“vind ik leuk” SOCIALE MEDIA
1990: mail, bulletin boards 1995: websites, forums, chat 2000: blog, wiki 2005: facebook, tumblr, twitter Twee polen: Publicatie (zender) Communicatie (zender/ontvanger) Informatie (ontvanger) WAAR KOMT HET VANDAAN?
Sociale netwerken -> “vrienden, connecties”: Facebook, LinkedIn Blogs -> kroniek, dagboek, “essay”: Vooral beeld: flickr, picasa, Tumblr, Vooral tekst: Blogspot Microblogging, kort, vluchtig -> mobile media Twitter (Wiki’s) (Rating en reviews) (mediasites, koopjessites, politieke sites…) (Enigszins gebaseerd op engelstalige wikipedia: RIJKE FLORA EN FAUNA
Enerzijds: belofte van communicatie, informatie, amusement Anderszijds: bron van verderf… HOERA!
Publiceren: iets zeggen over jezelf, een beeld tonen: Berichten plaatsen over hoe je je voelt, waar je bezig mee bent Foto’s die dit “illustreren” Vele persoonlijkheden: Professioneel Bijberoep Hobby Familie Individu (Lezer, zie volgende slide) Imago versus realiteit Avatar: het icoon waarmee men zijn online persoonlijkheid illustreert. Profiel: wat men “leuk” vindt ( de “likes”), de interesses, de muziek, de films, de tv-programma’s, de idolen. Reputatie: het aantal vrienden, de uitspraken die men doet, de afbeeldingen die men post op Facebook IK
Voor effectieve communicatie: Aan wie gericht? KMO: klanten, potentiële klanten Non-profit: ? Ik in de non-profit: zie volgende slide Komt de boodschap aan? Is er storing? EN MIJN PUBLIEK
Een FB pagina als spreekbuis voor de organisatie Niet individueel? Wie is de woordvoerder? Waar gaat het over? Algemeen versus concreet: vb Dichtbij pagina Hoe profileer ik mezelf als deel van organisatie: niet? Verwijzend naar de pagina van de organisatie? Een leraar? Een therapeut? Zijn zij aanwezig? Een begin… IK IN DE NON-PROFIT?
De beweging van beslotenheid naar een zelf gekozen publieke ruimte Een plaats voor RISICOVOL GEDRAG en GRATIFICATIE. “What teenagers want most of all are social rewards, especially the respect of their peers” (Alison Gopnik, What's Wrong With the Teenage Mind? Wall Street Journal, 28/1/2012) WAAROM?
Op de website van T.Vgas een dochteronderneming van Telenet:
Gaat FB voor het sociale? Voor “Connecting people”? Of gaat het voor de zelfvervulling van het indidivu? “…that to be cool, worthy of admiration and emulation, we need to be egocentric. We need to care more about our own happiness than our responsibilities towards others.” “What a load of crap! The earth sucks! Things are boring! People are ugly! Go online and stay online! ” “…makes it a whole lot easier to be rude to your family and in-the- flesh friends, who are often, yeah, so boring to a cool person like you.” “dumb f**ks” Uit het artikel: Uiteindelijk gaat het FB om exploitatie… HET NIHILISME VAN FACEBOOK
Hoe gaan we om met nieuwe media: op welke manier in welke mate Een strategie… NIEUW, NIEUW, NIEUW
Focus, wat doe ik waar: Ik toon foto’s op … Ik communiceer met mijn familie via … Ik heb geen FB profiel behalve voor het werk Plannen, wanneer, hoelang doe ik het: Uitstel Termijn periodiciteit Stijl, hoe doe ik het: Mededogen versus het destructieve Discretie versus nieuwsgierigheid EEN POCKET STRATEGIE