Let’s get started Marketing? Marketing! CREATIVE MARKETING Hoorcollege 2, jaar 1, Herfst 2009 17 september 2009 Let’s get started Marketing? Marketing!
Marketing is overal
De musical 3
Boeken 9e editie maar 7e editie mag ook
Wat is marketing Te veel definities Marketing zou veel meer een manier van denken moeten zijn
Enkele basisbegrippen echter wel belangrijk Die kun je heel goed lezen in het boek Kotler himself vindt er ook wat van http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/miMedia/2006/week36/do_philip_kotler.avi_plain.xml
Marketing Marketing is overal Het is eigenlijk een manier van denken
Marketing Marketing is het product Kruip in de huid van Maak je klant verslaafd
Ken je klant/doelgroep
Consumentengedrag Lidia Camacho @ flickr
Wie koopt wat voor nieuwe producten? Een nieuw product wordt eerst door een klein aantal mensen opgepikt Grotere groepen volgen daarna Welke mensen als eerste kopen hangt af van het product en kenmerken van de koper Figuur 7.8 Classificatie van consumenten naar de snelheid waarmee zij nieuwe producten adopteren
Factoren van invloed op gedrag Figuur 7.2 Factoren die het gedrag beïnvloeden
Sociaal en cultureel
Persoonlijke kenmerken zijn hetzelfde maar... Erwin 16 jaar Jongen 4 havo Maastricht-zuid Gezin: 2x modaal 2 weken een vriendin Diederik 16 jaar Jongen 4 havo Maastricht-zuid Gezin: 2x modaal Geen vriendin Jordan 16 jaar Jongen 4 havo Maastricht-zuid Gezin: 2x modaal Half jaar een vriendin YoungMentality © Motivaction
YoungMentality © Motivaction
Leeffase en life-events 1e vriend(innet)je op jezelf wonen trouwen huis kopen school studie werk pensioen 1e biertje/blowtje start carrière auto kindjes lekker naar Spanje verhuizen
behoeften, kenmerken of gedrag Marktsegmentatie Indelen van consumenten in duidelijk onderscheiden groepen met gelijksoortige behoeften, kenmerken of gedrag
POPULATIE (totale markt)
segment 1 segment 2 segment 3 segment 4
Segmenteren op: Leeftijd ouder jonger
Segmenteren op: Etniciteit Aziatisch Europees
Segmenteren op: Geslacht man vrouw
Segmenteren op: Baardgroei niet wel
Wat hebben individuen in hetzelfde segment gemeenschappelijk? Profiel bepalen jonger Wat hebben individuen in hetzelfde segment gemeenschappelijk? Aziatisch vrouw
Keuze van de doelgroep
Voldoende omvang!
Positionering Realiseren van een (relatieve) positie van een organisatie, merk of product ten opzichte van concurrenten in de perceptie van consumenten
Positioneren Wat is het? Waarom belangrijk? Voorbeelden En als het niet goed gaat?
een plek in het hoofd en het hart van mensen Bij positioneren gaat het om het verwezenlijken van een mentale plaats, een zogenaamde breinpositie. Anders gezegd: een plek in het hoofd en het hart van mensen
Waarom? Teveel keuze Onderscheiden is belangrijker dan ooit Positioneren en zoeken naar onderscheidende voordelen is nodig om het voor de consument makkelijker te maken juist voor jou te kiezen
U hoeft daarbij niet altijd de beste of de grootste te zijn U hoeft daarbij niet altijd de beste of de grootste te zijn. De slogan van Avis (We are number two. We try harder) heeft hun geen windeieren gelegd. “Service met een glimlach” heeft zijn langste tijd gehad.
Meer informatie http://www.mcmconnexion.nl/disciplines_positionering.htm http://www.positioneringsgroep.nl/ http://www.positioneren.com/
Opdracht Meenemen naar je werkcollege volgende week Definieer de positionering en de doelmarkten van Coca Cola, Pepsi Cola, Red Bull en Dubbelfris En wat is dit voor Twix, Kitkat, Bounty, Mars, Lion? Celebrities worden vaak gebruikt in reclame en advertising. Zoek 5 voorbeelden en ga na welke waarde de persoonlijkheid toevoegt aan het merk
Vragen? Deze presentatie is te downloaden via startpagina.cmd.hro.nl en dan vakgroep Creative Marketing Succes!