praktijk, kennis en verwachtingen vóór opname in de Wet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VERTEGENWOORDIGER EN VERTROUWENSPERSOON
Advertisements

Jongeren over politiek
KWALITEITSZORG november 2012
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
Projecties van zorgkosten voor astma, COPD en respiratoire allergie
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Omvang van de ambachtseconomie
Uitkomsten publieksonderzoek Risicocommunicatie Rijswijk.
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Resultaten marktonderzoek TNS NIPO
REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Het ontwikkelingsperspectief
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Nazorgpoli Intensive Care Ikazia ziekenhuis
Onderzoekersforum CQ-index
Tevredenheidsonderzoek 2007
Verhoging mimimumuitkeringen vanaf 1 april 2003 Frank Vandenbroucke Minister van Sociale Zaken en Pensioenen.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Startbijeenkomst Fietscommunity 2 juli Agenda uur: Welkom uur: ‘The role of the bicycle as an egress and access mode for multimodal.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Rekenregels van machten
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
IVRK EN HET FAMILIERECHT Ccra-symposium 27 juni 2012 Toepassing van het ivrk in de Nederlandse rechtspraak Mr E.A.A. van Kalveen.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
DIAGNOSTIEK WANNEER HET MOEILIJK WORDT…
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Bare Buttocks sessie Conservatieve behandeling diverticulitis:
Bevraging huisartsen /09/2005 Wat werd bevraagd? Enquête 1: verslaggeving (op naam)  Tevredenheid m.b.t de wijze van verslaggeving  De wijze.
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Resultaten: Bij 111 patiënten is de medicatie geverifieerd, waarbij bij 14 (12,6%) de medicatie overeenkwam. Gemiddeld werd 1,3 discrepanties per patiënt.
MO keten Amsterdam.
Medische zorg Optimalisatie. Uitdaging/opdracht Verbeter de organisatie van de medische zorg in het verzorgingshuis. Verzorging: Minder huisartsen! Huisarts:Meer.
Ketens: partners in zorg Gerben Klein Nulent Nieuwjaarsbijeenkomst ASKA 16 januari 2007.
Algemene ledenvergadering IASPM Benelux 14 April 2010.
Digitaal Vrouwenplein Drenthe
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
FBA-mini-congres Amsterdam 9 juni 2009
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
Vergelijkingen oplossen
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Het gebruik van apps bij hardlopen Wie en met welk effect?
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Opgaan, blinken en verzinken?
Dienstregelingen en Wiskunde
Nieuwe gezinnen scheidingen en de vorming van stiefgezinnen
Duurzame transmurale nascholing. Opzet nascholing Competentie: professionaliteit. Leerdoelen: Verbeteren ICC huisarts-specialist Verhogen wederzijds begrip.
WET BIG/WgbO Voor opleiding TA 2016.
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Transcript van de presentatie:

praktijk, kennis en verwachtingen vóór opname in de Wet Apotheker in de WGBO praktijk, kennis en verwachtingen vóór opname in de Wet 14 november 2007 KNMP/WINAp SIR Institute for Pharmacy Practice and Policy

Inhoud WGBO Doel en vraagstelling Aanpak onderzoek Resultaten Conclusie De volgende stappen

WGBO Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst Openbare apotheker in de WGBO, 1 juli 2007 Rechten (en plichten) van de patiënt en zorgverlener Patiënt staat centraal

WGBO Kernaspecten: Modelregeling openbare apotheker – patiënt Informatie en toestemming Dossier en bewaartermijn Toegang tot patiëntgegevens Modelregeling openbare apotheker – patiënt

Doel en vraagstelling Op welke manier verhoudt de huidige praktijk zich tot de te verwachten bepalingen in de WGBO? Wat is de kennis van apothekers en apothekersassistenten van de bepalingen van de WGBO? Wat zijn de verwachtingen en opvattingen van openbare apothekers en apothekersassistenten met betrekking tot de opname van de apotheker in de WGBO?

Aanpak Inventarisatie WGBO Online vragenlijst Apothekers & apothekersassistenten Vóór 1 juli 2007

Apothekers 206 apothekers (respons = 41% ) Gemiddeld leeftijd 40 jaar 51% vrouw Gecertificeerd 60% Formule 46% Keten 22%

Apothekersassistenten Gemiddeld leeftijd 37 jaar 98% vrouw Gecertificeerd 53% Formule 58% Keten 27%

Resultaten Verwachtingen Kennis Huidige apotheekpraktijk

Apothekersassistenten Verwachtingen (helemaal) mee eens Apothekers % Apothekersassistenten Verbetering apothekersvak 83 * Apotheker meer als zorgverlener 80 75 Waarborging rechten van patiënten 70 Intensievere relatie met huisartsen 62 61 Geen verandering in de praktijk 19 24 * = dit onderdeel is niet gevraagd aan apothekersassistenten

Apothekersassistenten % Verwachtingen (helemaal) mee eens Apothekersassistenten % Zorgt dat nascholing moet worden gevolgd 56 Versterkt rol van assistenten als zorgverlener 67 Vaker informatie geven 58

Kennis over WGBO Apothekers: Apotheker is medebehandelaar Juist geantwoord: 10% Kennis over WGBO Apothekers: Apotheker is medebehandelaar Zorg weigeren bij het niet betalen van de rekening Apotheker sluit zelfstandige overeenkomst Baliegesprekken buiten gehoor afstand Juist geantwoord: 50% Juist geantwoord: 78% Juist geantwoord: 63%

Na opname in WGBO Vormgeven in praktijk (apothekers, onduidelijk) Informatie aan minderjarige (<16 jaar) (78%) Welke wijze toestemming vragen (77%) Inhoud patiëntendossier (74%) Inzage dossier andere hulpverleners (70%)

Kennis over WGBO 54% heeft eerder gehoord van de WGBO Apothekersassistenten 54% heeft eerder gehoord van de WGBO Via apotheker Via een bericht in SBA magazine Via een bericht in Optima Farma Via een opleiding

Kennis over WGBO Apothekersassistenten Juist geantwoord: 24% Apothekersassistenten Zorgprojecten die minimaal moeten worden uitgevoerd Betalingsverplichting van patiënten Informatie die minimaal aan patiënten moeten worden gegeven Waarborging van de privacy in de apotheek Juist geantwoord: 35% Juist geantwoord: 79% Juist geantwoord: 82%

Resultaten Huidige apotheekpraktijk vóór opname in de WGBO

Moment van informatie geven

Inhoud van informatie

Reden geen informatie

Reden geen informatie

Toestemming 93% vraagt geen toestemming om een geneesmiddel af te leveren Toestemming: Mondeling Schriftelijk vastleggen Patiënt neemt geneesmiddel in ontvangst

Ophaler Activiteiten: Vragen naar identiteit van ophaler Apothekers: 39% altijd 32% meestal Apothekersassistenten: 10% altijd 7% meestal

Ophaler Activiteiten: bij eerste uitgifte Mondelinge informatie geven (meestal/altijd) Apothekers: 57% Apothekersassistenten: 60% Schrifelijke informatie geven (meestal/altijd) Apothekers: 95% Apothekersassistenten: 91%

Ophaler Activiteiten die weinig worden gedaan: Huisbezoek om patiënt in thuissituatie te informeren Patiënt vragen om in de apotheek te komen om informatie te geven Patiënt bellen om informatie te geven (telefonisch)

Dossier

Dossier & gegevensoverdracht Toestemming & patiënt Bij opvragen van dossier % Bij verstrekken van dossier apothekers apothekersassistenten Andere apotheker 64 60 61 57 Huisarts 21 23 17 15 Specialist 28 25 Ziekenhuis 34 43

Apothekersassistenten Ruimtelijke privacy Spreekkamers Beschikbaarheid Apothekers: 96% Apothekersassistenten: 83% Gebruik in de afgelopen 7 dagen Apothekers Apothekersassistenten Mediaan aantal gesprekken 7 (1 – 75) 2 (1 – 10) Spreekkamer niet gebruikt 8% 31%

Conclusie Wat zijn de verwachtingen en opvattingen van openbare apothekers en apothekersassistenten met betrekking tot de opname van de apotheker in de WGBO? Positieve stemming Hoge verwachtingen Goede ontwikkeling van beroepsgroep

Conclusie Wat is de kennis van apothekers en apothekersassistenten van de bepalingen van de WGBO? Hiaten in de kennis Niet duidelijk hoe aspecten in de praktijk moeten worden vormgegeven Verbetering van de kennis Gerichte informatie Aandacht voor de WGBO en de implicatie voor de praktijk

Conclusie Op welke manier verhoudt de huidige praktijk zich tot de verwachten bepalingen in de WGBO? 

Conclusie Apotheekpraktijk komt voor een deel al overeen met de WGBO Aantal aspecten aandacht voor benodigde veranderingen: Informatie verstrekken Toestemming (informed consent) Ophalers Dossier Overdracht van dossier en toestemming

De volgende stappen Verdere ondersteuning aan apothekers Vertaalslag van de WGBO naar de praktijk Zorgrelatie: patiënt en apotheker Juridische interpretaties Afstemming tussen apothekers en (huis-)artsen Monitoring van de apotheekpraktijk