Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

Rotterdamse aanpak alcohol & sport
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Risico? Gevaar? Bijna-ongeval? Ongeval?
VerkeersPro.nl Het vakblad voor de Rijschool. Welkom Begeleid rijden Dick van Laar docent, Jongepier Opleidingen.
Op het trottoir mogen kinderen met een kinderfiets rijden als ze jonger zijn dan: a) 8 jaar b) 9 jaar c) 10 jaar.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Cursus Technische Infratructuur in de Ruimtelijke Ordening Verkeersveiligheid: Bijzondere onderwerpen Alcohol en verkeer Mobiel bellen Ongevalsrisico’s.
Project verkeersveiligheid en ruimte en Cursus Verkeersgedrag/-veiligheid 1 Ir Adriaan Walraad MBA.
E.H.B.M.O. Eerste Hulp bij Motor Ongevallen
De omgeving van de mens Chris Schoon Chris Schoon 2 november 2005.
Gebruik van een AED 28 januari Realiteit Het kan iedereen overkomen * Incidentie "plotse dood" bij personen jaar, per jaar registratie in.
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Divera TWISK SWOV - Nederland
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Verkeersongevallen en verkeersovertredingen. Enkele cijfers (België) Verkeersongevallen in 2010: Verkeersongevallen in 2011: ______ Dodelijke verkeersongevallen.
Uit: Verslaving Mathias Vierstraete 1BaMV
Overgang van fiets naar bromfiets
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Fietsbeleid in Culemborg
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Stopafstand = reactieafstand + remweg
Anita Meulenbroeks Mannus Menting Mediaplan. Inleiding Probleem Doelgroep Doelstelling Boodschap Communicatieconcept Verwachte respons mediakeuze.
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
Deze presentatie gaat over de risico’s van lawaai en over wat werkgever en werknemer hieraan kunnen en moeten doen. De presentatie is algemeen. Gebruik.
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
8 september 2014 Veiligheid Dorplein Eerst wat algemene informatie.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Is veilige winning aardgas uit Groningenveld mogelijk?
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het begint bij het jonge kind
Visie meedoen plezierig en veilig leven Verantwoordelijkheid.
Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-
Lawaai en maatregelen op de werkvloer
« Weekend Ongevallen» Werkgroep Delphine BROGNEZ, Afdeling Gedrag en beleid.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
De stralingsarts: zin of onzin!
Analyse maatschappelijk vraagstuk
De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)
VERKEERSCIJFERS 2014 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
Lawaai en maatregelen op de werkvloer Het voorkomen van één van de meest voorkomende beroepsziekte.
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Drinkgedrag van jongeren Persoonlijke gevolgen Maatschappelijke kosten Drinkmotieven Proximale factoren Bron: Menselijk lichaam,2015.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Woodlands Festival Nick de Wit
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
Ernstige verkeersongevallen met jonge beginnende bestuurders Dirk Ligtermoet (mede namens DVS) NVVC 19 april 2012.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
VERKEERSCIJFERS 2015 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
Speelstraat. Wettelijke bepaling. Openbare weg waar tijdelijk en tijdens bepaalde uren aan de toegangen volgend hek is geplaatst. Ganse breedte van de.
Ongevalsregistratie Hoe komen we te weten wat we moeten weten?
Alcohol & Jongeren: SteveSpengler. Alcohol: Jongeren beginnen steeds eerder.
Verkeerscijfers 2016 Politiezone RIHO.
Zelfmoord, praat erover!
VINK ELECTRIC CAR CENTER fiat500electric.com
Muziekgeluid en gezondheid
‘De effecten van alcohol en de kwetsbarheid voor verslaving’
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Transcript van de presentatie:

Verkeersgedrag en - veiligheid 2 Adriaan Walraad

Even opfrissen  Plaats van deze cursus in colloquium  Verkeersveiligheid in jullie stages  Jullie verwachtingen van deze cursus  Tentamen of opdrachten?  Even opfrissen  Risicogedrag  Risicogroepen  Plaats van deze cursus in colloquium  Verkeersveiligheid in jullie stages  Jullie verwachtingen van deze cursus  Tentamen of opdrachten?  Even opfrissen  Risicogedrag  Risicogroepen

Risicogedrag 1  Alcohol  Norm 0,5 BAG... 0,5 promille/ 0,2 promille  3% overtreders weekend  1% overtreders gemiddeld  Zware overtreders daalt vrijwel niet  Kwart van ongevallen te maken met alcohol  Maatregelen: voorlichting, handhaving, EMA, Alcoholslot, ontzegging  Alcohol  Norm 0,5 BAG... 0,5 promille/ 0,2 promille  3% overtreders weekend  1% overtreders gemiddeld  Zware overtreders daalt vrijwel niet  Kwart van ongevallen te maken met alcohol  Maatregelen: voorlichting, handhaving, EMA, Alcoholslot, ontzegging

Risicogedrag 2  Drugs en medicijnen  Normen drugs op europees niveau ontwikkeld  Normen medicijnen: rode / gele stikker  Maatregelen: lastig  Drugs en medicijnen  Normen drugs op europees niveau ontwikkeld  Normen medicijnen: rode / gele stikker  Maatregelen: lastig

Risicogedrag 3  Snelheid  SUV’s 7 km harder  Normen voor te hard rijden...  Alcohol en snelheid vergelijkbaar  Maatregelen: geloofwaardige limieten, informatie, toezicht, educatie, ISA  Snelheid  SUV’s 7 km harder  Normen voor te hard rijden...  Alcohol en snelheid vergelijkbaar  Maatregelen: geloofwaardige limieten, informatie, toezicht, educatie, ISA

Risicogedrag 4  Vermoeidheid  Geen wettelijk kader  Time-on-task, hoeveelheid slaap, slaapkwaliteit, bioritme, stress  Sommigen 1% anderen 10-25%  Maatregelen safety culture, ITS  Vermoeidheid  Geen wettelijk kader  Time-on-task, hoeveelheid slaap, slaapkwaliteit, bioritme, stress  Sommigen 1% anderen 10-25%  Maatregelen safety culture, ITS

Risicogedrag 5  Roodlichtnegatie  Groen= gaan;geel= stop, tenzij...;rood=stop  Veelal voetgangers en fietsers, ook autos  6,2% ongevallen met dodelijke afloop; 3,7 ongevallen met ziekehuisopname  Goede regelingen (functioneel onderhoud!), infrastructuur, handhaving  Roodlichtnegatie  Groen= gaan;geel= stop, tenzij...;rood=stop  Veelal voetgangers en fietsers, ook autos  6,2% ongevallen met dodelijke afloop; 3,7 ongevallen met ziekehuisopname  Goede regelingen (functioneel onderhoud!), infrastructuur, handhaving

Risicogedrag 6  Telefoneren  Handsfree of niet-handsfree  Tragere reactie, gemiste info, later en krachtiger remmen, slechter bewustzijn, riskanter beslissingen  Factor 2-9 hoger ongevalsrisico  Maatregelen: voorlichting, handhaving  Telefoneren  Handsfree of niet-handsfree  Tragere reactie, gemiste info, later en krachtiger remmen, slechter bewustzijn, riskanter beslissingen  Factor 2-9 hoger ongevalsrisico  Maatregelen: voorlichting, handhaving

Risicogedrag 7  Agressie/emotie  Affectief: Streven naar vergelding/ instrumenteel: eigen belang  Gevolgen voor risico niet bekend  Maatregelen: bewustwording, systeemaanpassingen, handhaving  Agressie/emotie  Affectief: Streven naar vergelding/ instrumenteel: eigen belang  Gevolgen voor risico niet bekend  Maatregelen: bewustwording, systeemaanpassingen, handhaving

Risicogedrag 8  Volgtijd/bumperkleven  Norm: 2, 1 of 0,5 seconde  Meer op snelweg dan op overige wegen  80% kop-staart-, 42%letsel- en 20% dodelijke ongevallen  Handhaving, advanced cruise control, voorlichting  Volgtijd/bumperkleven  Norm: 2, 1 of 0,5 seconde  Meer op snelweg dan op overige wegen  80% kop-staart-, 42%letsel- en 20% dodelijke ongevallen  Handhaving, advanced cruise control, voorlichting

Risicogroepen 1  Kinderen  Onervaren, klein, onbeschermd  40 doden per jaar; 725 ziekenhuisgewonden, maar in werkelijkheid factor 2 hoger  Maatregelen: Goede voorbeeld kinderzitjes  Kinderen  Onervaren, klein, onbeschermd  40 doden per jaar; 725 ziekenhuisgewonden, maar in werkelijkheid factor 2 hoger  Maatregelen: Goede voorbeeld kinderzitjes

Risicogroepen 2  Jongeren  Onvolwassen, hoge risicoacceptatie, hoge blootstelling aan risico, levensstijl, alcohol/drugs/medicijnen, vermoeidheid, geen routine, overschatting eigen vaardigheden  8% rijbewijsbezitters, 20% ernstige ongevallen  Maatregelen: opleiding, beginnersrijbewijs  Jongeren  Onvolwassen, hoge risicoacceptatie, hoge blootstelling aan risico, levensstijl, alcohol/drugs/medicijnen, vermoeidheid, geen routine, overschatting eigen vaardigheden  8% rijbewijsbezitters, 20% ernstige ongevallen  Maatregelen: opleiding, beginnersrijbewijs

Risicogroepen 3  Ouderen  Kwetsbaar, traag, lopen veel, functiestoornissen, demografische trend  Jaarlijks 130 doden  Maatregelen ITS, broemritten, medische keuring  Ouderen  Kwetsbaar, traag, lopen veel, functiestoornissen, demografische trend  Jaarlijks 130 doden  Maatregelen ITS, broemritten, medische keuring

Risicogroepen 4  Voetgangers  Kwetsbaar  80 doden per jaar  Maatregelen Snelheid, 30km/u of erf, oversteekplaatsen, veilige routes  Voetgangers  Kwetsbaar  80 doden per jaar  Maatregelen Snelheid, 30km/u of erf, oversteekplaatsen, veilige routes

Risicogroepen 5  Fietsers  Kwetsbaar  170 doden per jaar  Maatregelen: scheiden, zijfascherming, fietsverlichting, fietshelm  Fietsers  Kwetsbaar  170 doden per jaar  Maatregelen: scheiden, zijfascherming, fietsverlichting, fietshelm

Risicogroepen 6  Gemotoriseerde tweewielers  Instabiel, (te) veel vermogen, overschatting  Maatregel bromfietscertificaat, opvoeren, zichtbaarheid  Gemotoriseerde tweewielers  Instabiel, (te) veel vermogen, overschatting  Maatregel bromfietscertificaat, opvoeren, zichtbaarheid

Risicogroepen 7  Vracht- en bestelverkeer  Zwaar, geen rijbewijs voor bestelwagens  Oververtegenwoordiging  Maatregelen: dodehoekspiegels, zijafscherming, safety culture, LZV’s  Vracht- en bestelverkeer  Zwaar, geen rijbewijs voor bestelwagens  Oververtegenwoordiging  Maatregelen: dodehoekspiegels, zijafscherming, safety culture, LZV’s