CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent xxxx.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Advertisements

CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –14 september 2009.
MEDMEC Les 1 Toelichting module
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
CREATIVE MARKETING WC 7, jaar 1, Winter 2009
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2009
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 8 mei 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 3 januari 2011.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Docenten: Willem Ruijsbroek Les 1,
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 11 oktober 2010.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
06 oktober MedMec01 les 3 Mail:
Media en creativiteit Mail:
CO-CREATIE MEDMEC 03 Docent: Elske Revelman de Vries Product ontwerper.
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Identiteit MedMec02 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
MedMec01 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit.
Identiteit MedMec02 les 1 (3) Mail: Wiki: vakgroep:
Identiteit CMDMEC01-2 les 4 (5) Mail: Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet.
Identiteit MedMec0304 les 1 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Identiteit CMDMEC01-2 les 6 (7) Mail: Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet.
Media en creativiteit Identiteit les 1
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
Identiteit MedMec02 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
27 oktober MedMec01 les 4 DT Mail:
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2009 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
College 5, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
MEDMAR Werkcollege, jaar 3, Herfst
MEDMAR Werkcollege 4, jaar 1, Herfst
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2009 Waardecreatie en Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
CREATIVE MARKETING HC1, jaar 2, Herfst 2009 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best- 3 september 2009.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
Let’s get started Marketing? Marketing!
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Waardecreatie Experience Economy Auteurs: Alexander Bakker en Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
CREATIVE MARKETING jaar 2, Winter december 2009 Me, You and Me Brand Activation! Dimitri Hubregtse Saskia Best.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
Medmec04 les 1 Engagement.
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
Medmec04 Engagement.
10 nov. MedMec01 les 5 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
IK-File 18-11les 1planning ik-file 25-11les 2opdracht 1-cover/poster/banner 02-12les 3 opdracht 1-categorie les 4 opdracht 1-categorie les.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –31 augustus 2009.
Les 1: Introductie Marketing
Transcript van de presentatie:

CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent xxxx

Weekindeling herfstkwartaal Werkcolleges WC 1: Introductie, organisatie etc, inhoudelijke start WC 2: Branding: the essentials WC 3: Branding: onderzoek + begeleiding project WC 4: Branding: strategie WC 5: Branddesign Model WC 6: Ontwerpen voor Brands, inleveren groepsopdracht WC 7: Presentatie groepsopdracht WC 8:Het managen van Brands + begeleiding project inleveren individuele opdracht

Agenda Modulewijzer Opdracht 1 Marketing deliverables project Hoorcolleges Oefening Brand Essentials –De geschiedenis van een brand –Wat is een brand? –Hoe werkt brand design? - Productbrand versus conceptbrand Opdracht 2

Modulewijzer De modulewijzer al gelezen? –Welke vragen heb je? De modulewijzer nog niet gelezen? –Ga z.s.m naar de startpagina.cmd.hro.nl

Opdracht 1 De opdracht moet af zijn in week 7, dat is nu nog maar 5 lesweken! Heb je vragen? Hebben jullie taken verdeeld? Is er een heldere planning? Wanneer werken jullie aan de opdracht?

Opdracht 1 -samenwerking met vakgroep VID, daar ga je ook aan de slag met je eigen brand -De visuele uitwerkingen die jullie maken voor de opdracht binnen marketing worden mede beoordeeld door de VID docenten en is input voor je uiteindelijke marketingcijfer

Reminder Weekindeling herfstkwartaal Hoorcolleges (vinden plaats op de Pieter de Hooch) Hoorcollege 1: 18 september Essentials van Branding, Saskia Best Hoorcollege 2: 2 oktober Branding: Het proces, Peter van Waart Hoorcollege 3: 16 oktober Vormgeven van Brands, Ayman van Bregt

Marketingdeliverables Project Marketing is in dit project minder belangrijk, maar voer je doelgroeponderzoek GOED uit Doelgroeponderzoek: het doelgroeponderzoek doe je aan de hand van deskresearch (minimaal 5 bronnen) en field research (minimaal 5 interviews)

Brand Essentials

Designing Brand Identity Historie

Definitie van een brand… Daar zijn er heel veel van, in het hoorcollege wordt daar nader op ingegaan MAAR

Definitie van een brand… volgens het boek Designing Brand Identity: “Brand is the promise, the big idea, and the expectations that reside in each customer’s mind about a product,service or company” “Products are created in the factory” Brands are created in the mind” - Walter Landor

Brand Touchpoint Iedere touchpoint is een kans om het merk te versterken (of een risico het merk te verzwakken) en een mogelijkheid om het “Merk DNA” naar voren te brengen

Brand touchpoints

Logo’s als entree naar het merk

Het ontstaan van het Google-logo Meer achtergrond op: ogle_logos?slide=1&slideView=10 ogle_logos?slide=1&slideView=10

Hoe werkt brand design? Visuele identiteit triggert perceptie en associaties met een merk…

product brand corporate brand monolitisch uniform semi-monolitisch minder uniform endorsed hoofdmerk + afzendermerk multi-branded hoofdmerk + hoofdmerk single-branded hoofdmerk Over corporate brands en product brands

Warren Buffet over merken Verdere tips over merken: Laura Ries

Factoren die een brand identiteit bepalen Vision Meaning Authenticity Differentiation Sustainability Coherence Flexibility Commitment Value Zie boek pag. 17

Opdracht In tweetallen: Bekijk de slides op Bepaal vervolgens aan de hand van deze slides en het college de brand identity voor: &

Beoordeling Herfstkwartaal -Opdracht 2: Individuele opdracht: Jij daar brandconsultant -Essentie van de opdracht: het geven van een merkadvies Achtergrond: -Tijdens het project NS;scenario 2010 heb je nader kennis gemaakt met de NS. Ieder merk heeft altijd punten van aandacht, zo ook het merk NS. Aan jou de eer om de NS van goed advies te dienen. Elk (sterk) merk heeft wel zwakke punten. Philips is innovatief en betrouwbaar maar ook wel saai. Hoe kan een merk sterker worden?

Beoordeling Herfstkwartaal -Opdracht: -Analyseer de mentale en visuele merkidentiteit van de NS (3 punten) -Geef aan waar de kansen liggen voor het merk NS (3 punten) -Geef 3 adviezen voor het merk NS (3 punten) EN -Werk dit uit in een verslag. Het verslag is ook voorzien van BEELDMATERIAAL (1 punt) Zie voor de randvoorwaarden de modulewijzer!!!!

Vragen? Download college: xxxxx xxxxxx En kijk regelmatig op het blog van de vakgroep via de startpagina Tot volgende week!