Service Oriented Architecture

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The customer centric software company
Advertisements

Transitie Ouderenzorg
Objectgeoriënteerd Programmeren in C++
Rol containment bij organisatie-ontwikkeling
Service Oriented Architectures
Service oriented architecture (SOA) voor meavita: in house outsourcen jeroen j van beele ERIA fase 2 14 november 2007.
Interactieve sessie over de trends in de ICT
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
17 april 2008 WAB*info De digitale bron van de Nederlandse waterbodems Gaston Lamaitre Data-ICT-Dienst, Delft Uitvoerders: Atlis (hoofdaannemer), CSO (functioneel.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Marktonderzoek in mobiel Internet Een onderzoek naar de belangrijke factoren van mobiele Internet diensten en de mogelijkheden voor marktonderzoek Colloquium.
Woensdag 24 juni 2009 Web 2.0 en Technologie Bram de Kruijff.
Klassieke AO Leseenheid1
Service Oriented Architecture
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Oriëntatie Databases en Hypermedia prof. dr. P.M.E. De Bra dr. A.T.M. Aerts.
SQL & datamodelleren.
Basic Web Services Technology Matthijs Smith & Roel Arents tbv ISS 2005/2006.
SOA, Webservices en EDISON
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
1 Uit ons domein: Verzameling programmatuur voor het toewijzen van afstudeerders aan examinatoren. Invoer van voorkeuren Toewijzen Overzichten Practicum.
ICT in een dynamische context
1 OMI Technisch ontwerp. 2 Technisch ontwerp ‘content’ Veel breder dan business portals (Carlson) Verschillende aspecten / aandachtspunten:
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
CoreNet Ontbijtsessie
IIM Information Infrastructure Management
Kansen voor Samenwerken
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
1 Welkom Loe Hameleers Gerard Maeijer. 2 ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Bas Kruiswijk Amersfoort 12 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 1: Basisconcepten.
Service Oriented Architecture
Service Oriented Architecture
Minicollege Service Oriented Architecture
Bas Kruiswijk Amersfoort 2 november 2011 Softwarearchitectuur.
Bas Kruiswijk Amersfoort 20 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 3b: Event Driven Architecture.
Implementatie van een service georiënteerde architectuur
3D Topografie bij Rijkswaterstaat Paul van Asperen (RWS-AGI) Louise de Jong (RWS-AGI) Edward Verbree (TU Delft) Jeroen van Winden (ESRI NL) GIN studiedag.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Risk Based Testing van pakketsoftware
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Update Implementatie en beheer
ArchiValue: de APG-Case
©2010 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice 1 Dick van Gaalen Program Manager.
Web service Lucinda Barendse Dennis Kanters Sjoerd Ouweneel
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Enterprise Application Integration
Les 7: BPM tot slot V2.0. Inhoud: 1. Protocollen 2. Object of service? 3. These + antithese = synthese 4. Soorten ESB’s (topologie) 5. Carrière.
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
BizTalk bij Estro Groep Hugo Brouwer
De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid.
Inleiding (1/4) Nood aan integratie: binnen de onderneming (EAI)
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Business case Enterprise Service Bus
Gebruikersdag 2017 Welkom.
Transcript van de presentatie:

Service Oriented Architecture Deel 2 - Organisatorisch perspectief

Overzicht Deel 2: SOA vanuit organisatorisch perspectief Basisconcepten SOA vanuit organisatorisch perspectief Software services en organisatiediensten Domeinen Lagenstructuur en procesondersteuning Procesbesturing SOA vanuit technisch perspectief De SOA infrastructuur SOA in het ontwerpproces

SOA Concepten Vanuit organisatorisch perspectief Software- en organisatiediensten Softwarediensten (services) corresponderen met organisatiediensten Services zijn voor gebruikers betekenisvolle diensten Domeinen Verantwoordelijkheidsgebied binnen een organisatie Verleent diensten aan andere domeinen Betrekt diensten van andere domeinen Is zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop die diensten worden geleverd Diensten en processen Services / Diensten zijn de verantwoordelijkheid van een domein Processen overstijgen dit niveau

Business-ICT paradigma Diensten (services) = IT organiseren o.b.v. business- activiteiten Uitgaan van verschillende eigenaren van systemen en gegevens Ontwikkeling organisatie (aanpassing aan veranderingen omgeving en technologie) Belangen / politiek dus slim organiseren Accepteren heterogeniteit van systemen en technologie Losse koppelingen

Belofte van SOA IT oerwoud => Business controle IT Transparantie Afstemming van IT op de business IT rigiditeit => IT soepeler meebewegen met business (IT flexibiliteit) business innovatie makkelijk efficiency verbetering realiseren Maakt het mogelijk een veranderstrategie te kiezen die past bij veranderambitie (incrementeel versus bigbang) Output orientatie (stimuleert denken over nut en efficiency) Efficientie door hergebruik geen duplicatie van functionaliteit in verschillende applicaties services van buiten organisatie gebruiken

Basisdiensten Elementaire diensten ontsluiten databases en bestaande systemen Backends Database Bestaand systeem

Afnemers gebruiken diensten (presentatie) Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem

Domeinen zijn eigenaar van diensten Eigenaarschap is in de organisatie belegd Afnemers (presentatie) Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein

Samengestelde diensten Afnemer (presentatie) Samengestelde diensten Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein

Procesdiensten Ondersteuning van bedrijfsprocessen Afnemers (presentatie) Procesdiensten Samengestelde diensten Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein

Enterprise servicebus Afnemers (presentatie) Procesdiensten Servicebus Samengestelde diensten Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein

Orkestratie engine Afnemers (presentatie) Procesdiensten Orchestration Servicebus Samengestelde diensten Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein

Portaal Portaal Afnemers (presentatie) Procesdiensten Orchestration engine Servicebus Samengestelde diensten Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein

Samengestelde diensten Portaal J2EE Portlets .NET Web parts Presentatie J2EE JSP / Java Beans) .NET ASP / ActiveX) HTML, XML, XSL Orkestratie engine BPEL Procesdiensten Samengestelde diensten J2EE (EJB etc.) .NET (C# etc.) Basisdiensten Servicebus XML, SOAP WSDL, UDDI Backends ODBC, JDBC

SOA Classificatie Volgens ‘SOA in practice’ macro-flow stateful micro-flow Process-enabled SOA Procesdiensten orchestrated services Federated SOA Samengestelde diensten Basisdiensten Fundamental SOA stateless basic data services basic logic services

Nog een stap verder Zie bijv. paper Papazoglou Service registry Service interface is meer dan operaties Signatures (operaties) Capabilities (doel, resultaat) Behaviour (proces) Quality of service (kwaliteitskenmerken) Service aanbieder (provider) Find - UDDI Bind - SOAP Service registry Service afnemer (consumer, client) Publish - WSDL operation operation implementatie operation operation

Samengestelde services zijn afhankelijke van andere services en verbergen complexiteit

Stabiel service portfolio Veranderlijke processen én technische implementatie Bedrijfsprocessen orkestratie dynamisch Service portfolio interface stabiel ICT oplossing dynamisch implementatie

Extended Service Oriented Architecture

Bas Kruiswijk bkr@tg.nl www.twynstragudde.nl Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze presentatie berusten bij Twynstra Gudde. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Twynstra Gudde.