Als je niet kunt zien dan bekijk je het maar…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Als je niet kunt zien, dan bekijk je het maar…. Waarover gaat het artikel? • Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid.
Advertisements

Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Kwaliteit van leven bij dementie
Naar een sterker gestructureerd en integraal spijbelbeleid.
Kleding arbeider/vrouw
VLAAMSE WERKBAARHEIDSMONITOR
Gemaakt door: Emmy, Amber en Victoria
Introductie Er zijn verschillende manieren om producten te presenteren. Zo kan ieder product een eigen ‘look en feel’ krijgen om zo verschillende doelgroepen.
Samenvatting: Mannelijk potentieel benutten voor de zorg:
Recht op kinderopvang Kritische doorlichting van een beleidsplan Bron: Peeters, J., & Vandenbroeck, M. (2000). Recht op kinderopvang. Alert,26(5),56-66.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Gokverslaving.
Dementie: ziekte of veroudering?
Spraak,taal en leren Hoofdstuk 4 : Problemen met voorbereidende schoolse vaardigheden bij kleuters Eline Colyn 1BaSW b.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Jong geleerd, fout gedaan?
Klinische psychologie
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
De multidisciplinaire richtlijn persoonlijkheidsstoornissen
De bakens verzetten: 'normale' veroudering als uitgangspunt M. von Faber.
Geweld, gemeld en geteld
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Welbevinden, functionele performantie en persoonlijke controle bij ouderen thuis en in het woonzorgcentrum.
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
 Is het hoofd personeel & organisatie van het NJI  Is werkzaam bij NIZW  Heeft verschillende boeken geschreven.
 Voor ‘70 : alle aandacht voor cannabis! Justitionele aanpak  Later : opkomst heroïne  toneel veranderde  Hierna: wiet & ecstasy.
1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten 4. Discussie 5. Bronnen.
‘Als je het niet kunt zien, dan bekijk je het maar’…
Zelf verwondend gedrag bij jongeren met een verstandelijke beperking
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Alcoholgebruik onder jongeren
Beter functioneren bij ADHD-problematiek door neurofeedback?
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Niet alle foto’s zijn voor gevoelige kijkers
SARA PLESSERS World Press photo. DIT ZIJN MENSEN DIE IN ARMOEDE LEVEN FOTOGRAAF: FINBARR O'REILLY BRONVERWIJZING:
Nutella.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Media en creativiteit module 2 Identiteit
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 4.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 7.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit Identiteit les 2
Professionele ontwikkeling
Gedrag in organisaties, 9e editie
Veel studies verricht naar effect van verschillende operatietechnieken. Veel studies verricht naar outcome van operatie : globaal 85 % goed effect v.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Evaluatieonderzoek naar de effectiviteit van
Super-scanner voor blinden
Armoede Wat steden kunnen doen om armoede te bestrijden.
MANTELZORG BIJ OUDEREN
3 grote doelstellingen van het onderzoek
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
Wat brengt (echt)scheiding teweeg in het leven van kinderen?
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
 Jongeren in Nederland groeien op in een vrij en open seksueel klimaat  Jongeren hebben moeite om verantwoorde keuzes te maken ivm. seksueel gedrag.
P RIMAIRE PREVENTIE VAN SEKSUEEL GEWELD E MILIE S CHELSTRAETE.
Cristel L. Elias, Adri Vermeer, Harm ’t Hart.  Onderzoek  Methode  Instrument  Procedure  Resultaten  Constructvaliditeit  Betrouwbaarheid  Discussie.
Secularisering en veranderende motieven voor vrijwilligerswerk
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Niet alle foto’s zijn voor gevoelige kijkers. Kinderen lopen weg van de plaats waar per ongeluk napalm is gedropt in Vietnam. Misschien wel de beroemdste.
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
Communicatie bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking: van inzicht naar interventie Esprit Emma 1e Bachelor toegepaste psychologie.
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
IK-File 18-11les 1planning ik-file 25-11les 2opdracht 1-cover/poster/banner 02-12les 3 opdracht 1-categorie les 4 opdracht 1-categorie les.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Door Cégoline Rouquart 1 Ba TP Klas: B2. Inhoudstafel Inleiding Doel Methode Resultaten Discussie Bronnen Einde.
Transcript van de presentatie:

Als je niet kunt zien dan bekijk je het maar… Visuele beperking

Experimenteel onderzoek In Nederland 360.000 mensen men een ernstige visuele beperking Waarvan 16.000 blind Mensen met visuele beperking: hebben te maken met stigmatiserende reacties Stigmatiserende reacties -> ernstige consequenties (interpersoonlijk vlak) Onderzocht: factoren die stigmatisering van blinde en slechtziende mensen beïnvloeden

Modellen van stigmatisering Stigma= afwijking & ongewenst kenmerk van een persoon/groep dat negatieve reacties bij anderen oproept. Beperkingen (zoals slechthorendheid): als stigma’s beschouwd Verbale & non-verbale vorm van stigmatisering

Modellen van stigmatisering Wiener: als 1ste het proces van stigmatisering beschreven 2 emotionele reacties van mensen: Medelijden Boosheid Later: model van Weiner te beperkt Dijker en Koomen: cognitief-emotionele model van stigmatisering van zieken en gehandicapten Wiender model uitbreiden: ormovertreding & leedvermaak M.b.v. een SEM analyse

Een model voor stigmatisering van mensen die blind/slechtziend zijn Model van Dijker & Koomen als uitgangspunt van het onderzoek

Methode: Proefpersonen en design 176 mbo-studenten at random toegewezen Gemiddelde leeftijd van de studenten: 18,9 j. Denkbeeldige nieuwe collega >(blind/slechtziend) Studenten: een vragenlijst invullen Vragen over hun emoties en gedrag ten aanzien van blinde collega Anoniem Na afloop: uitleg over onderzoek

Vragenlijst Start: 3 manipulatiechecks Daarna: variabelen angst, medelijden en boosheid Dan werd: Stigmatisering en sociale steun gemeten

Resultaten Manipulatiechecks: Emoties Stigmatisering en sociale steun ANOVA’s uitgevoerd op de manipulatiechecks Resultaat: de klachten van blinde Peter ernstiger bevonden slechtziende Peter in de open conditie: Peter was meer open over zijn beperking dan in de gesloten conditie Emoties Openheid: significant effect op medelijden Angst: significant effect van persoonlijke verantwoordelijkheid Ernst van visuele beperking -> effect op emoties angst en medelijden Stigmatisering en sociale steun Openheid & ernst van de beperking -> effect op sociale steun

Discussie Verwachte vermindering van angst = marginaal en niet significant Resultaten: niet in overeenstemming met het werk van Goffma => Model en bevindingen: meer algemeen en niet diagnose specifiek

Kanttekeningen bij het onderzoek Kanttekeningen bij onderzoeksstrategie Variabele ernst: breder geoperationaliseerd Openheid: als een modererende factor in het model Vignetten: nadeel -> geen daadwerkelijke interactie tussen stimuluspersoon & proefpersonen Niet gevraagd naar persoonlijke ervaring Persoonlijke ervaring: zou invloed kunnen hebben op de gevonden verschillen

Bronnen http://www.google.be/imgres?imgurl=http://bart.vanherreweghe.com/files/u1/a-blind-call.jpg&imgrefurl=http://bart.vanherreweghe.com/programmeer-blind-call-als-eerste-je-telefoonlijst&usg=__CV4ue_Fqk_LdDnf76MnfAHrN6IE=&h=200&w=200&sz=6&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=kk_mJ2YkJxA0XM:&tbnh=160&tbnw=160&prev=/images%3Fq%3Dblind%26hl%3Dnl%26biw%3D1276%26bih%3D848%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1&itbs=1&iact=hc&vpx=532&vpy=142&dur=31&hovh=160&hovw=160&tx=37&ty=62&ei=TX7vTNqjGM2BhQfS5IykCg&oei=TX7vTNqjGM2BhQfS5IykCg&esq=1&page=1&ndsp=24&ved=1t:429,r:2,s:0 http://www.vakbibliotheek.nl/frontend/redir.asp?product=1873%2D1791&page=1873%2D1791/09014f3c801f676b%2Ehtml&highlight=kunt+zien&phrase