Marketing voor verkeerskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de praktijk
Advertisements

Marketingplanning en -strategie
De marketing-omgeving
Marketing voor verkeerskunde
STRATEGISCHE PLANNING
Wat is interactieve marketing?
Aanzet tot strategisch denken
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Kamer van Koophandel Haaglanden
H4: Begrijpen van de markt
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Commercialisatie Fietsen
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Inleiding in de Marketing
strategie als een proces
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Inleiding tot marktonderzoek
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Swot analyse
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Marketing Ir Adriaan Walraad MBA. huishoudelijkheden  4 Opdrachten (10% van eindcijfer)  Donderdag ervoor in mijn postvak  Te laat = 5 (of lager) 
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt.
Onthaal en service.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Fase 1 Ken de (detail)handel
College 2 Marketingomgeving
International Business Adviser
Midden in de wereld:.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Strategisch account management inleiding
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Naar een optimaal HR - beleid
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Strategische Businesspartner
Informatie management HC2
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
50.
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Midden in de wereld:.
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Internationale handel
International Business Practice
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Transcript van de presentatie:

Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA

Wie betaalt bepaalt? Overheid versus privaat Haaglanden: 572 vs 1442 mln/jaar Rijnmond: 1014 vs 3700 mln/jaar Bron: transumo

Perspectieven volgens transumo RO Verkeer en vervoer Dienst-verlening Min VROM cs Min V&W cs Ondernemers Planologie Verkeerskunde Marketing Schaarse ruimte Verkeers-stromen Geldstromen Hoogwaardig ontwerp Modal split Loyaliteit eindgebruiker

Marketing volgens mij Wat is marketing? Wat doet marketing? Behoefte, wens, vraag Match tussen vraag en aanbod Wat doet marketing? Marketing is het voorkomen van slijtage- rust roest! Duurzaam concurrentievoordeel Wat betekent marketing? Aanbodgericht.Vraaggericht.Marketing.Imagineering! Een inleiding marketing voor verkeerskunde....

Marketing algemeen Producten Diensten Beleving: disney Prosumership Beleving meegeven Diensten Tastbaar maken Beleving: disney Van klant naar gast Van poduct naar show Prosumership

Marketing algemeen Levenscyclus Marktaandeelx marktontwikkeling: Star, cashcow, cat, dog Ansoff Bestaande/nieuwe markt Bestaand/nieuw product distributievorm

Homepages Porter: 3 strategieen product-markt combinaties Homepage zeeman Homepage apple Homepage De tafel van 18 Homepage V en D product-markt combinaties Homepage peugeot...

Verschillende perspectieven Marketing Marketing algemeen Koper en verkoper dichter bij elkaar Product of dienst verbeteren obv wensen van de klant Rendement/ waarde/ winstgevendheid Wijze van insteken kan verschillen Geintegreerde marketing Externe marketing Interne marketing Resultaatgerichte marketing Combinatie: holistische marketing

Verschillende denkscholen Ontwerpschool:concurrerende organisatie Planningschool: groeistrategie Positioneringstrategie: outside in Competentieschool: inside out

Marketingplan Welk product of dienst ga je aanbieden aan de markt? Wat is de markt waarop je je gaat richten? Welk segment uit de markt selecteer je? Op welke behoefte in de markt baseert je het aanbieden van uw product? Wat is de centrale en fundamentele boodschap die je wilt uiten in je marketing activiteiten? Hoe kan je het beste met uw doelgroep in contact komen? Welk medium selecteer je?

Marketingplan Strategische marketing Macroniveau analyse, extern, kansen/bedreigingen Mesoniveau analyse, extern, kansen/bedreigingen Microniveau analyse, intern, sterkte/zwakte Operationele marketing

marketingplan 1. afnemers kennen (en ze willen en kunnen bedienen) 2. missie van eigen organisatie 3. analyses 4. marketingdoelstelling 5. strategische opties benoemen 6. keuze van beste strategische opties 7. planning 8. marketingplan 9. implementatieplan 10.monitoring en feedback

Marketing analyses Macro-niveau: mondiale/nationale ontwikkelingen DRETS: Demografische/ regulerende/ economische/ technologische/ sociaal-culturele factoren Maar ook: ecologie en milieu/ internationaal/ stakeholders Meso-niveau: Ontwikkelingen in de sector markten/ accounts/ concurrenten/ toeleveranciers/ toetreders/ andere spelers/ marktspecifieke technologie 5 krachtenmodel Porter Micro-niveau: ontwikkelingen in het bedrijf P’s: product prijs plaats promotie maar ook: personeel, proces, en: reputatie, ruil, relatie

Waarom marketing niet werkt Bestaat de markt uberhaupt??? Wat is de markt? Cascade van besluitvorming Wat is de klant? Klant is producent en consument? Verkeer: doel of middel? complicerende factoren Kosten van verkeer en vervoer gewoontegedrag, status van de verschillende vervoerswijzen, Enzovoorts

Opdracht 2 Schrijf puntsgewijs in 1 of 2 A4’tjes het businessplan bij jouw artikel uit opdracht 1 Tip: naast de dia’s uit dit college kan je ook gebruik maken van diverse bronnen op internet, die je helpen bij het maken van een businessplan (c.q. Marketingplan)