Conflict en protest bij ruimtelijke projecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Advertisements

Info-avond 29/03/2011 Spreeuwenhoek
Hoe lost men een conflict op
The CAF Procedure voor externe feedback
Vrijwilligers & motivatie
Risico’s en gevaren van techniek
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Havo week 44/2010.  Doel: Problemen van de rechtstaat verkennen.  Veranderende regels.  Grondwet.  Discussiepunten in rechtstaat  Actualiteit  Opdrachten.
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
SPSP symposium 8 maart 2010 Conflict en protest bij ruimtelijke projecten Tom Coppens KU Leuven.
Het Politiek Systeem 2 Beleid Politieke Cultuur
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Conflicten en onderhandelingen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Kenmerken van de concept contextbenadering
Omzetten van input naar beslissing
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Mediation Visie en werkwijze bij het Juridisch Loket
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Strategische samenwerking
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
VERBREDING VAN PRAKTIJK & DEFINITIE YOTA ! PARTICIPATIE BIJ DE VORMGEVING VAN EEN STAD.
Congres 23 mei Simone Kalff en Marion Uitslag Directors HU-Mediation.
Conflicten bij ruimtelijke projecten
BEMIDDELING en RUIMTELIJKE ORDENING
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
Waarom dit literatuuronderzoek?
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Politiek.
Dossier Empowerment.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
 Happy Valentine!!!! 
Vervolg sociaal netwerk methodiek
“Die pleit om een koe, geeft er één toe”
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Issues Management Vrijdag 4 juni 2010 Congres Veeteelt en Volksgezondheid.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Versnelling Maatschappelijke Projecten Vlaams Parlement 29 januari 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker.
Duurzaamheid & Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Milieu- en Natuurplanbureau.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Fases in het radicaliseringsproces
Beleidsbemiddeling Een nieuwe tak van sport V M O - congres mei 2016.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
ROL VAN DE BOEKHOUDER, ACCOUNTANT, … BIJ BEDRIJFSOPVOLGING & -OVERDRACHT Hilde Gaublomme Week van de bedrijfsoverdracht 2016.
GLASVEZEL.
Omgeving op Mensenmaat
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
Bemiddeling bij klachtenbehandeling
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
“bouwgeschillen oplossen”
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 5: Beleidsbeïnvloeding
Juridische leemten rond de groene en blauwe ruimte
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Leegstand en regionale samenwerking
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Conflict en protest bij ruimtelijke projecten Tom Coppens KU Leuven

Vragen? Hoe ontstaat bewonersprotest rond ruimtelijke projecten? Hoe interageren besturen en bewoners in een ruimtelijk conflict? Hoe kunnen we als overheid/ontwerper/planner daarmee om gaan? Case gent Sint Pieters – Kievitplein Antwerpen – Leuven Kop van Kessel-lo

Coalitievorming

Protest Protest = geheel van acties gericht op het veranderen van een genomen beslissing “Ongenoegen” als basis van “protest” Individueel protest vs georganiseerd protest

Kennis van project Tevreden over project onverschillig over project Ongenoegen over project Geen Bereidheid tot protest Individuele Bereidheid tot protest Geen georganiseerd protest Georganiseerd protest

Hoe ontstaat ongenoegen? Types van ongenoegen Belangen-gebaseerd Externaliteiten: Impact van project wordt als bedreigend gepercipieerd Milieukwaliteit (lucht, bodem, water, geluid, geur) Sociale veiligheid Verkeersveiligheid bereikbaarheid Landschappelijke kwaliteit, zichten en lichtinval, dichtheid Identiteit Vastgoedwaarde Commerciële waarde

NIMBY als sociaal dilemma Lokale negatieve externaliteiten en positieve supralokale externaliteiten Rol van perceptie van externaliteiten (Slovic, Kahneman) Kloof tussen “expert” en “leken” Bias bij beoordeling Persistentie van risico beoordeling

Table x: Perception of impact on different aspects Kessel-lo Ghent Sint Pieters Impact on Mean Std. Deviaition Std. Deviation Real Estate Prices 1,27 0,625 0,85 1,026 Outward Accessibility 0,808 0,79 1,036 Aesthetic improvement 1,13 0,780 0,25 1,130 Traffic Safety 0,69 0,946 0,19 1,074 Inward Accessibility -0,16 1,023 -0,14 1,181 -0,23 0,879 More recreational space 0,60 1,045 -0,26 1,054 Social Safety 0,05 1,059 -0,28 1,102 Buzz -0,06 1,172 -0,51 1,105 Noise 0,36 1,218 -0,63 1,180 Identity 0,07 1,213 -0,65 1,369 Air Quality -0,58 -0,99 0,968

Andere vormen van ongenoegen Waarden-gebaseerd ongenoegen Inhoud van project strookt niet met eigen normen “goede ruimtelijke ordening” Niet geografisch gesitueerd Bv tegen kerncentrales NOPE: Not on Planeth earth, NIABY: Not in Any Backyard Procedure-gebaseerd ongenoegen Onvrede met manier waarop project tot stand gekomen is Inspraak Informatie Eerlijkheid

Individuele bereidheid tot protest Vormen van Protest Low cost Ondertekenen van petitie, uithangen pamfletten, bijwonen van vergaderingen High cost Organiseren van protest, brieven schrijven, lobbying, … Regel Hoe meer ongenoegen, hoe meer “motivatie” tot protest Hoe meer idee dat iets veranderd kan worden, hoe meer individuele motivatie tot protest

Van individuele protestbereidheid tot collectief protest Collectieve actie Dilemma Mobiliseren => impact op besluitvorming verhogen (representatief) Mobiliseren => compromissen vormen (eenduidig) Belangenstructuren Complementair Gelijklopend Tegengesteld Ontwikkelen van “Protestdiscours” + belang van collectieve identiteit “Buitensporig, De Ploeg, …” Belang van “Community Leaders”; organisatietalent Belang van bestaande netwerken en organisaties

Coalitievorming

Belang van politieke context Openheid – Geslotenheid van besluitvorming voor burgers Stelling van de politieke opportuniteitstheorie: protest ontstaat vooral bij “matige” of “halfslachtige” openheid van de besluitvorming Opportuniteiten voor verandering / beïnvloeding Zwak bestuur Verkiezingen ... En te weinig institutionele kanalen om protest te kanaliseren

Reactie van bestuur/projectpromotors

Reactie van actiecomités Lokale Mobilisatie Enquêtes Pamfletten … Publieke opinie via media Mobiliseren autoriteiten in vakgebied Opiniestukken Politieke druk Exploiteren van verdeeldheid Exploiteren van beleidsniveaus; Juridische druk Procedurefouten Europese wetgeving -> Fijn stof, MER, …

Uitkomst van protest Escalatie -> conflicten wekken nieuwe conflicten op ! Substantiele issues-> procedurele issues -> relationele issues Partijen verbreden “Tactics” worden steeds harder Stigmatiseren Polarisatie van voor- en tegenstanders breuk met intermediaire organisaties Loose – win uitkomsten Project afgevoerd, gewijzigd of uitgesteld Bewonersprotest verworpen, overwonnen Loose – Loose uitkomsten Vijandige sfeer tussen bestuur en bevolking Basis voor nieuw conflict Win-win situaties?

Alternatieve geschillenbemiddeling (ADR) Wat is ADR? Alternatief voor juridische procedures Overlegproces tussen conflicteren partijen met als doel om tot een wederzijds bevredigende oplossing te komen (win-win) Momenteel toegepast in vele domeinen, maar nauwelijks in ruimtelijke planning

Wanneer aangewezen Wanneer partijen wederzijds afhankelijk zijn voor het realiseren van het project Voldoende blokkademacht van burger Wanneer juridische procedures onzekere uitkomst / niet bevredigende uitkomst bieden voor beide partijen Wanneer er meerdere (verweven) conflictpunten tegelijk aan de orde zijn Zero-sum of variable-sum conflict

Eigenschappen van ADR proces Neutrale bemiddelaar (beter: vertrouwenswaardige bemiddelaar) Vrijwillige deelname Partijen behouden hun recht om te procederen Uitkomst moet beter zijn dat wat partijen eenzijdig kunnen bekomen (win-win)

Vormen van ADR Geschillen in vroege fase Conflict assessment Facilitatie Onderhandeling Geschillen in ver gevorderde fase Arbitrage Quasi-juridische procedures

Onderhandelingsproces Conflicten rationaliseren Fase 1: inventarisatiefase en assessment Doel: Inventarisatie van de partijen Inventarisatie van conflictenpunten (issues) Inventarisatie van standpunten op issues (posities) Belangen en waarden (interests and values) Terugvalopties van de partijen (BATNA) Mogelijke wederzijdse winsten Bereidheid, haalbaarheid van ADR Diepte-interviews door bemiddelaar Partijen apart

Voorbeeld Issues/standpunten Ontwikkeling Fabiolaan Hoogbouw Keuze architect Snelheid van proces Aanleg nieuwe parking Nieuwe functies Stad Torenrij belangrijk beeldbepalend aspect (prestige stationsomgeving) Wedstrijd (creativiteit) Niet teveel talmen (populariteit verkiezingen) Maximum 2000 wagens In hoofdzaak woningen Ontwikkelaar Voldoende hoge densiteit (voldoende winst) Eigen architect (vertrouwen-efficientie) Hoe sneller hoe beter (winst) Minimum 2800 wagens In hoofdzaak kantoren Buitensporig Lagere densiteit, max 30 graden regeling (schaduw, zichten) Wedstrijd (openheid naar bewoners) Geen haast (zorgvuldigheid) Geen parking (verkeersveiligheid, sluipverkeer) Park en speelruimte Analyse Actiecomité Bewoners Dorpsstraat Vooral tegen project omwille van bezonning en privacy (belang) Bewoners Lange straat Vooral tegen bijkomend verkeer (belang) Natuurpunt Tegen verdere verstedelijking van gebied (waarde)

Onderhandelingsproces Fase 2: onderhandelingsfase Partijen samen Creatieve fase (joint problem solving): Samenstelling mogelijke “oplossingspakketten” (Issue-trading) Bijkomend onderzoek (joint fact finding) Alternatieve oplossingen door ontwerpend onderzoek “Out of the box”- oplossingen koppelingen met andere dossiers? Compensaties? Conditionele compensaties bij onzekerheden? Terugkoppeling met partijen Interne steun voor voorstellen? Nieuwe partijen door nieuwe oplossing?

Onderhandelingsproces Fase3: Implementatie van oplossing Bij akkoord over oplossing Afsprakennota met verschillende partijen Eventuele contractuele overeenkomsten Opvolging van uitvoering van afspraken door beide partijen

Beperkingen Moeilijk bij sterk waardegeladen conflicten (groen versus economie) Moeilijk bij constitutionele conflicten (rechten over…) Moeilijk als een van partijen uit is op precedenten Beter conflictpreventie dan conflictbemiddeling !

Ervaring met ADR (Lincoln Institute) Claims: Meer creatieve oplossingen Stabielere oplossingen Minder kostelijk / tijdrovend Leidt tot wederzijds leren Beter vertrouwen tussen burger en overheid

Toepassing in Vlaanderen Inhoudelijk/principiele bezwaren ? Praktische bezwaren ? Literatuur Susskind, Field, 1996, Dealing with an angry public, the mutual gains approach, 1996, the free press, NY Susskind, Levy, Thomas-Larmer, 2000, Negotiating Environmental agreements, island press, Washington Carpenter, Kennedy, 2001, Managing Public Disputes, John Wiley & Sons, NY Interessante websites Consensus building institute, http://cbuilding.org/ Beyond intractability, http://www.beyondintractability.org/ Harvard, http://www.pon.harvard.edu/ Licoln institute, http://www.lincolninst.edu/subcenters/RLUD/