De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“In balans” met sociale netwerken
Advertisements

GAMES in het onderwijs.
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Welkom in 5E Bij de Nagels!.
Veilig internet Mediawijsheid
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Jongeren, internet en seksualiteit
SENIORENSCENARIO Detlef Andries & Rogier Denecker.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Onderzoek 1: Enquête Gemaakt door Mike, Dylano, Iheb en Brain.
Computerverslaving.
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Maatschappijwetenschappen
Enquête.
Facebook Skype Instagram Google+ Twitter Whatsapp Snapchat Messenger
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Live-ondertiteling & spraakherkenning De invloed van reductie bij live-ondertiteling op de perceptie van de ondertitels bij senioren (Masterverhandeling.
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Een ondersteuning vanuit het personeelsbeleid.  Student: Maatschappelijk Advisering  Stagecontext: UNIZO Jobkannaal  W.I.P. Kortgeschoolde jongeren.
Stem Leven is ook doodgaan. Denk erover, praat erover.
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
VOOR WERKZOEKENDE 40+ERS
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Interpunctie, Veghel WEB-CURSUS.
Resultaten enquête lager onderwijs De resultaten 1.Steekproef 2.Gamegedrag 3.Gamen en opvoeding 4.Besluit.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
In de ban van het boek - het boek in de ban Paul Schnabel Universiteit Utrecht Sociaal en Cultureel Planbureau Amsterdam, 24 maart 2009.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Digitalisering Les 3: wat betekent de digitalisering van de maatschappij voor onze doelgroepen?
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Leerlingen en social media
Maatschappijwetenschappen en Maatschappijleer op het JFC
Gelijke kansen op school: het kan!
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Hoe kun je zien of een vogel een mannetje is of een vrouwtje?
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
Hoe halen we meer jongeren binnen en hoe houden we ze langer vast
H1 Media en communicatie
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Centrum Inclusieve Kinderopvang Zorgregio Aalst
H2 Soorten media.
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
Welkom in 5C Bij de Nagels!.
Schermtijd Mediabegrip week
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Digitale geletterdheid
Opvang en zorg voor kinderen in Moldavië
GEBRUIKSAANWIJZING Chris
Samenwerking Open School Leuven & KDV De Wigwam
Transcript van de presentatie:

De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners

 ICT is stevig verankerd in het dagelijkse leven van de tiener  Het wordt vooral gebruikt in de persoonlijke leefwereld van jongeren  Verregaand geprivatiseerd gebruik van ICT

 Jongeren hebben nood aan een eigen culturele ruimte  Intrede van gsm, computer en het internet is de slaapkamer een ‘geconnecteerde ruimte’  Gemedialiseerde slaapkamer is een uitvalsbasis  De slaapkamer van tieners is dus een belangrijke plaats geworden voor vrijetijdsbesteding

 ICT is sterk verweven met het dagelijkse leven  35,7% van hun vrije tijd besteden jongeren aan ICT  Internetgebruik speelt zich vaak af rond de maaltijden  Televisie kijken blijft de belangrijkste vrijetijdsbesteding  Internetten in vele gevallen laatste activiteit van de dag

 Informatie die tieners aan hun ouders meedelen blijft echter beperkt  Tieners krijgen heel wat autonomie bij het invullen van de vrije tijd, waar intergebruik deel van uitmaakt.  Meestal verbale opmerkingen, van sancties of straffen is er minder sprake

 Jongeren waarderen het gebruik van het internet tijdens de lessen als positief  Huiswerk en het internet gaan hand in hand  Tieners maken allemaal en frequent gebruik van het internet om informatie te sprokkelen  Overleg via ICT is deel gaan uitmaken van het alledaagse leven van schoolgaande jongeren

 Vooral de ‘C’ van communicatie is cruciaal voor de ICT praktijken van jongeren.  Via sociaal-communicatieve toepassingen en persoonlijke webpagina’s presenteren jongeren zichzelf  Jongeren zoeken dus andere jongeren op in hun zoektocht naar een identiteit  Het zoeken naar en de constructie van hun identiteit is een centrale bezigheid voor tieners

 Het internet is een bron van informatie en creëert diepgaander sociaal contact  is praktisch maar komt zielloos over en wordt ervaren als een minder snel medium  Gamen is voor tieners meestal de prilste ICT- herinnering  Games is een sociaal gebeuren voor de tieners