Succes- en faalfactoren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Advertisements

Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Onderzoek van Ondersteuningsbehoeften
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Internationale betrekkingen
Naar een nieuwe praktijk voor vormingswerk in instellingen?
Wouter Vanderplasschen Vakgroep Orthopedagogiek
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Begeleidingsplannen GGZ
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Is participatie te meten?
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
Internationalisering kernpunten. internationalisering ► Verbondenheid met de “wereld”.  Via de media  Internet  Satelliet  Via verdragen  Instanties:
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
 1. inleiding  2. waarden van arbeid  3.Concept begeleid werken  4.Doelgroep  5.Knelpunten  6. werk aan de winkel + antwoorden.
Studiedag Programma Aandacht voor Iedereen
1 EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Toelichting op het UNESCO Global Geoparks programma Marike Bontenbal Beleidsadviseur Wetenschap Nationale UNESCO Commissie.
Kinderrechten in de praktijk 17 November 2015 Kathalijne Buitenweg.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Complicaties bij de mensenrechten Vandewalle Joyce 1BaO.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Ouderen in het vizier.
23 juni 2017.
Hoera, we doen aan inclusie!
INFORMATIEAVOND 15 november 2016 HARTELIJK WELKOM.
Groot worden met te weinig kansen.
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Mensen met een beperking en ICT
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Kwaliteitszorg Les 2.
Thema 14 Wet- en regelgeving
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Vermaatschappelijking van zorg
Drie schema’s Die je kunnen helpen om het verhaal achter het decreet duidelijk te maken …
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
INTRODUCTIE academiejaar
Inclusie en exclusie: een verkenning
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Succes- en faalfactoren Sociale Inclusie: Mensen met een verstandelijke beperking en Kwaliteit van bestaan Succes- en faalfactoren

Wat komt er in het boek aan bod Context Mensen met een verstandelijke beperking Doel van het boek Sociaal-culturele context Naar een sociaal model Kwaliteit van bestaan en inclusie Naar een interactief dynamisch model

Wat komt er in het boek aan bod De praktijk in verhalen Bevindingen Perspectieven Bijlagen Literatuur Over de auteurs In dit artikel bespreken we enkel de context.

Context: Mensen met een verstandelijke beperking in Europa Schalock en Verdugo (2002) Inclusie = belangrijk onderdeel van kwaliteit van bestaan Maatschappij Vaak nog segregatie en marginalisering (in Nederland) Niet voldaan aan elementaire levensbehoeften

Context: Mensen met een verstandelijke beperking in Europa Maatschappelijk probleem Lange traditie op het gebied van institutionalisering van mensen met een beperking oplossing nodig Mansell meer dan 1,2 miljoen mensen met een beperking leven nog steeds in instituten. De zorg in instituten is vaak onacceptabel en staat haaks op internationale standaarden voor mensenrechten.

Context: Mensen met een verstandelijke beperking in Europa Europese commissieonderzoek naar ‘disability and social participation. Resultaten Ernstige achterstandspositie van mensen met een beperking Methodologische problemen aan het onderzoek  Besef dat mensen met een beperking in Europa een bijzondere positie innemen

Belangenorganisaties Disabled People International (DPI), Inclusion International, Inclusion Europe, European Coalition for Community Living (ECCL), European Union for Supported Employment (EUSE), European Association of Service Providers for Persons with Disabilities (EASPD) Nederlandse Coalitie voor Inclusie  Gesteund door Verenigde Naties a.d.h.v. het Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap en de Europese commissie a.d.h.v. beleidsdocumenten

Kwaliteit van Bestaan =Deelname aan de samenleving, maatschappelijke participatie, onderhouden van relaties, burgerschap en inclusie Ondersteuningsparadigma: persoon met een beperking en hun natuurlijk netwerk heeft de controle

3 strategieën voor inclusie Mensen met een beperking hebben een actieve rol, bottom up Gericht op de politiek, wet- en regelgeving, top down De (zorg)instellingen heeft een belangrijke rol om de randvoorwaarden te realiseren voor inclusie, middle

Doel van dit boek Verruiming van kennis en inzicht over kwaliteit van bestaan van mensen met een verstandelijke beperking op het domein inclusie. Aandacht geven aan succes- en faalfactoren van inclusie Formuleren van aanbevelingen Implicaties geven van onze bevindingen van de theorie

Einde