4. OVERHEIDSINGRIJPEN Inleiding: Waarom overheidstussenkomst ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Nationale rekening DEEL 1 Productie meten.
Jeroen Buysse Faculty of Bioscience engineering – Department of Agricultural Economics Analyse van de impact van regelgeving op marktwerking en bedrijfsrendabiliteit.
Het prijs- of marktmechanisme
Goedemorgen …….en.
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
Overheidsinterventie 2
OVERHEID. Vrije markteconomen klassieken: Vrije markteconomen: De prijs zorgt ervoor dat alle markten ruimen: al het aanbod wordt verkocht. Zij kijken.
HOOFDSTUK 3 VRAAG EN AANBOD IN WERKING L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Hoofdstuk 3: Vraag en Aanbod
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
Bezitsmeting huishoudens
Directoraat-generaal voor Economische Politiek Verkoop beneden inkoopprijs Standpunt EZ en LNV 28 september 2005 mr F.A. Vreedenburgh Ministerie van Economische.
Hoofdstuk 4: Elasticiteiten en Schokken
Hoofdstuk 8: Volmaakte mededinging
Levensloop voor tussentijds verlof en / of eerder stoppen met werken
Goederen- en Financiële Markt: IS-LM Model
Comenius monitoring dagen - mei over verslaggeving “Comenius monitoring dagen” : over verslaggeving 20 mei 2008, Alden Biesen 29 mei 2008, Brugge.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Overheidsinterventie 1
Overheidsinterventie 3
Goede tijden, slechte tijden
Prinsjesdag Opening nieuw werkjaar Staten Generaal
Regelgeving staatsteun Uitgangspunt : verbod op staatssteun Staatssteun is steun die mogelijks de vrije markt verstoord, doordat bepaalde bedrijven voordelen.
Economie in de bovenbouw
Hoeveelheidsaanpassing I
Hoeveelheidsaanpassing II
Vandaag.
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
Introductie Subsidies Charitatief Eigen gebruik Belegging.
Economie Vwo Mobiliteit.
Micro-economie (week 4)
Budgetteren H5 Omzetbelasting Ondernemer detailhandel.
Prijselasticiteit van de vraag
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Lesbrief Markt en Overheid
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Welkom Havo 5..
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
International Economics
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
H1 & H2: Hoe werkt de markt, vraag en aanbod
Hoe sterk is het verband tussen twee (procentuele) veranderingen.
Lesbrief Vervoer H 6.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom Havo 5..
WELVAARTSVERLIES DOOR KOSTPRIJSVERHOGENDE BELASTINGEN EN – VERLAGENDE SUSBSIDIES, MAXIMUM- EN MINIMUMPRIJZEN.
Distributiebeleid.
Inhoudsopgave Sheet 2: Planning Sheet 3: H1: schaarste en ruil Sheet 4: H2: de markt: vraag en aanbod Sheet 5: H2, de vraaglijn Sheet 6: H2: de aanbodlijn.
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Prijselasticiteit Hoofdstuk 5 markt havo 3 & vwo 3.
Regelgeving staatsteun
STRATEGISCHE PRODUCTEN
Overheidsinterventie
Subsidie bij volkomen concurrentie
Overheidsinterventie 2
Overheidsinterventie 1
Optimale welvaart bij volledige mededinging
Niet alleen op de wereld
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Overheidsinterventie in het marktgebeuren
Transcript van de presentatie:

4. OVERHEIDSINGRIJPEN Inleiding: Waarom overheidstussenkomst ? 1. Prijsregulering 2. Hoeveelheidsregulering 3. Indirecte belastingen en subsidies

WAAROM OVERHEIDSTUSSENKOMST ? Overheid is ontevreden over de evenwichtsprijs op de markt: p* te hoog p* te laag Overheid is ontevreden over de verhandelde hoeveelheid in de markt: q* te hoog q* te laag

4.1 PRIJSREGULERING Maximumprijs Minimumprijs Waarom ? Voorbeeld Opmerkingen Minimumprijs

4.2 HOEVEELHEIDSREGULERING Minimumhoeveelheid Waarom ? Voorbeeld Maximumhoeveelheid (quota)

(NIET)-MARKTCONFORM ? Niet-marktconform overheidsingrijpen: geen vrije prijsvorming meer in de markt vervelende neveneffecten vereisen de inzet van extra overheidsmiddelen Marktconform overheidsingrijpen: vrije prijsvorming blijft gehandhaafd geen vervelende neveneffecten

4.3 SUBSIDIES a. Belastingen & subsidies: inleiding b. Uitgewerkt voorbeeld Subsidie uitbetaald aan de producenten Subsidie uitbetaald aan de consumenten c. Equivalentie van uitbetaling d. Wie heeft subsidievoordeel ?

EFFECT BELASTINGEN/SUBSIDIES Belastingen of subsidies drijven een wig tussen wat de producent ontvangt (PP) en wat de consument betaalt (PC) Is van belang want: qV = f (PC) qA = g (PP) Vóór belasting : P0 = PC0 = PP0 Na belasting : PC1  PP1

OVERZICHT FORMULES Belasting opgelegd aan producent: PP = PC – t en PC is evenwichtsprijs Belasting opgelegd aan consument: PC = PP + t en PP is evenwichtsprijs Subsidie toegekend aan producent: PP = PC + s en PC is evenwichtsprijs Subsidie toegekend aan consument: PC = PP - s en PP is evenwichtsprijs

Voorbeeld: Markt van opera en musicals Vragen: 1. Wat is de nieuwe evenwichtsprijs ? 2. Wie heeft een financieel belang bij dergelijke subsidie ? 3. Hoeveel kost het de overheid ? Algemene analyse: grafisch en algebraïsch ;

gedeeltelijk consument o.v.v. prijsverlaging: voordeel subsidie Geval 1: Subsidie aan producenten Geval 2: Subsidie aan consumenten (cf. V-curve) (cf. A-curve) gedeeltelijk consument o.v.v. prijsverlaging: voordeel subsidie idem gedeeltelijk producent o.v.v. prijsverhoging: uitgaven schatkist idem

Samenvatting : subsidievoordeel en elasticiteit van de vraag Elasticiteit v.d. vraag perfect prijsinelastisch perfect prijselastisch Doel Prijsvoordeel consument producent niet bereikt volledig = 0 max. bereikt = 0 volledig bereikt gedeeltelijk

Samenvatting : subsidievoordeel en elasticiteit van het aanbod Elasticiteit v.h. aanbod perfect prijselastisch perfect prijsinelastisch Doel Prijsvoordeel consument producent max. bereikt volledig = 0 niet bereikt = 0 volledig bereikt gedeeltelijk

CONCLUSIE SUBSIDIEVOORDEEL “Hoe prijsinelastischer een marktzijde in het oorspronkelijke evenwicht, hoe groter het subsidievoordeel voor die marktpartij (en omgekeerd) ” CONCLUSIE BELASTINGNADEEL “Hoe prijsinelastischer een marktzijde in het oorspronkelijke evenwicht, hoe groter het belastingnadeel voor die marktpartij (en omgekeerd) ”