voldoen? - hoe vind je relevante of interessante data? - hoe ga je om met begrippen als betrouwbaarheid of transparantie? invalshoeken: - onderzoek: soorten, methoden, betrouwbaarheid - data collection, methoden en tools - bestaande datasets

onderzoek: soorten, methoden, betrouwbaarheid > er bestaan veel verschillende soorten onderzoek > beperken tot belang voor datavisualisatie en - journalistiek > soorten: kwalitatief / kwantitatief > methoden: deskresearch / field research > validatie?

Jonathan Harris:

soorten onderzoek: kwalitatief doel: in kaart brengen van het waarom en hoe van een cultuur; attitudes, meningen etc. hoe: 'ethnografisch onderzoek', participant observation, interviews, storytelling, creative participation (open data) etc. vb: interviews (met gerichte vragen), filmen, documenteren Jonathan Harris: Knokken om de Kaap:

soorten onderzoek: kwantitatief doel: de meetbaarheid van kwalitatief onderzoek toetsen hoe: onderzoek dat cijfermatig materiaal oplevert, statistiek vb: materiaal voor datavisualisatie!

onderzoeksmethoden: field research primair onderzoek: eerste bron doel: het verzamelen van nieuwe gegevens hoe: onderzoek 'in het veld’, de onderzoeker in de 'natuurlijke setting’ van het onderwerp vb: visualisaties van Katendrecht (praktijkopdracht)

onderzoeksmethoden: desk research 'achter het bureau', onderzoek naar secundaire bronnen doel: onderzoek naar bestaande resultaten over een thema. inventariseren wat er ontbreekt. vb: literatuur, bronnen, artikelen datasets paradox: dataviz > subjectivering kwantitatieve data met een datavisualisatie verander je statistische gegevens (kwantiatief) weer in een verhaal (kwalitatief). d. m.v. ontwerp, semantische verbanden en correlaties

betrouwbaarheid?? validatie: zijn de bronnen betrouwbaar? - minimaal 3 bronnen gebruiken - vragen: - van wie zijn de data - door wie zijn verzameld - voor wie bedoeld - wanneer verzameld - met welk doel > bestaat er wel betrouwbaarheid in tijden van participerende media? bronnen worden subjectief (open data) > andere beoordelingscriteria, bv: - transparantie (herkomst bronnen) - diversiteit in bronnen

hoe vind je data: data collection > data collection plan’ -doel / doelgroep datavisualisatie (demografisch) -aard van de data bepalen (media) -tijdstip / plaats van verzamelen (geografisch) -hoe geanalyseerd / geselecteerd? -visualisatie van de data (transparency)

welke methoden / tools zijn er? > data scrapping: programma zoekt content > datamining: zoeken naar verbanden bv: Jonathan Harris > crowdsourcing: bv: mechanical turk: Aaron Koblin: > twitter als nieuwsbron? > google: customizable search engine XML, semantische verbanden betrouwbaar? sopa / pipa

bestaande bronnen overheidsinstanties zoals: - CPB (demografisch) Kadaster (geodata) -Basisregistratie Adressen en Gebouwen - Open Data Etc. Etc. Etc.

opdracht 2: bespreking 20feb12 research - beschrijf je onderzoek naar data i.k.v. de praktijkopdracht: welke data heb je nodig, hoe ga je deze verzamelen, welke methode gebruik je daarvoor? (zie les 13feb12) - publiceer op je blog lezen: Edward Segel, Jeffrey Heer, Narrative Visualization: Telling Stories with Data,

bronnen journalistiek betrouwbaarheid bronnen code voor journalistiek open data en tools