Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Hij kent alleen de manier nog niet!
Lotgenotencontact.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Verschillen in de taalontwikkeling…
Ho 6: Motivatie.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Het is precies 19:06.
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
“Omgaan met weerstand”
CanDo Coaching.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Patiënten kunnen artsen beter
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Volksuniversiteit Zwolle
Weerstand kan je opvatten als feedback
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kwaliteit van de hulpverlening
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Vergaderen; moet dat? Carola Peters-van der Gouw VvE Belang oktober-november 2015.
Welkom ik maak me sterk.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Heel gewoon maar toch anders.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Verruim je blik Beweeg de ander. Wat is jouw positie?
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Ismaël God hoort Bericht vanuit de hemel aan de aarde: God hoort.
Hand-Out.
LOB zeven stappen naar succes
Master Practitioner Coach
Groepsdynamica Storming
Groepsdynamica Storming
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Loskomen van taal Defusie.
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Cursus Interne auditor
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Stress sensitief dienstverlenen bij armoede en schulden
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
38 Fictie Motief. 38 Fictie Motief THEMA EN MOTIEF thema: kortst mogelijke samenvatting van een verhaal liefde, dood, pubertijd motief: ‘een patroon’
Bijbelse IDENTITEIT.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking

Wat is weerstand? Psychologisch afweermechanisme Heeft te maken met emotie en interactie Emoties gaan voorbij als ze direct uitgedrukt worden en er begrip voor is

Er op in gaan helpt Je eigen verhaal verdedigen houdt weerstand levend

Waarde van weerstand Weerstand heeft een positieve functie, is gebaseerd op bescherming en ontstaat uit angst Achter angsten zitten zinvolle behoeften

Zo zit er achter Angst om te falen, de angst voor het verlies op succes Angst voor isolement, verlies van verbinding Angst voor verlies, verlies van iets waardevols Angst voor schuld, verlies van bescherming Angst voor conflict, verlies van harmonie

Weerstand is vaak vermomd Als inhouds- of procedurekwestie Afspraak vergeten ‘sorry’ Vragen om toelichting Kwaad worden Stil zijn, alles toegeven Ikke niet begrijpen.. Geen tijd.. Etc.

Omgaan met weerstand Naar boven halen van vermomde weerstand Oorzaken van weerstand achterhalen Onderhandelen, balanceren met belangen en angsten

3 stappen in het naar boven halen van vermomde weerstand 1.Identificeer in je eigen gedachten op basis van wat je ziet in wat voor vorm de weerstand zich aandient 2.Benoem op een niet-bestraffende manier in neutrale bewoordingen de weerstand 2.Wees stil en laat de ander reageren op jouw uitspraak

Weerstand wegnemen Onderhandelen tussen wat bewaakt moet worden en wat gerealiseerd moet worden Bijvoorbeeld: ‘ Hoe zorgen we er voor dat je tijdiger (wens) communiceert en bewaken we dat onze samenwerking niet bureaucratisch (angst) verloopt?’

Herkennen van weerstand is begin om conflict te voorkomen Van standpunten naar belangen Standpunten zijn: -dingen die men zegt te willen -eisen -voorwaarden en condities Belangen zijn: -onderliggende motieven -behoeften en zorgen -angsten en aspiraties

Deëscalatietechnieken Actief luisteren Vragen Samenvatten

Oefening baart kunst Succes!!!!