Sessie 5 Fysiek en psychisch (on)welbevinden dr. Martine Corijn (Studiedienst Vlaamse Regering) prof. dr. P. Bracke (Hedera, Universiteit Gent) LAGO studiedag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Kijk wijzer” naar het kind van gescheiden ouders Een studie naar “Wat kunnen en willen leerkrachten hierover signaleren?” Maud Poland, Carla van Maurik.
Advertisements

Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Niet verspreiden zonder toestemming van de auteurs
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
De betekenis van vrijwilligerswerk voor kwetsbare ouderen
Lezing Prof. dr. Franz Ruppert Symbiose en autonomie
Diederik Cops Leuvens Instituut voor Criminologie
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
LAGO studiedag 22 september 2011
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Programma van de workshop
Typologie van Baumrind
Thuis in verandering Cederdialogen 19/03/2013
PROF. DR. F. KEUPPENS DIENSTHOOFD UROLOGIE
Gezondheid en leefstijl in krachtwijken:
Workshop Relationele en seksuele vorming
Vechtscheidingen en partnergeweld
LAGO studiedag 22 september 2011
Jong geleerd, fout gedaan?
Kinderen van depressieve moeders
Kinderen van gescheiden ouders in een kinder– en jeugdpsychiatrische populatie Echtscheiding en kind.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Cultuurparticipatie bij jongeren
Ouders en kinderen. Gewone mensen “Zwakheden en gebreken” “Zwakheden en gebreken” 2 e rijtje geboden: omgaan met elkaar 2 e rijtje geboden: omgaan met.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Aarle-Rixtel inwoners Hoe gezond zijn de Laarbeekse jongeren en waar liggen de gevaren? Aantal 12 t/m 18 jarigen: % = 21 jongeren Respons:
Sessie 1 Schoolloopbanen Nele Havermans (FaPOS, K.U.Leuven) Prof. Dr. Em. Jan Van Damme (K.U. Leuven) LAGO studiedag 22 september 2011.
Sessie 4 Interculturaliteit en diversiteit Graziela Dekeyser (FaPOS, K.U.Leuven) Imane Bouzarmat (Ella vzw) LAGO studiedag 22 september 2011.
Sessie 6 Probleemgedrag Sarah Botterman (FaPOS, K.U.Leuven) Paul Van Deun (vzw De Spiegel) LAGO studiedag 22 september 2011.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Opvoedingsondersteuning
Over de gevolgen van werkloosheid en jobonzekerheid voor het welzijn
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Overgewicht in deelgemeente Feijenoord Gea Schouten Afdeling Monitoring en onderzoek 8 februari 2011.
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Integrale jeugdhulp Sekseverschillen in het verband tussen opvoedingsstijlen en delinquentie.
Ouderschap en scheiding: wetten en regels
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Goed in je vel zitten Talenten ontplooien Omgaan met dagelijkse stress
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar.
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
Marianne Cense en Chiara Onderzoeker bij Rutgers Ervaringsdeskundige.
KNR 28 september 2016 Prof. dr. M.J.M. Kardol Vrije Universiteit Brussel Immaterieel religieus erfgoed. Goed voor de hedendaagse samenleving?
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Woensdag 13 september Educatieve Info.
Aard en omvang ouderenmishandeling.
Mijn Positieve Gezondheid
Vijfde gebod: Eer je vader en moeder Zondag 39 HC
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
EEN STERK GEZIN.
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Transcript van de presentatie:

Sessie 5 Fysiek en psychisch (on)welbevinden dr. Martine Corijn (Studiedienst Vlaamse Regering) prof. dr. P. Bracke (Hedera, Universiteit Gent) LAGO studiedag 22 september 2011

Opbouw 1.Zich al dan niet goed voelen 2. Oordeel over relaties met en tussen ouders - al dan niet ervaring van scheiding van ouders - =16 jaar - jongens en meisjes 3. Samenhang tussen (1) en (2)

Zich goed voelen: zeer tevreden met het leven Geslachts-, leeftijds- en scheidingsverschillen

Zich goed voelen: zich sterk voelen Leeftijdsverschillen

Zich niet goed voelen: depressieve gevoelens Geslachts-, leeftijds- en scheidingsverschillen

Zich niet goed voelen: angst- gevoelens Geslachts-, leeftijds- en scheidingsverschillen

Zich niet goed voelen: zelfdodings- gedachten Geslachts- en scheidingsverschillen

Zich gezond voelen Leeftijds- en scheidingsverschillen

Overgewicht Geslachtsverschillen

Zich goed voelen bij de ouders: goede relatie met beide ouders Leeftijds- en scheidingsverschillen

Geen ‘ideale’ oudersschapsstijl: weinig betrokken en/of weinig gezag Geslachts-, leeftijds- en scheidingsverschillen

Veel conflict tussen ouders Geslachts-, leeftijds- en scheidingsverschillen

Samenhang: ouders - kinderen Slechte relatie met ouder(s)  ongezonder, zelfdodingsgedachten Slechte relatie met vader  meer depressieve gevoelens Slechte relatie met moeder  minder levenstevreden, minder innerlijk sterk Ouderschapsstijl Betrokkenheid vader / moeder  meer levenstevreden, minder depressieve gevoelens Gezag vader  meer angstgevoelens

Samenhang: ouders – kinderen Veel conflict tussen (bio)ouders  minder levenstevreden, meer depressieve gevoelens, meer angstgevoelens, vaker zelfdodingsgedachten Gezinstype: stiefgezin  minder levenstevreden, meer angstgevoelens

Discussiepunten Gelukkige ouders – gelukkige kinderen? Ruziënde ouders – ongelukkige kinderen? ‘Afwezige’ ouders – ongelukkige kinderen?