ANALYSE VAN VERKEERSONGEVALLEN met behulp van PC-CRASH

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
E.V.V.O. (Rustig in je eigen tempo doorklikken).
Advertisements

Het prijs- of marktmechanisme Deel II
HOOFDSTUK 3 : ELEKTRISCHE POTENTIAAL.
Themaweek Water Sectie Techniek.
Natuurkunde V6: M.Prickaerts
Op het trottoir mogen kinderen met een kinderfiets rijden als ze jonger zijn dan: a) 8 jaar b) 9 jaar c) 10 jaar.
Kwalitatief en kwantitatief verband
Nul Energie Huis Workshop ECA.
Waar komt je geloof vandaan? HC zondag 25 en Markus 16:9-20.
Peter Strawson.
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Inleiding: De bepaalde integraal
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Tussenpresentatie Modelleren C Random Seeds Sanne Ernst Jarno van Roosmalen.
Newton - VWO Energie en beweging Samenvatting.
Newton - VWO Arbeid en warmte Samenvatting.
2. Fysische omstandigheden
Grootheden en elementen: inleiding
Door El Kharraz Elias.  1933: ontstaan van het idee  1977: eerste autonome voertuig ◦ Japan  1994: eerste autonome voertuig rijdt meer dan 1000 km.

Programmerend denken Algoritmen.
Licht van de sterren Paul Groot Afdeling Sterrenkunde, IMAPP Radboud Universiteit Nijmegen
Reactiesnelheid 1 4 Havo/VWO.
Oefeningen Elektriciteit
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Over enkele seconden kom je in een wereld vol magie...
Hoofdstuk 5: Loonvorming in theorie
Arbeid en kinetische energie
Kinetische energie massa (kg) energie (J) snelheid (m/s)
Deeltjestheorie en straling
Heijmans Infrastructuur B.V.
Viscositeit Phoebe Böhm LO42a.
Bepalen van de resultante
Vermogen en arbeidsfactor van een sinusoïdale wisselstroom
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
HISPARC NAHSA Interactie van geladen deeltjes met stoffen Inleiding Leegte GROOT en klein.
Eigenschappen van hoeken
Opbrengsten van onderwijs
V.E.G.O.
pijl rechts volgende; pijl links vorige
Kracht en impuls (N2-1 Hoofdstuk 1)
Brandontwerp & -dimensionering van staalconstructie
de ze me je te de wat moet ik doen ik stop de ze me je te de wat moet ik doen ik stop.
1.5 De snelheid van een reactie
Belang van diepgaand onderzoek
Doopdienst 22 juni 2014 Koen Minderhoud
Practicum 2.1 Microscopie Praktisch -Inleidend optisch practicum -Bepalen van afmetingen (vergroting...) -Resolutie (optisch en van een digitale camera)
Banden en bandenmaten Benamingen: A = bandbreedte B = sectiehoogte
Fenomenologie.
Samenvatting Conceptversie.
Wie ben ik?.
Universiteit Leiden, Opleiding Natuur- en Sterrenkunde Elektrische geleiding.
In het model worden 3 fasen onderscheiden:
Openbaring 3:14-20 Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: “Dit zegt Amen, de trouwe en betrouwbare getuige, het begin van Gods schepping: Ik.
MECHANISCHE ENERGIE (lichaam als massapunt) -Potentiële energie (  E P(to,t) ) Is de mogelijkheid die het lichaam bezit om arbeid te leveren als gevolg.
Verschillende grafieken en formules
Wet van behoud van impuls Versus Wet van behoud van energie KLIK.
Ernstige verkeersongevallen met jonge beginnende bestuurders Dirk Ligtermoet (mede namens DVS) NVVC 19 april 2012.
Energie in het elektrisch veld
Hoofdstuk 7.2 Les 1.
Herhaling H8 : arbeid Arbeid: de energie die door een krachtbron geleverd wordt bij verplaatsing van een voorwerp. Dit geeft energie toename/afname ALGEMENE.
BLOKBOEK - NATUUR 7 LES 3 – DE HERSENEN.
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Snelheid Module 3 Basisstof 3.
fysica en verkeersveiligheid
Transcript van de presentatie:

ANALYSE VAN VERKEERSONGEVALLEN met behulp van PC-CRASH Ir.Tony Geusens Luytenstraat 58, B-3960 Bree Tel: +3289866678 Mob: +32495254213 e-mail: tg.consulting@telenet.be

ACCIDENTOLOGIE: Wetenschap welke zich bezig houdt met het onderzoek naar de genese van verkeersongevallen. *fysische wetten uit botsingsleer (impulswetten van Kudlich & Slibar,elasticiteitsleer) *wetten van behoud van energie (energiebalans,EES,materiaaleigenschappen van de voertuigen)

vs Getuigenverklaringen OVER WELKE MIDDELEN BESCHIKT DE DESKUNDIGE OM DEZE WETENSCHAP UIT TE OEFENEN? 1.Materiële elementen: vs Getuigenverklaringen a. Schade aan de voertuigen : Hoe groter de schade des te hoger de snelheid? 10 km/h bij volimpact 10 km/h bij onderrijden

“getuigen” op het wegdek b.Sporen “getuigen” op het wegdek  Plaats van de botsing Krassporen, brokstukken en glassplinters bandensporen Pre- en postimpactrajecten van de voertuigen, Snelheidsberekening Schuifspoor Remspoor

c. Eindligging van de voertuigen. De eindligging zal bepaald worden door de restsnelheid of de uittredesnelheid welk het voertuig had na de botsing. Hoe groter deze uittredesnelheid hoe verder de wagen van de botsplaats terecht zullen komen. Die uittredesnelheid is kwadratisch evenredig met de kinetische energie van de wagen na de botsing  E = ½ m v²

2. Verklaringen van de getuigen. Veel te grote geloofwaardigheid !!! Getuigen meestal betrokken partij  Inzittenden  Familie/Kennissen Emotionele betrokkenheid vooral bij zware kwetsuren Horen ongeval eerst en zien het pas nadien Getuige vindt zichzelf belangrijk en gaat fantaseren. Inschatten van snelheden vrijwel onmogelijk

COMPUTERSIMULATIES vs HANDMATIGE BEREKENINGEN Impulswetten uit de botsingsleer ( vectoriële wetten) m1v1 + m2v2 = m1v1' + m2v2' (v1,2 vóór de stoot; v1',2' na de stoot)   welke met invoering van de in - en uitloophoeken leidt tot volgende vergelijkingen:   m1v1' sin (A3-A2) + m2v2' sin (A4-A2) m1v1' sin (A3-A1) + m2v2' sin (A4-A1) v1 = v2 = m1 sin (A1-A2) m2 sin (A2-A1) Wetten van behoud van energie (scalaire wetten) 1/2 me ve² + 1/2 mkvk² = 1/2 me v'e² + 1/2 Ie e² + 1/2 mm v'm² +1/2 mbv'b² + + 1/2 mdv'd² + 1/2 me EESe² + 1/2 mk EESk² De energie vóór de botsing De energie na de botsing  

DE WERKING en MOGELIJKHEDENVAN PC-CRASH 1.Algemeen werkingsprincipe 2.Dynamische simulaties 3.Multibody