De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners
ICT is stevig verankerd in het dagelijkse leven van de tiener Het wordt vooral gebruikt in de persoonlijke leefwereld van jongeren Verregaand geprivatiseerd gebruik van ICT
Jongeren hebben nood aan een eigen culturele ruimte Intrede van gsm, computer en het internet is de slaapkamer een ‘geconnecteerde ruimte’ Gemedialiseerde slaapkamer is een uitvalsbasis De slaapkamer van tieners is dus een belangrijke plaats geworden voor vrijetijdsbesteding
ICT is sterk verweven met het dagelijkse leven 35,7% van hun vrije tijd besteden jongeren aan ICT Internetgebruik speelt zich vaak af rond de maaltijden Televisie kijken blijft de belangrijkste vrijetijdsbesteding Internetten in vele gevallen laatste activiteit van de dag
Informatie die tieners aan hun ouders meedelen blijft echter beperkt Tieners krijgen heel wat autonomie bij het invullen van de vrije tijd, waar intergebruik deel van uitmaakt. Meestal verbale opmerkingen, van sancties of straffen is er minder sprake
Jongeren waarderen het gebruik van het internet tijdens de lessen als positief Huiswerk en het internet gaan hand in hand Tieners maken allemaal en frequent gebruik van het internet om informatie te sprokkelen Overleg via ICT is deel gaan uitmaken van het alledaagse leven van schoolgaande jongeren
Vooral de ‘C’ van communicatie is cruciaal voor de ICT praktijken van jongeren. Via sociaal-communicatieve toepassingen en persoonlijke webpagina’s presenteren jongeren zichzelf Jongeren zoeken dus andere jongeren op in hun zoektocht naar een identiteit Het zoeken naar en de constructie van hun identiteit is een centrale bezigheid voor tieners
Het internet is een bron van informatie en creëert diepgaander sociaal contact is praktisch maar komt zielloos over en wordt ervaren als een minder snel medium Gamen is voor tieners meestal de prilste ICT- herinnering Games is een sociaal gebeuren voor de tieners