Samen in de klas? Vergelijking Nederlandse en Marokkaanse kinderen in het groep 8 van het basisonderwijs Presentatie Kennis voor de Stad 6 november 2009
Verdeling etniciteit in groep 8 (2007) EtniciteitTotaal Nederlands34% Marokkaans17% Overig niet-westers13% Surinaams13% Turks10% onbekend6% Overig westers4% Antilliaans/Arubaans2% Midden- en Oost-Europees1% Zuid-Europees1% Eindtotaal100%
Nog op dezelfde basisschool? (nog op dezelfde basisschool vanaf groep 1) EtniciteitDezelfde basissschool Nederlands80% Marokkaans64% Totaal69%
Verdeling naar geslacht Etniciteitjongenmeisje Nederlands49,9%50,1% Marokkaans48,4%51,6% Eindtotaal49,4%50,6% Meer jongens in speciaal onderwijs
Leeftijd bij overgang naar VO Etniciteit leeftijd Nederlands16%73%11%0% Marokkaans10%65%24%1% Amsterdam13%69%18%1%
Basisschooladviezen BasisschooladviesNederlandsMarokkaansAmsterdam pro1%3%2% vmbo+lwoo9%30%18% vmbo b+k6%13%11% vmbo t14%24%18% havo29%22%26% vwo41%7%24% kopklas0%1% Totaal100%
Cito score EtniciteitTotaal Nederlands540,5 Marokkaans533,4 Amsterdam537,3 540= havo/vwo conform regels Kernprocedure 533= vmbo-k
Welke schoolscoregroep (SSG) Etniciteit SSG Nederlands16%34%16%0%23%8%4% Marokkaans0%4%3%0%11%16%65% Eindtotaal11%24%11%0%19%10%24%
Samen in de klas? Po-scholen in Amsterdam208 geen nederlandse kinderen42 NederlandersMarokkanen Op scholen met minder dan 17% Marokkanen zitten Op scholen met meer dan 17% Marokkanen zitten
Samenvatting Nederlandse kinderen en Marokkaanse kinderen bezoeken nauwelijks dezelfde scholen Onderwijsprestaties lopen sterk uiteen Verbeteren kwaliteit scholen haalbaarder doelstelling dan menging? Verbetering kwaliteit scholen belangrijker doelstelling dan menging?