Let’s get started Marketing? Marketing!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Winter 2008 Storytelling Experience Economy Toine Nagel.
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
SDP-Segmentatiemodel
CREATIVE MARKETING Kickoff, jaar 1, Winter november 2009
4 P´s en 3 R-en MK01.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
MEDMAR Werkcollege, jaar 1, Herfst
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden
Marketing H.2 Marketingbeleid.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Modulewijzer marketing.
Marketing presentatie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Segmenteren en Positioneren
Reclame.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 1, Winter 2009
MEDMAR Werkcollege, jaar 3, Herfst
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
CREATIVE MARKETING jaar 2, Winter december 2009 Me, You and Me Brand Activation! Dimitri Hubregtse Saskia Best.
Business Marketing Management
Positionering Transformationele positionering
Onthaal en service.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
Ouder worden & alcohol Welkom – Karen Vanmarcke
Oriëntatie op het beroep
Klanttype doelgroep. Doelgroep: Een groep mensen met en gelijke behoefte. Eisen: De groep moet duidelijk een eigen behoefte hebben (afstemmen assortiment)
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Indeling van hoofdstuk 4
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Consumentengedrag Beslissen
Kan je zien of iemand holebi is?
Consumentengedrag Leren I
Marktsegmentatie en positionering
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Consumenten-gedrag Het gezin
Presentatie en marketing
Verkoopt en handelt verkoop af
Transcript van de presentatie:

Let’s get started Marketing? Marketing! CREATIVE MARKETING Hoorcollege 2, jaar 1, Herfst 2009 17 september 2009 Let’s get started Marketing? Marketing!

Marketing is overal

De musical 3

Boeken 9e editie maar 7e editie mag ook

Wat is marketing Te veel definities Marketing zou veel meer een manier van denken moeten zijn

Enkele basisbegrippen echter wel belangrijk Die kun je heel goed lezen in het boek Kotler himself vindt er ook wat van http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/miMedia/2006/week36/do_philip_kotler.avi_plain.xml

Marketing Marketing is overal Het is eigenlijk een manier van denken

Marketing Marketing is het product Kruip in de huid van Maak je klant verslaafd

Ken je klant/doelgroep

Consumentengedrag Lidia Camacho @ flickr

Wie koopt wat voor nieuwe producten? Een nieuw product wordt eerst door een klein aantal mensen opgepikt Grotere groepen volgen daarna Welke mensen als eerste kopen hangt af van het product en kenmerken van de koper Figuur 7.8 Classificatie van consumenten naar de snelheid waarmee zij nieuwe producten adopteren

Factoren van invloed op gedrag Figuur 7.2 Factoren die het gedrag beïnvloeden

Sociaal en cultureel

Persoonlijke kenmerken zijn hetzelfde maar... Erwin 16 jaar Jongen 4 havo Maastricht-zuid Gezin: 2x modaal 2 weken een vriendin Diederik 16 jaar Jongen 4 havo Maastricht-zuid Gezin: 2x modaal Geen vriendin Jordan 16 jaar Jongen 4 havo Maastricht-zuid Gezin: 2x modaal Half jaar een vriendin YoungMentality © Motivaction

YoungMentality © Motivaction

Leeffase en life-events 1e vriend(innet)je op jezelf wonen trouwen huis kopen school studie werk pensioen 1e biertje/blowtje start carrière auto kindjes lekker naar Spanje verhuizen

behoeften, kenmerken of gedrag Marktsegmentatie Indelen van consumenten in duidelijk onderscheiden groepen met gelijksoortige behoeften, kenmerken of gedrag

POPULATIE (totale markt)

segment 1 segment 2 segment 3 segment 4

Segmenteren op: Leeftijd ouder jonger

Segmenteren op: Etniciteit Aziatisch Europees

Segmenteren op: Geslacht man vrouw

Segmenteren op: Baardgroei niet wel

Wat hebben individuen in hetzelfde segment gemeenschappelijk? Profiel bepalen jonger Wat hebben individuen in hetzelfde segment gemeenschappelijk? Aziatisch vrouw

Keuze van de doelgroep

Voldoende omvang!

Positionering Realiseren van een (relatieve) positie van een organisatie, merk of product ten opzichte van concurrenten in de perceptie van consumenten

Positioneren Wat is het? Waarom belangrijk? Voorbeelden En als het niet goed gaat?

een plek in het hoofd en het hart van mensen Bij positioneren gaat het om het verwezenlijken van een mentale plaats, een zogenaamde breinpositie. Anders gezegd: een plek in het hoofd en het hart van mensen

Waarom? Teveel keuze Onderscheiden is belangrijker dan ooit Positioneren en zoeken naar onderscheidende voordelen is nodig om het voor de consument makkelijker te maken juist voor jou te kiezen



U hoeft daarbij niet altijd de beste of de grootste te zijn U hoeft daarbij niet altijd de beste of de grootste te zijn. De slogan van Avis (We are number two. We try harder) heeft hun geen windeieren gelegd. “Service met een glimlach” heeft zijn langste tijd gehad.

Meer informatie http://www.mcmconnexion.nl/disciplines_positionering.htm http://www.positioneringsgroep.nl/ http://www.positioneren.com/

Opdracht Meenemen naar je werkcollege volgende week Definieer de positionering en de doelmarkten van Coca Cola, Pepsi Cola, Red Bull en Dubbelfris En wat is dit voor Twix, Kitkat, Bounty, Mars, Lion? Celebrities worden vaak gebruikt in reclame en advertising. Zoek 5 voorbeelden en ga na welke waarde de persoonlijkheid toevoegt aan het merk

Vragen? Deze presentatie is te downloaden via startpagina.cmd.hro.nl en dan vakgroep Creative Marketing Succes!