‘Ouders als behandelaars’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Ouderavond Havo maart 2014 Wij gaan op werkweek
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
ADHD bij kinderen.
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Rookstopcursus voor jongeren
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Autismespectrumstoornis
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Pedagogische interventie PEP-poli
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
vanuit een herstelgerichte visie!
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
De stad als pedagoog Interactief beleid Dhr. drs. J.M. Bekker September 2009.
Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
De kracht van positief opvoeden
De Deltamethode.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Fases in het radicaliseringsproces
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Interculturele klassen, ouders en buurten
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Alternatieve Halt-straf voor voetbalovertredingen
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
MST-PSB Multi systeem therapie – Problem Sexual Behavior
CKG de kleine parachute
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Een kijkje in de keuken van Sterk VO & MST
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Aangeboren of aangeleerd?
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

‘Ouders als behandelaars’ Het spoor leidt van JJI naar MST M.Eijgendaal, MST therapeut PTC De Viersprong EFCAP studiemiddag, 26 april 2007

Multisystemic Therapy : kenmerken Jongeren met ernstig antisociaal gedrag Vindt plaats in alle systemen, home -based Zonodig dagelijks, 24 uur bereikbaarheid Duur is 4 – 6 maanden Verbetert het gezinsfunctioneren Vermindert recidive Team: 4 therapeuten en 1 supervisor Caseload per therapeut 4 – 6 cliënten Geen motivatie vereist Evidence based interventies

De MST “Cliënt” Hulpverleners Wijk / buurt School Leeftijdsgenoten Familie Kind

MST theorie: Familie gedrag + + Delinquente Delinquent Vrienden gedrag Eerder delinquent gedrag Familie + + Weinig ouderlijk toezicht Weinig affectie Veel conflicten Delinquente Vrienden Delinquent gedrag + School + Lage betrokkenheid Slechte prestaties

Sylvia Bij aanmelding komt Sylvia terug thuis na bijna een half jaar Teylingereind 35 34 John Marit 11 15 Celia Sylvia

Onderzoek van krachten en barrieres die effectiviteit van Reden verwijzing: Recidive voorkomen MST Analytisch Proces Gewenst resultaat: Luisteren naar huisregels Gaat naar school Geen negatieve contacten Hoofddoel: Sylvia heeft gedurende min. 4 weken geen contact met negatieve vrienden / leeftijdsgenoten MST begrip van de “Fit” Re-evaluate Prioriteiten stellen Onderzoek van krachten en barrieres die effectiviteit van Interventie bepalen Tussen liggende doelen Meet Interventie implementatie Doen Interventie ontwikkelingen

Contact negatieve vrienden Wat is de “Fit”? Fit Factor: 1 Mogelijkheden om weg te lopen Evidence: Ouders, Sylvia, zus & politie Fit Factor: 2 Geen binding met school Evidence: Ouders, Sylvia & mentoren Contact negatieve vrienden Fit Factor: 4 Geen beloning voor positief gedrag Evidence: Sylvia & moeder Fit Factor: 5 ‘Spanningszucht’ Evidence: Ouders & Sylvia Fit Factor: 3 Geen passende consequenties Evidence: Ouders, politie, school Fit Factor: Contacten waren belonend Evidence: Zorgen voor status / aanzien & spanning

Interventies: Aanleren van opvoedingsvaardigheden als: toezicht, duidelijke regels, straf en beloning 24 uur toezicht georganiseerd: ouders, school, ouders van vrienden Aanleren van omgaan met ADHD kenmerken, inzichten in ADHD eigenschappen vader (psycho-educatie) Contacten met verkeerde vrienden vervangen Inname medicatie geregeld en gecontroleerd Systeem ingevoerd van straf en beloning voor school gelieerd aan thuis Afspraken met leerplicht over permissie te werken

Positieve fit Ouders hebben dagelijks Systeem van regels en consequenties Ouders checken dagelijks kleding, tassen & huis Positieve ontwikkelingen Ouders en Sylvia doen positieve dingen samen Ouders houden 100% Toezicht op gaan en staan Moeder minder toegeeflijk, vader minder rigide Ouders straffen negatief Gedrag, zonder te blaimen Goede instelling medicatie Werk biedt structuur en positieve ervaring

Resultaten Sylvia: Confirmatie met huisregels Minimaal contact negatieve leeftijdsgenoten Passende dagbesteding in werk, zicht op opleiding Geen politiecontacten Positiever contact tussen Sylvia en ouders Geen ongepast seksueel gedrag Betere samenwerking tussen ouders