‘Ouders als behandelaars’ Het spoor leidt van JJI naar MST M.Eijgendaal, MST therapeut PTC De Viersprong EFCAP studiemiddag, 26 april 2007
Multisystemic Therapy : kenmerken Jongeren met ernstig antisociaal gedrag Vindt plaats in alle systemen, home -based Zonodig dagelijks, 24 uur bereikbaarheid Duur is 4 – 6 maanden Verbetert het gezinsfunctioneren Vermindert recidive Team: 4 therapeuten en 1 supervisor Caseload per therapeut 4 – 6 cliënten Geen motivatie vereist Evidence based interventies
De MST “Cliënt” Hulpverleners Wijk / buurt School Leeftijdsgenoten Familie Kind
MST theorie: Familie gedrag + + Delinquente Delinquent Vrienden gedrag Eerder delinquent gedrag Familie + + Weinig ouderlijk toezicht Weinig affectie Veel conflicten Delinquente Vrienden Delinquent gedrag + School + Lage betrokkenheid Slechte prestaties
Sylvia Bij aanmelding komt Sylvia terug thuis na bijna een half jaar Teylingereind 35 34 John Marit 11 15 Celia Sylvia
Onderzoek van krachten en barrieres die effectiviteit van Reden verwijzing: Recidive voorkomen MST Analytisch Proces Gewenst resultaat: Luisteren naar huisregels Gaat naar school Geen negatieve contacten Hoofddoel: Sylvia heeft gedurende min. 4 weken geen contact met negatieve vrienden / leeftijdsgenoten MST begrip van de “Fit” Re-evaluate Prioriteiten stellen Onderzoek van krachten en barrieres die effectiviteit van Interventie bepalen Tussen liggende doelen Meet Interventie implementatie Doen Interventie ontwikkelingen
Contact negatieve vrienden Wat is de “Fit”? Fit Factor: 1 Mogelijkheden om weg te lopen Evidence: Ouders, Sylvia, zus & politie Fit Factor: 2 Geen binding met school Evidence: Ouders, Sylvia & mentoren Contact negatieve vrienden Fit Factor: 4 Geen beloning voor positief gedrag Evidence: Sylvia & moeder Fit Factor: 5 ‘Spanningszucht’ Evidence: Ouders & Sylvia Fit Factor: 3 Geen passende consequenties Evidence: Ouders, politie, school Fit Factor: Contacten waren belonend Evidence: Zorgen voor status / aanzien & spanning
Interventies: Aanleren van opvoedingsvaardigheden als: toezicht, duidelijke regels, straf en beloning 24 uur toezicht georganiseerd: ouders, school, ouders van vrienden Aanleren van omgaan met ADHD kenmerken, inzichten in ADHD eigenschappen vader (psycho-educatie) Contacten met verkeerde vrienden vervangen Inname medicatie geregeld en gecontroleerd Systeem ingevoerd van straf en beloning voor school gelieerd aan thuis Afspraken met leerplicht over permissie te werken
Positieve fit Ouders hebben dagelijks Systeem van regels en consequenties Ouders checken dagelijks kleding, tassen & huis Positieve ontwikkelingen Ouders en Sylvia doen positieve dingen samen Ouders houden 100% Toezicht op gaan en staan Moeder minder toegeeflijk, vader minder rigide Ouders straffen negatief Gedrag, zonder te blaimen Goede instelling medicatie Werk biedt structuur en positieve ervaring
Resultaten Sylvia: Confirmatie met huisregels Minimaal contact negatieve leeftijdsgenoten Passende dagbesteding in werk, zicht op opleiding Geen politiecontacten Positiever contact tussen Sylvia en ouders Geen ongepast seksueel gedrag Betere samenwerking tussen ouders