Enquête : gsm-gebruik op school 4 HW1 & 4 HW2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Onderzoek naar gebruik en consumentengedrag.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Duurzaamheid en kosten
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Ronde 1: aan het werk gaan.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Toepassingen 5L week 1: ‘Een nieuwe start’
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Enquête.
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Een enquête bij 70 bewoners in WZC Ons Zomerheem Tevreden?
Centrummaten en Boxplot
Waar gaat het nou toch om?!
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
welke hoef je niet te leren?
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
WAT IS MANTELZORG?.
Transcript van de presentatie:

Enquête 2010-2011: gsm-gebruik op school 4 HW1 & 4 HW2

Hoe gingen we te werk? 1. Lessen: - wat? - hoe opstellen? 2. Opdracht: - er werd klassikaal een onderwerp gekozen - verschillende groepen formuleerden elk 20 vragen - de beste vragen werden geselecteerd - de enquête werd opgesteld - de enquête werd afgenomen - de resultaten werden verwerkt en besproken - alles werd in een presentatie gegoten

1. Algemene bedenkingen

Wanneer stoort gsm-gebruik? als ze sms'en omdat anderen het niet mogen weten (1 = nooit, 5 = altijd)

Wanneer stoort gsm gebruik? als het gesprek daardoor onderbroken wordt (1 = nooit; 5 = altijd)

Wanneer stoort gsm gebruik? als ze spieken (1 = nooit; 5 = altijd)

Als iemand 50 sms'jes per dag krijgt, is hij/zij:

Enkele conclusies: -30% stoort zich aan heimelijk sms’en - 36% stoort zich nooit als het gebruikt wordt om te spieken - 44% vindt meer dan 50 sms’jes per dag normaal

2. Geen gsm

Op 911 enquêtes die verwerkt werden hadden slechts 11 leerlingen geen gsm: 5 meisjes 6 jongens

Geen gsm: 1es : 1 ll. 2des : 2 lln. 3des : 1 ll. 4des : 3 lln. 5des : 4 lln.

Vind je het erg geen gsm te hebben? 9lln. hebben er geen probleem mee 1 ll. wilde graag een toestel 1 ll. beweert niet te weten wat hij/zij mist

Waarom heb je geen gsm? 7 x : het interesseert me niet 6 x: mag niet van ouders 5 x: bang van misbruik 3 x: te duur 2 x: asociaal

Wat vind je positief in het niet hebben van een gsm? ik word nooit gestraft 5 ik heb tijd voor andere dingen 8 ik word niet gestoord 9 ik heb geld voor andere dingen 6 ik heb tenminste 'echte' contacten mijn ouders kunnen mij niet controleren

Hoe voel je je zonder gsm? 9x goed 5x trots 2x onbereikbaar 1x eenzaam

Hoe reageren je medeleerlingen? 9 lln.: goed 2 lln.: medeleerlingen weten het niet

Wat vinden leerlingen zonder gsm van leerlingen met een gsm?

Wat vinden leerlingen met een gsm van leerlingen zonder gsm?

Enkele conclusies: Slechts 11 lln. hebben geen gsm Reactie van medelln. is goed De lln. zelf hebben er geen probleem mee

3. Het financiële luik

Hoeveel bedraagt je gsm-rekening gemiddeld per maand?

Gemiddeld verbruik per leerjaar (L: 1,3,5 R:2,4,6)

Wie betaalt de rekening?

Hoeveel kost je huidige toestel?

Hoeveel kost je huidige toestel?

Enkele conclusies: Gemiddeld verbruik: 67% tussen 10 – 20 euro 1% (9 lln.) > 50 euro Laagste bedrag (10 – 20): zesdes verbruiken minst (59% 1es, 71% 6des) Ouders betalen, zelfs 64% in 6des 191 lln. hebben toestel > 150 euro Oplopend (21% 1es – 34% 6des)

4. Het toestel

Hoe belangrijk vind je de uitvinding van de gsm?

Belangrijke functie bij aankoop: bluetooth

Belangrijke functie bij aankoop: spelletjes

Belangrijke functie bij aankoop: agenda

Belangrijke functie bij aankoop: internet

Belangrijke functie bij aankoop: fototoestel/camera

Belangrijke functie bij aankoop: klok

Belangrijke functie bij aankoop: mp3

88 lln. hebben meer dan 1 toestel 41 meisjes 47 jongens

Waarom heb je meer dan 1 gsm? Meisjes / jongens

Enkele conclusies: Functie in volgorde van belangrijkheid: klok, foto/camera, mp3, bluetooth 88 lln. hebben meer dan 1 toestel: - 65% als reserve - 44% als reserve indien toestel afgenomen wordt (29% meisjes, 15% jongens) - 27% gebruikt de 2de gsm voor een ander doel

5. Het schoolreglement

Wat vinden leerlingen van het schoolreglement

Hoe goed kennen de leerlingen het schoolreglement? Wanneer mag je de gsm gebruiken

Hoe goed kennen de leerlingen het schoolreglement? Waar mag je de gsm gebruiken?

Wat zou je aan het schoolreglement veranderen? niets (1) 445 48.85% Anders 466 51.15%

Wat zouden we aan het schoolreglement veranderen? Gebruik gsm toelaten in de gebouwen: 68 lln. Gebruik gsm toelaten tijdens de leswisselingen: 70 lln. Gebruik gsm toelaten in de gebouwen en tijdens de leswisselingen: 34 lln. Gebruik gsm toelaten als klok: 26 lln. De strafmaat voor overtredingen veranderen: 43 lln.

Wat was de sanctie die je hebt opgelopen? Meisjes /jongens niet van toepassing 163 44.90% opmerking 39 10.74% strafstudie 119 32.78% gsm afgenomen 89 24.52% telefoon naar ouder(s) 12 3.31% nota 59 16.25% strafwerk maken 30 8.26% Anders 20 5.51% niet van toepassing 289 52.74% opmerking 77 14.05% strafstudie 143 26.09% gsm afgenomen 136 24.82% telefoon naar ouder(s) 12 2.19% nota 85 15.51% strafwerk maken 20 3.65% Anders 11 2.01%

gsm afgenomen of defect: meisjes jongens

Enkele conclusies: Het schoolreglement is goed gekend: - 70% weet wanneer het toegelaten is - 92% weet waar het toegelaten is De helft zou het reglement behouden Wat veranderen? - 68 lln.: toelaten in gebouwen - 70 lln.: toelaten tijdens leswisselingen - 34 lln.: in gebouwen tijdens leswisselingen - 26 lln.: als klok - 43 lln.: andere strafmaat

Enkele conclusies: Sanctie voor meisjes lichter Gevoel zonder gsm: meisjes meer afhankelijk - gek worden zonder gsm: 12% meisjes – 7 % jongens - het zeer moeilijk hebben: 27% meisjes – 16% jongens

6. Gebruik op school

Wanneer gebruik je je gsm op school? tijdens de ochtend pauze en speeltijd 721 79.14% voor en na de lesdag 558 61.25% tijdens de leswisselingen 288 31.61% tijdens de les 291 31.94%

Ben je behendig in het verbergen van je gsm-gebruik? ja, meestal merkt niemand iets 294 32.27% ik ben super: nog nooit gesnapt! 159 17.45% ik hoef het niet te verbergen, want ik doe het niet als ik kan gesnapt worden. 298 32.71% neen 56 6.15% bij sommige leerkrachten lukt het me aardig 149 16.36%

Ben je behendig in het verbergen van je gsm-gebruik? jongens ja, meestal merkt niemand iets 129 35.54% ik ben super: nog nooit gesnapt! 89 24.52% ik hoef het niet te verbergen, want ik doe het niet als ik kan gesnapt worden. 108 29.75% neen 17 4.68% bij sommige leerkrachten lukt het me aardig 40 11.02%

Ben je behendig in het verbergen van je gsm-gebruik? meisjes ja, meestal merkt niemand iets 165 30.11% ik ben super: nog nooit gesnapt! 70 12.77% ik hoef het niet te verbergen, want ik doe het niet als ik kan gesnapt worden. 190 34.67% neen 39 7.12% bij sommige leerkrachten lukt het me aardig 109 19.89%

Wanneer gebruik je je gsm op school: eerste jaar tijdens de ochtend pauze en speeltijd 164 89.13% voor en na de lesdag 85 46.20% tijdens de leswisselingen 39 21.20% tijdens de les 33 17.93%

Wanneer gebruik je je gsm op school: tweedejaar tijdens de ochtend pauze en speeltijd 143 78.57% voor en na de lesdag 98 53.85% tijdens de leswisselingen 35 19.23% tijdens de les 30 16.48%

Wanneer gebruik je je gsm op school: derde jaar tijdens de ochtend pauze en speeltijd 110 75.34% voor en na de lesdag 87 59.59% tijdens de leswisselingen 40 27.40% tijdens de les 42 28.77%

Wanneer gebruik je je gsm op school: vierde jaar tijdens de ochtend pauze en speeltijd 117 74.05% voor en na de lesdag 120 75.95% tijdens de leswisselingen 68 43.04% tijdens de les 67 42.41%

Wanneer gebruik je je gsm op school: vijfde jaar tijdens de ochtend pauze en speeltijd 102 74.45% voor en na de lesdag 93 67.88% tijdens de leswisselingen 50 36.50% tijdens de les 59 43.07%

Wanneer gebruik je je gsm op school: zesde jaar tijdens de ochtend pauze en speeltijd 85 81.73% voor en na de lesdag 75 72.12% tijdens de leswisselingen 56 53.85% tijdens de les 60 57.69%

Wanneer gebruik je je gsm op school: meisjes tijdens de ochtend pauze en speeltijd 448 81.75% voor en na de lesdag 331 60.40% tijdens de leswisselingen 174 31.75% tijdens de les 162 29.56%

Wanneer gebruik je je gsm op school: jongens tijdens de ochtend pauze en speeltijd 273 75.21% voor en na de lesdag 227 62.53% tijdens de leswisselingen 114 31.40% tijdens de les 129 35.54%

Frequentie: sms (1 = niet; 5 = meestal)

Frequentie: bellen (1 = niet; 5 = meestal)

Frequentie: muziek (1 = niet; 5 = meestal)

Frequentie: bluetooth (1 = niet; 5 = meestal)

Frequentie: klok (1 = niet; 5 = meestal)

Enkele conclusies: 32% maakt gebruik van gsm tijdens de les (30% meisjes, 36% jongens) Niet gebruiken tijdens de les: 34% meisjes, 29% jongens Gebruiken bij sommige leerkrachten: 20% meisjes, 11% jongens Super in het verbergen: 12% meisjes, 24% jongens

Enkele conclusies: Evolutie percentage gebruik tijdens de les: groeit gestadig (1es 18% - 6des 58%) Meest gebruikte functie: klok (59%) sms (49%) muziek & bluetooth (15%) bellen (7%)

7. Pestgedrag via gsm

Heb je al last gehad van pestgedrag op school?

Hoe vaak heb je al last gehad van pestgedrag op school?

Pestgedrag = ongewenste sms’en (1 = gebeurt niet; 5 = gebeurt vaak)

Pestgedrag = berichtjes lezen (1 = gebeurt niet; 5 = gebeurt vaak)

Pestgedrag = filmen en fotograferen (1 = gebeurt niet; 5 = gebeurt vaak)

Enkele conclusies: 91 lln. Hebben al last van pestgedrag via gsm gehad 15% (14 lln.) wordt geregeld gepest via gsm Wat heel vaak gebeurt volgens de lln.: - berichtjes lezen (20%) - ongewenste sms’en krijgen (16%) - filmen en fotograferen (11%)

8. Evaluatie

Wat vind je van deze enquête? ik haat enquêtes, maar vond deze superinteressant 36 3.95% ik vind enquêtes niet leuk, maar deze was ok 201 22.06% ik hou ervan als men mijn mening vraagt 133 14.60% knapwerk 134 14.71% niet leuk 40 4.39% tijdverlies 77 8.45% aangename afwisseling/lesonderbreking 399 43.80% te persoonlijk 15 1.65% Anders 104 11.42%

Fijn dat jullie er waren. Dank voor jullie aandacht!