‘Geef uw team vleugels’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

UNESCO Marieke Brugman 23 november UNESCO ? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Instructie grammatica
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
User Centred Development
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Grammar Chapter 3 – G1 If en When.
Vragen met have en have got (= hebben)
Gebiedende wijs 1.Cross Victoria Street. 2.Sit still, please. 3.Read the article on this page. 4.Watch out! Als je tegen iemand wilt zeggen dat hij/zij.
Gezondheidscentrum ‘t weeshuis. Samen beter…
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
Een andere soort verleden tijd...
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
Grammar 4.2 Will, shall & to be going to
Lesson 10. Today’s class  Check homework  Passive  Punctuation  Homework.
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Klik op een vlag. Click on a flag Language: Ongewenste Cookies verwijderen Start Wat doen Cookies eigenlijk ? Cookies kunnen gebruikt worden voor het.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Chapter 1 Looking back Grammar Stepping Stones 2 kgt.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Vrijwilliger voor de S.I.R.O Woonzorgcentrum Sinnehiem in Haulerwijk Sinnehiem Radio omroep is met spoed op zoek naar een vrijwilliger. Een vrijwilliger.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen de werkwoorden (to) be en can? 2. Hoe maak je korte antwoorden met (to) be en can? 3. Oefeningen allesvoorengels.nl.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
Grammar – period 2.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
The past simple Grammar.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
LIGHT & CHILDREN LICHT & KINDEREN
De taaltaak
Vragen in de Present Simple (t.t.)
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
A Healthy sense of Trust
Participatory Action Research
Chapter 1 Body and mind Grammar Stepping Stones 3gt
Toekomende tijd: met “will”
Who knows something about scenarioplanning?
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Dynamic Architecture What about you?
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Chapter 1 Looking back Grammar Stepping Stones 2 kgt.
Transcript van de presentatie:

‘Geef uw team vleugels’ Dr. Raymond Opdenakker Bureau Lara Info@bureaulara.nl

Programma Wat is strategisch momentum? Wat is een team Wat is er nodig om een strategisch momentum op te bouwen? Wat is er nodig om een strategisch momentum te onderhouden?

Strategisch momentum; ‘vliegwieleffect’

Momentum = massa x snelheid

Wat is een team? (Definitie) ‘Een team is een samenwerkingsverband tussen een groep individuen die erop gericht is om een gezamenlijk doel te volbrengen. Daarvoor is de groep als geheel verantwoordelijk, en niet de afzonderlijke individuen’ (Opdenakker, 2012)

Strategisch momentum: ‘vasthouden aan de team strategie’ Strategisch momentum opbouwen om team zodanig actief te maken dat ze door blijven gaan totdat het (project)doel bereikt is.

Team taak inzicht (kennen) Empowerment (kunnen) Strategisch momentum Effectief team Commitment (willen)

Team taak inzicht: de mate waarin de teamleden van mening zijn dat ze inzichten hebben verworven in de doelen en taken van het team. Empowerment: de mate waarin taken, verantwoordelijkheden enz. zijn gedelegeerd van het management naar het team. Collective commitment: de mate waarin teamleden vastbesloten zijn om de verworven inzichten in acties te vertalen.

Factoren die bijdragen aan ontstaan Team taak inzicht (kennen) Empowerment (kunnen) Commitment (willen)

Start met een ftf kick-off meeting ontwikkel een duidelijk project voorstel zorg voor participatieve besluitvorming geen dominante deelnemers verklein verschillen in kennis verklein verschillen in culturele achtergrond (door communicatie) verklein verschillen in professionele achtergrond zorg voor voldoende resources (tijd, middelen mensen) organiseer sociale bijeenkomsten (vooral voor virtueel team)

Factoren die bijdragen aan onderhouden Team taak inzicht (kennen) Empowerment (kunnen) Commitment (willen)

geef voortdurend feedback verminder de verschillen in kennis geen dominante deelnemers zorg voor participatieve besluitvorming zorg voor taak reallocatie zorg voor voldoende resources (tijd, middelen mensen) organiseer sociale bijeenkomsten (vooral voor virtueel team)

Test cultural differences: Moral dilemma It is evening. You are sitting in a car and your friend drives. He drives 50 miles per hour where he only may drive 40 miles per hour. At one point, your friend oversees a pedestrian who is crossing the street. The pedestrian is hit by the car and must be brought to hospital. When the police arrives, they ask you about the driving behaviour of your friend. You know that when the police knows that your friend drove too fast, he will be held responsible for the accident. What will you answer?

Vragen?