Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 3 Groepen en teams.
Advertisements

Samenwerken in een team
Succesfactoren van teamcoaching
Aanpak voor een top team
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Meer resultaat met dezelfde mensen
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
met inzichten uit de sport
Implementeren doe je samen
Van probleemstelling naar doelstelling
De kaart is niet het landschap
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Praktische Organisatiepsychologie
Kenmerken van een goed team
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
De Bijzondere Dynamiek Van HH-teams
Een plant op de kaart zetten
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Eigenaar van je leerproces
Retailmanagement hoofdstuk 3, paragraaf 3.6.5
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
ELK TEAM/ ELKE WERKGROEP IS OOIT ‘’ONERVAREN’ BEGONNEN
BLOK3 VAN ‘’PSYCHOLOGIE’ NAAR ‘SOCIALE PSYCHOLOGIE:
TEKST 11 TYPEN GROEPSGEDRAG
VERBAND MET TEKSTEN 9, 10 EN 11: HET GAAT OM SYNERGIE (p. 72)
Hoe brei een team?.
De algemene opzet van de workshop is als volgt
ontwikkelen en succesvol zijn
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Samenwerken.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Projectmatig Werken. Te behandelen Kernonderwerpen ๏ Planning ๏ Taakverdeling ๏ (Belbin rollen) ๏ Omgang ๏ extra, Risico’s.
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Groepsdnamica Lesweek 8 – Les 7
Bijeenkomst 3 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Wjk.
Niets is wat het lijkt.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Vakgroepwerking 25 april 2016.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Belbin presentatie ZESC
Teamrollen voor teamcoaches
Kenmerken van een goed team
Werken in groepsverband
Team coaching en gedrags-communicatie
Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders
Kenmerken van een goed team
Burgerschap Samenwerkend leren
Groepsdynamica Forming
Bussines Model Innovator
Deel 2 Training ESSENT – Team Peter Paul Schouwenberg
Belbin presentatie Mark van der Meij, Sander Overdevest, Frank Meiresonne, Lars van der Meij Presentatie: Frank Meiresonne en Lars van der Meij.
Basistekst : Talentontwikkeling
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
Belbin presentatie Mark van der Meij, Sander Overdevest, Frank Meiresonne, Lars van der Meij, Rick Marcus Presentatie: Frank Meiresonne en Lars van der.
Project groep D Ligger Belbin Opdracht WP13 Enzo Legierse Roy Valk
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1

2 Hoofdstuk 4 Samenwerken WERKEN IN EEN TEAM IS ONVERMIJDELIJK NA JE OPLEIDING - ALS MEDEWERKER/ONDERGESCHIKTE - ALS LEIDINGGEVENDE BIJ TOYOTA VERANKERD IN DE BEDRIJFSCULTUUR: GEZAMENLIJKE BETROKKENHEID James Lundy:Together Each Achieves More Success professionals werken in TEAMS

3 WAT KAN GOED WERKEN IN TEAM OPLEVEREN? 1VERTROUWEN IN ELKAAR 2WEDERZIJDS STIMULEREN 3CONSTRUCTIEVE FEEDBACK NAAR ELKAAR 4ELKAAR HELPEN 5SUCCES IS TEAMPRESTATIE

WERKEN IN EEN TEAM/GROEP: TYPEN GEDRAG TAAKGERICHT GROEPSGERICHT EGOGERICHT IN EEN GOED WERKEND TEAM WORDT EGOGERICHT GEDRAG ZOVEEL MOGELIJK BEPERKT GROEPSONTWIKKELING Model van Tuckman VIJF FASEN, ELKE FASE MET TYPEREND GEDRAG 1Vorming de kat uit de boom kijken 2Weerstand uiteenlopende stijlen en oplossingen, ‘strijd om de macht’ 3Overeenstemming afspraken over aanpak en stijl 4Prestatie iedereen aan de slag in het TEAM 5Afronding oplevering resultaat en feestelijk viering, eventueel opheffing van de groep 4

WERKEN IN EEN TEAM: NEGEN ROLLEN VAN BELBIN TEAMROLLEN VERSUS FUNCTIONELE ROL TEAMROLLEN VULLEN ELKAAR AAN EN RESULTEREN IN SYNERGIE (1 + 1 =3, HET GEHEEL IS MEER DAN DELEN) Acht Teamrollen:Voorzitter, Monitor, Plant, Vormer, Bedrijfm/v, Zorgdrager, Groepswerker en Bronnenonderzoeker Eén functionele rol:de Specialist die alleen een vakinhoudelijke bijdrage kan leveren 5

6 DENK-ROLLEN, DOE-ROLLEN EN SOCIALE ROLLEN IN EEN BELBIN-TEAM, VERDEELD NAAR INDIVIDU EN COLLECTIEF Bron:gertjanschop.com

7 VAN ELK TEAMLID IS EEN SPINNENWEBDIAGRAM TE MAKEN WAT BETREFT DE VERDELING OVER DE TEAMROLLEN (SPECIALIST BLIJFT BUITEN BESCHOUWING). ZO KAN EEN TEAM MET 3-4 LEDEN WORDEN SAMENGESTELD, DIE STERK ZIJN IN AANVULLENDE TEAMROLLEN Bron: managementmodellen.org