Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Bemiddeling bij bouwconflicten Mr ing. J.J. van de Vijver 16 maart 2005.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Riolering Hoograven fase III
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
Aan vrijkomende schoollocaties in Waalwijk
Noteview / Handout Welkom!
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
Welkom op BK City Wytze Patijn Decaan Faculteit Bouwkunde.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
Warandelezing 2010 Tilburg, 22 november 2010 Guïljo van Nuland, Algemeen Directeur.
VTB Technasium Vakcollege
Excursie Röntgenafdeling Vie Curi Venlo 15 september 2009 ZijActief Koningslust ZijActief Koningslust Excursie Rontgenafdeling Vie Curie Venlo.
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
 Aantal verzonden vragenformulieren: 892 stuks  Aantal vragenformulieren retour: 100 stuks  Respons: 11,21% ENQUÊTE DUURZAME MONUMENTEN.
WISKUNDIGE FORMULES.
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Passie - Verrijzenis Arcabas
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Breuken-Vereenvoudigen
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
S.V.T.B. Curius 2 3 Vorige bijeenkomst S.V.T.B. Curius 4 Vorige bijeenkomst Voorstelrondje Wie ben je, wat doe je en wat ga je doen?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
POL (MO)-methode  Dit is de kapstok waar je de rest van de zin aan op kunt hangen.  Vervolgens kijk je of er eventueel een meewerkend voorwerp in.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Geluidsmaatregelen Gilze-Rijen
Strijd tegen de zonde?.
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
Openingsdia.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond
Transcript van de presentatie:

Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond

Orientatie bodem en ondergrond Overzicht modulen: 1. Integrale (duurzame) gebiedsontwikkeling excursie 2.1 bodem en ondergrond 2.2 watermanagement 3.1 civiele techniek 3.2 grondmechanica 4.1 archeologie 4.2 landschap en bewoning (geologie, geomorfologie) 5.1 leefomgevingvraagstukken 5.2 integrale gebiedsontwikkeling

Module 4.1 archeologie

4 Waarom archeologisch onderzoek? 1988 Herziene Monumentenwet 1992 Verdrag van Valetta (Malta) 1993 Ratificatie Parlement 2001 KNA (Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie) 2007 WAMZ (Wet op de Archeologische Monumentenzorg) 2007 BAMZ (Besluit Archeologische Monumentenzorg)

5 Doel archeologisch onderzoek? Behoud in situ (ofwel in de bodem laten zitten) Alleen als het echt niet anders kan Behoud ex situ (ofwel opgraven)

6 Is behoud in situ altijd mogelijk? Uitgangspunt: inhoudelijke kwaliteit moet worden gewaarborgd Dus: Huidige toestand stabiliseren Geen toetreding (extra) zuurstof Geen voorbelasting Geen afdekking Etc.

7 Zit er archeologie in mijn project? IKAW (Indicatieve Kaart van Archeologische Waarden) CHW (Cultuurhistorische Waarden Kaart) Beleidsadvieskaart Bureauonderzoek IVO Verkennend IVO Karterend IVO Waarderend JA of NEE, X/Y/Z, WEL of NIET BEHOUDENSWAARDIG Behoud/Opgraven of Begeleiden

8 Belanghebbenden? Opdrachtgever (verstoorder betaalt) Overheid (bevoegd gezag, gemeente, provincie of rijk)

9 Archeologie en gebiedsontwikkeling Archeologisch proces is helder. Hoe past dit in het proces van de duurzame gebiedsontwikkeling?

10 Voorverkenning

11 Voorverkenning OF vraag Kunnen (kansen en dilemma’s) Raadpleeg: IKAW Beleidsadvieskaarten m.b.t. archeologie en monumentenzorg (gemeente + provincie)

12 Verkenning Wie wat en strategie Haalbaar (beleid, effecten, acceptatie) Betaalbaar (kosten incidenteel en structureel) Duurzaam (ruimte, econ., soc. cultureel) Voorkeursstrategie (volksvertegenwoordigers)

13 Plan(studie) fase Hoe vraag Publiek en Private partijen voor gezamenlijk uitvoering en beheer. Procedures (wet- en regelgeving) Financieringsarrangementen (publieke/private) Uitvoeringsorganisatie (incl. voor beheer) Politieke besluitvorming (plan fin. uitv. org.)

14 Realisatie Grondverwerving Financiering Vergunningverlening Aanbesteden en contracteren Voorontwerp en Ontwerp Bouwrijp maken Woonrijp maken Bouw Verkoop Oplevering Archeologische opgraving

15 Casus Leidsche Rijn RAAP-inventarisatie in kader MER

16 Casus Leidsche Rijn Inventarisatie op basis van AHN na afronding van het onderzoek

17 Casus Leidsche Rijn

18 Casus Leidsche Rijn

19 Casus Leidsche Rijn Zwammerdam Meinerswijk

20 Casus Leidsche Rijn Zwammerdam Valkenburg

21 Casus Leidsche Rijn

22 Casus Leidsche Rijn

23 Casus Leidsche Rijn

24 Casus Leidsche Rijn

25 Casus Leidsche Rijn

26 Casus Leidsche Rijn

27 Casus Leidsche Rijn

28 Casus Leidsche Rijn

29 Casus Leidsche Rijn

30 Casus Leidsche Rijn

31 Samenvattend Archeologische risicoinventarisatie zo vroeg mogelijk in proces Verkenning archeologische beleidskaders in verkennende fase Afstemming over archeologisch onderzoek in planfase Archeologische waardering gereed voor ontwerp Archeologische opgravingen voor en tijdens bouwrijp maken Beheer archeologische monumenten komende 100 (?) jaar