ANALYSE VAN VERKEERSONGEVALLEN met behulp van PC-CRASH Ir.Tony Geusens Luytenstraat 58, B-3960 Bree Tel: +3289866678 Mob: +32495254213 e-mail: tg.consulting@telenet.be
ACCIDENTOLOGIE: Wetenschap welke zich bezig houdt met het onderzoek naar de genese van verkeersongevallen. *fysische wetten uit botsingsleer (impulswetten van Kudlich & Slibar,elasticiteitsleer) *wetten van behoud van energie (energiebalans,EES,materiaaleigenschappen van de voertuigen)
vs Getuigenverklaringen OVER WELKE MIDDELEN BESCHIKT DE DESKUNDIGE OM DEZE WETENSCHAP UIT TE OEFENEN? 1.Materiële elementen: vs Getuigenverklaringen a. Schade aan de voertuigen : Hoe groter de schade des te hoger de snelheid? 10 km/h bij volimpact 10 km/h bij onderrijden
“getuigen” op het wegdek b.Sporen “getuigen” op het wegdek Plaats van de botsing Krassporen, brokstukken en glassplinters bandensporen Pre- en postimpactrajecten van de voertuigen, Snelheidsberekening Schuifspoor Remspoor
c. Eindligging van de voertuigen. De eindligging zal bepaald worden door de restsnelheid of de uittredesnelheid welk het voertuig had na de botsing. Hoe groter deze uittredesnelheid hoe verder de wagen van de botsplaats terecht zullen komen. Die uittredesnelheid is kwadratisch evenredig met de kinetische energie van de wagen na de botsing E = ½ m v²
2. Verklaringen van de getuigen. Veel te grote geloofwaardigheid !!! Getuigen meestal betrokken partij Inzittenden Familie/Kennissen Emotionele betrokkenheid vooral bij zware kwetsuren Horen ongeval eerst en zien het pas nadien Getuige vindt zichzelf belangrijk en gaat fantaseren. Inschatten van snelheden vrijwel onmogelijk
COMPUTERSIMULATIES vs HANDMATIGE BEREKENINGEN Impulswetten uit de botsingsleer ( vectoriële wetten) m1v1 + m2v2 = m1v1' + m2v2' (v1,2 vóór de stoot; v1',2' na de stoot) welke met invoering van de in - en uitloophoeken leidt tot volgende vergelijkingen: m1v1' sin (A3-A2) + m2v2' sin (A4-A2) m1v1' sin (A3-A1) + m2v2' sin (A4-A1) v1 = v2 = m1 sin (A1-A2) m2 sin (A2-A1) Wetten van behoud van energie (scalaire wetten) 1/2 me ve² + 1/2 mkvk² = 1/2 me v'e² + 1/2 Ie e² + 1/2 mm v'm² +1/2 mbv'b² + + 1/2 mdv'd² + 1/2 me EESe² + 1/2 mk EESk² De energie vóór de botsing De energie na de botsing
DE WERKING en MOGELIJKHEDENVAN PC-CRASH 1.Algemeen werkingsprincipe 2.Dynamische simulaties 3.Multibody