Publiceren in het HBO: open access

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in het Nederlandse bibliotheeklandschap Bas Savenije (KB), OCLC Contactdag 31 oktober 2013.
Advertisements

1 CREATING TOMORROW AUTEURSRECHT IN HET HBO HVA ONDERWIJSCONFERENTIE 11 APRIL 2013.
Edushock leerfestival
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis Publiceren in het HBO: open access.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
DRIVER België: op weg naar samenwerking KBR - 19/11/2007 Karen Van Godtsenhoven.
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Publiekprivaat onderzoek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Compressie: het plan Overdragen 2009/2010 Groep 5.
HOOFDSTUK 12 Media.
DARE Wetenschappelijke communicatie in beweging Werkgemeenschap Informatiewetenschappen, 27 februari 2004 Lilian van der Vaart.
Repositorystructuur voor hogescholen
Toekomst van de e-Infrastructuur
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
Startbijeenkomst Fietscommunity 2 juli Agenda uur: Welkom uur: ‘The role of the bicycle as an egress and access mode for multimodal.
Workshop contentstrategie
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Maarten van Bentum (Universiteitsbibliotheek) Wetenschappelijk publiceren: recente ontwikkelingen t.b.v. betere zichtbaarheid Maarten van Bentum (Universiteitsbibliotheek)
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Sneeuwschuivers en leren sneeuwschuiven myResearch Portal en het belang van workflow data analyse Richard L. Zijdeman DAI: info:eu-repo/dai/nl/
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Publiceren van wetenschappelijke artikelen Patiënten-demonstratie Dr. W.E.J. Weber 18 april 2007.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
DANS is een instituut van KNAW en NWO Data Archiving and Networked Services NARCIS: nationale portal van onderzoekinformatie Elly Dijk SURFacademy ‘CRIS.
Workshop Informatievaardigheden
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Mijn.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Data Archiving and Networked Services DANS is een instituut van KNAW en NWO Open access tot surveydata Peter Doorn Directeur DANS Nederlandstalig Platform.
Digitalisering Digitale duurzaamheid Hans Jansen 11 december 2008.
Wetenschap ontsloten bestuurlijke visie op digital repositories Wim Kardux lid College van Bestuur Universiteit Utrecht Reclaiming Academic Output De.
Prima idee, SHB Jan Companjen Bibliothecaris Haagse Hogeschool Voorzitter SHB Bestuurslid NVB-HB.
De veranderende rol van de uitgever Leo van der Wees Recht.nl / RechtenOnline.
De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis.
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
Samen werken aan een gezonde regio!
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Repository-demonstratie DB-ontwikkelingen, 24 mei 2007.
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
OAPEN - NL Aanvraagprocedure. Aanvragen Aanvrager: Wetenschappelijke uitgeverij Wetenschappelijke boeken: –Monografieën en bundels –Peer reviewed –Alle.
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Auteursrecht in het onderwijs
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
Open Access Wetenschappelijke informatie vrij toegankelijk.
Van librije tot digitale bibliotheek: de universiteitsbibliotheek utrecht eric sieverts.
OnderZOEK Informatiebronnen Strategieën September 2011 Nathalie van den Eerenbeemt.
Vlaams Academisch Bibliografisch Bestand. VABB? Lijst van wetenschappelijke publicaties van onderzoekers in Vlaamse universiteiten die niet in Web of.
Hergebruik van onderwijsmateriaal ICTO-mjp innovatieproject 2008/2009 Jorien van de BeltFrits Salomons Bob SchoonbeekHenk van der Zijden Moniek DelfgouSiemen.
OER: delen en hergebruiken Onderwijs- en inspiratiedag, Hasselt,
marten nubé uitgeverij digitalis
Transcript van de presentatie:

Publiceren in het HBO: open access De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen Een kapitaal aan kennis!

Inhoud Open Access Repository en internetdiensten Hoe kunt u bijdragen?

Open access: toegang tot de toekomst Wat is Open Access? Open Access van onderzoeksresultaten is het zonder beperkingen via internet beschikbaar stellen van de resultaten (zowel publicaties als onderzoeksdata), in het bijzonder resultaten van onderzoek  die met publieke middelen zijn gefinancierd. Open access: toegang tot de toekomst

Waarom Open Access Auteur: bereikt een groter lezerspubliek Lezer: heeft gratis online-toegang tot de literatuur Docent: studenten hebben vrije toegang tot OA-literatuur en vinden daar alle benodigde informatie Onderzoeker: toegang tot alle benodigde onderzoeksmateriaal. .

Open Access in het HBO November 2009: HBO-raad ondertekent de ‘Berlin Declaration on Open Access’. Hiermee scharen alle hogescholen zich achter de doelstelling onderzoeksoutput van hogescholen kosteloos toegankelijk te maken voor iedereen. Hierdoor wordt de kennisdeling met de samenleving (bedrijfsleven en de publieke sector) versterkt.

Anderen gingen ons voor Oktober 2003: Berlin Declaration Open Access: 257 ondertekenaars (NL: alle universiteiten + KNAW) 3.984 OA-journals, 261.396 artikelen Financiers: Research Councils UK Pilot EU National Instutes of Health: PubMed central Wellcome Trust NL: 2009 jaar Open access

Ontstaansreden Sinds digitalisering staat rol wetenschappelijk tijdschrift ter discussie: 1. Traagheid Lange periode tussen inleveren en publicatie 2. Prijs Stijging abonnementsprijzen sinds 1984: 4x inflatie

Twee manieren Open Access repository (Self-archiving) repository van Hogeschool → HBO-Kennisbank repositories universiteiten→ Narcis directory of Open Access repositories OpenDOAR Open Access tijdschrift B.v.: Sociale Interventie Internationaal: Directory of Open Access Journals

Wetenschappelijk publiceren Toegevoegde waarde tijdschrift: Kwaliteitsoordeel (peer review) Distributie Onderzoeker Ranking (ISI impact factor): status, financiering Afhankelijk uitgever?

OA en auteursrecht Auteursrechthebbende Formeel bij HBO: instelling Praktijk: medewerker OA-publiceren: Èn in wetenschappelijk tijdschrift èn in repository In O.A. journal

OA en auteursrecht Èn wetenschappelijk tijdschrift èn repository: Behoud a.r.: licentie met uitgever (Evt. embargoperiode) Overdracht a.r. met addendum Hybride model (kosten) OA-journal Financiering regelen: nieuw business model

Surf heeft 3 licenties ontwikkeld: 1. License to publish tussen uitgever en auteur 2. License to deposit tussen instelling en auteur 3. License to use Creative commens (CC-by)

Eerdere publicaties Mogen deze in de repositories? Waar ligt auteursrecht Toestemming vragen Opstelling uitgever: SHERPA/RoMEO Er op wagen

Versies Pre-print 1e versie, voor peer-review Mag op repository Post-print of auteursversie Na peer-review Mag vaak op repository Finale uitgeversversie Met opmaak en paginering van uitgever Voorkeur voor 3 i.v.m. citaties

Infrastructuur voor opslaan van publicaties HA UvA HHU UvT TUD Fontys HHS Data: eigen repository voor hogescholen Avans Harvester voor records met status ‘publiceren’ Index Lecto- rensite HBO Kennis bank Thema sites Eigen website Diensten op internet en intranet Zoekmachines, o.a. Google Publicaties E-depot KoninklijkeBibliotheek

Wie werken mee?

Lectoren en hun publicaties Onderzoek naar de bereidheid van lectoren om publicaties ‘Open Access’ te publiceren

Dataverzameling 1. Een digitale enquête, uitgezet in oktober 2010 onder 432 lectoren uit het databestand van www.lectoren.nl. Er kwamen 100 enquêtes terug (respons van 23,1%). 2. Een steekproef van 318 publicaties van 4 hogescholen op basis waarvan een schatting is gemaakt van het aantal publicaties dat nu al full-text beschikbaar is. 3. Een workshop met een aantal lectoren en kenniskringleden over Open Access tijdens de jaarlijkse lectorenconferentie van 1 oktober 2010 bij Radio Kootwijk. 4. Een brainstorm van het projectteam Open onderzoek II

Lectoren vinden publiceren belangrijk

Lectoraten publiceren bijna 10 publicaties / jaar De lectoren rapporteren zelf dat zij per jaar per kenniskring gemiddeld 9,7 publicaties publiceren. Zij schatten in dat 37% daarvan full-text beschikbaar is voor de buitenwereld. Ze rapporteren dat zij per jaar per kenniskring 2,2 publicaties in een wetenschappelijk tijdschrift publiceren.

Lectoren weten weinig van Open Access

Lectoren staan positief tegenover Open Access

Lectoren willen wel maar doen het niet vanwege de impact factor * Grootste spreiding

Ook onbekendheid, doelgerichtheid en kosten zijn een punt Het gebrek aan doelgerichtheid van Open Access publicaties Kosten. Zoals de kosten voor review Soms twijfelt men of de opdrachtgever wel gediend is met Open Access publicatie of is er expliciet sprake van vertrouwelijkheid. De angst dat de kwaliteit niet herkenbaar is bij Open Access-publicaties Een beeld van snel verouderende en verwaarloosde websites. Een hang naar boeken en vakbladen

Terwijl ook het bewustzijn van het Open Access nog moet groeien Lectoren hebben er nog nooit over nagedacht. Dat moet nu beginnen. “Wie ben ik om het anders te willen”. Uitgevers hebben veel macht en vaak een monopolie. Daar kan je als individuele lector weinig aan doen. Je bent vaak afhankelijk van de uitgever om in de juiste journals te komen. Uitgevers hebben ook meer juridische en technische kennis. Angst dat anderen met jouw publicaties aan de haal gaan. Vrij toegankelijk maken van publicaties vergroot de kans dat andere zonder bronvermelding jouw materiaal gebruiken. Kwaliteitsborging. Hoe kan je bv. peer review vormgeven? Wie zijn bij praktijkgericht onderzoek de peers?

Alternatieven zijn onbekend Slechts 10% van de lectoren kent de Licentie tot publiceren van SURF die als alternatieve licentie kan worden gebruikt met uitgevers. 61% is bereid hem te gebruiken. 26% van de lectoren kent de creative commons licentie die als alternatieve vorm van auteursrecht kan worden gebruikt . 68% zegt bereid is hem te gebruiken. 41% van de lectoren kent SURF. 72% wil meer informatie over SURF. 78% wil meer informatie over Open Access.

HBO Kennisbank en www.lectoren.nl bieden kansen 72% van de lectoren kent de HBO Kennisbank 90% is bereid daar op te publiceren. Slechts 29% weet hoe dat moet. 99% kent www.lectoren.nl 41% weet dat je er op kunt publiceren 92% is daartoe bereid Slechts 21% weet hoe het werkt. Maar 2% van de lectoren is wel bereid op www.lectoren.nl te publiceren en niet op de HBO kennisbank.

Oplossingen Geef onderzoekers informatie… …en ondersteuning & gemak Probeer te verleiden Leer onderzoekers de alternatieven kennen Creëer alternatieven en koop oude publicaties af Stimuleer publiceren op HBO kennisbank en lectoren.nl Onderhandel als HBO met uitgevers maar zie ze ook als partner Publiceer auteursversies! Gebruik allerlei vormen van kwaliteitsborging Leer van universiteiten

Hoe kunt u bijdragen? Lever werk aan bij een Open Access-tijdschrift Plaats de auteursversie van uw artikel in de repository van uw hogeschool Behoud uw rechten bij publicatie in een abonnementstijdschrift door het gebruik van Licentie tot Publiceren van Surf Creative Commons licentie

Meer informatie www.lectoren.nl/openonderzoek http://www.surffoundation.nl/nl/themas/openonderzoek/OpenAccess/Pages/default.aspx http://www.openaccess.nl/