Service Oriented Architecture Deel 2 - Organisatorisch perspectief
Overzicht Deel 2: SOA vanuit organisatorisch perspectief Basisconcepten SOA vanuit organisatorisch perspectief Software services en organisatiediensten Domeinen Lagenstructuur en procesondersteuning Procesbesturing SOA vanuit technisch perspectief De SOA infrastructuur SOA in het ontwerpproces
SOA Concepten Vanuit organisatorisch perspectief Software- en organisatiediensten Softwarediensten (services) corresponderen met organisatiediensten Services zijn voor gebruikers betekenisvolle diensten Domeinen Verantwoordelijkheidsgebied binnen een organisatie Verleent diensten aan andere domeinen Betrekt diensten van andere domeinen Is zelf verantwoordelijk voor de wijze waarop die diensten worden geleverd Diensten en processen Services / Diensten zijn de verantwoordelijkheid van een domein Processen overstijgen dit niveau
Business-ICT paradigma Diensten (services) = IT organiseren o.b.v. business- activiteiten Uitgaan van verschillende eigenaren van systemen en gegevens Ontwikkeling organisatie (aanpassing aan veranderingen omgeving en technologie) Belangen / politiek dus slim organiseren Accepteren heterogeniteit van systemen en technologie Losse koppelingen
Belofte van SOA IT oerwoud => Business controle IT Transparantie Afstemming van IT op de business IT rigiditeit => IT soepeler meebewegen met business (IT flexibiliteit) business innovatie makkelijk efficiency verbetering realiseren Maakt het mogelijk een veranderstrategie te kiezen die past bij veranderambitie (incrementeel versus bigbang) Output orientatie (stimuleert denken over nut en efficiency) Efficientie door hergebruik geen duplicatie van functionaliteit in verschillende applicaties services van buiten organisatie gebruiken
Basisdiensten Elementaire diensten ontsluiten databases en bestaande systemen Backends Database Bestaand systeem
Afnemers gebruiken diensten (presentatie) Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem
Domeinen zijn eigenaar van diensten Eigenaarschap is in de organisatie belegd Afnemers (presentatie) Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein
Samengestelde diensten Afnemer (presentatie) Samengestelde diensten Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein
Procesdiensten Ondersteuning van bedrijfsprocessen Afnemers (presentatie) Procesdiensten Samengestelde diensten Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein
Enterprise servicebus Afnemers (presentatie) Procesdiensten Servicebus Samengestelde diensten Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein
Orkestratie engine Afnemers (presentatie) Procesdiensten Orchestration Servicebus Samengestelde diensten Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein
Portaal Portaal Afnemers (presentatie) Procesdiensten Orchestration engine Servicebus Samengestelde diensten Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein
Samengestelde diensten Portaal J2EE Portlets .NET Web parts Presentatie J2EE JSP / Java Beans) .NET ASP / ActiveX) HTML, XML, XSL Orkestratie engine BPEL Procesdiensten Samengestelde diensten J2EE (EJB etc.) .NET (C# etc.) Basisdiensten Servicebus XML, SOAP WSDL, UDDI Backends ODBC, JDBC
SOA Classificatie Volgens ‘SOA in practice’ macro-flow stateful micro-flow Process-enabled SOA Procesdiensten orchestrated services Federated SOA Samengestelde diensten Basisdiensten Fundamental SOA stateless basic data services basic logic services
Nog een stap verder Zie bijv. paper Papazoglou Service registry Service interface is meer dan operaties Signatures (operaties) Capabilities (doel, resultaat) Behaviour (proces) Quality of service (kwaliteitskenmerken) Service aanbieder (provider) Find - UDDI Bind - SOAP Service registry Service afnemer (consumer, client) Publish - WSDL operation operation implementatie operation operation
Samengestelde services zijn afhankelijke van andere services en verbergen complexiteit
Stabiel service portfolio Veranderlijke processen én technische implementatie Bedrijfsprocessen orkestratie dynamisch Service portfolio interface stabiel ICT oplossing dynamisch implementatie
Extended Service Oriented Architecture
Bas Kruiswijk bkr@tg.nl www.twynstragudde.nl Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze presentatie berusten bij Twynstra Gudde. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Twynstra Gudde.