Games, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
boodschap (mediacontent): object, middel, toepassing (medium):
Advertisements

Games en bibliotheken een symbolisch dossier Stefaan Froyman VSPW Gent 12 januari 2012.
Moderne lectuurverspreiding via Daisy en internet Bert Paepen (Pyxima)
Fix je Risk.
Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen
Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen
GAMES in het onderwijs.
PlayStation Move Bram Claes. Kenmerken PlayStation Move  PlayStation Move is een motion-sensing game controller platform door Sony Computer Entertainment.
Kleuterschool De Zevensprong
Mediawijsheid.
Inspiratiepakket #DW13 Een interactieve handleiding door Rob Declerck.
Peter Van den Broeck • Instructietijd vs. Inoefentijd • Afwezige leerlingen (Kahn-Academy) • Screencast: opname van wat op scherm.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
IPod, iPad, iPhone e-book, e-reader Wat zijn dat? Peer Custers.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Maar…. hoe hou je het leuk??
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
A New Spring Timo Hendriks
Les 5 Nieuwe Media Lab: Hoe veranderen nieuwe media sport? 1. Actieve sportbeleving: Nieuwe manieren om te meten wat je doet, nieuwe manieren om sport.
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
Van social media naar social CRM Social media audit Strategie Implementatie Plan.
Ouderavond Veilig Internetgebruik, thuis en op school!
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Mediawijsheid - Cultuureducatie een happy match John Leek –
Achterbancommunicatie2.0
Games en bibliotheken, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen Stefaan Froyman 25 januari 2010.
Informatie vaardigheden
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Zelfde behoefte, ander spel Oscar Diele - CMO. MakkelijkMakkelijker.
FAR CRY 3GAMING “speel een game uit de top 100 een aantal uur”
EMEG lijst. Gaming: GunBound. Door Karlijn Dado. Vraag: speel een game mee en haal een level.
Hoofdstuk 2: Opgroeien in een gemedialiseerde wereld
Playstation 3 Gepresenteert door: IO42B Niels Priester Robert Maes.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
Succesvol ondernemen met games Copyright: geen. Gebruik dit gerust, noem alleen ff onze naam!
Grip op IT.
English and IPC How to teach content through English.
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
{ Gaming Gemaakt door Kevin scheij en Akin Tunç. Introductie.
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Kenny Reyskens. Kenmerken  game- en ontspanningservaring zonder controller.  bestaat uit een camera en bijbehorende software voor de Xbox 360.  De.
Mark Overmars Universiteit Utrecht
Hot or Not Lissie Scholtes. Playstation Move Playstation Move komt uit in de herfst 2010 Door middel van 2 controllers met een lichtballetje er aan kan.
Voorstellen Fenna Levenbach Tweedejaars informatiekunde
Als je niet meer zonder kunt: internetverslaving in het digitale tijdperk Dr. Gert-Jan Meerkerk Dr. Tim Schoenmakers FADOdonderdag 12 november 2009.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Lesbrief Jongerenprogramma
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
LES 3. glusyndicates.nl Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment.
Computerspelletjes woensdag 24 februari Computerspelletjes De spelende mens.
Gamen. Het moet leuk blijven Vragen behandelen Interviews Artikels Documentaire Boek Instructiefilmpje Bart Hagenaars, Tim Nieuwdorp, Mark van Ostaijen,
Online Sampling K.BijsterboschW.HoevenbergT.Otjir.
De Beets en de nieuwe Mediawereld! 7 april Agenda 19:20 – 19:30Inloop 19:30 – 20:00 Plenaire opening 20: :40 1e ronde workshops 20:45 – 21:152e.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Module Social Media Opleiding pedagogiek Opleidingsjaar 2.
Games.
Level 1 - Om even bij na te denken
‘n App a Day doe je voordeel er mee
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
Lean design game Inleiding Erasmus+ Project LEAN
Transcript van de presentatie:

Games, over ludologie, ludofobie en nieuwe kansen Stefaan Froyman stefaan.froyman@mail.be Bibliotheek Oostrozebeke 18 oktober 2011

Overzicht Games als cultuurfenomeen (ludologie) Ludofobie Een medium in zijn puberteit Ludofobie Aanbod games (consoles, genres, etc.) Games en educatie NICAM, PEGI, BEA Games en bibliotheken Games in bibliotheken

Games als cultuurfenomeen

Games als cultuurfenomeen New Babylon, the world of homo ludens Content is king, context, linking, interaction, experience is queen Game-study Ludologie en Ludologists (Jesper Juul) Cijfergegevens Few parents playing with their children Belgian Entertainment Entertainment Software Association

Ludofobie Ongenuanceerde, dubbelzinnige beeldvorming Nadelen en gevaren Geweldbevorderend, geweldtolererend (kort) Verslavend (sociale aspect, groepsdruk) Belastend voor ledematen Epilepsiebevorderend Duur Politieke games Onderzoek: stimulatie, reductie of geen verband? Voordelen Doorzettingsvermogen Vaardigheden als problem solving (inzicht/keuzes maken), sociale intelligentie, reactiesnelheid (fysiek als mentaal), hand/brein/oog coördinatie, creativiteit, achtergrondkennis, ruimtelijke vaardigheid, …

Aanbod games Gaming-industry Consoles, handhelds

Provincie West-Vlaanderen Aanbod games Provincie West-Vlaanderen

Aanbod games Gaming-industry Game-developers – Independant games

Provincie West-Vlaanderen Aanbod games Provincie West-Vlaanderen

Aanbod games Gaming-industry The future is online

Gamewereld anno 2011 Marktverschuiving Marktverbreding PC – Consoles – Online – Mobiel Nieuwe consoles? Handheld Consoles 3D Draadloze functie Camera Streetpass-functie Marktverbreding Social Software gaming Applications Cloudgaming en Onlinegaming Nwe businessmodellen met Micro-Payments en sequels Gamification Serious Games – Retro Gaming – Art gaming – indie gaming Game-based learning

Aanbod games Soorten games (overlapping!) Windows games of casual games (bigfishgames, popcap) Arcade games (Coffee Break Arcade, Arcadeboss), Retro gaming (UK), classic gaming (USA) (auteursrecht) Abandon-games (Abandonia, Abandoneer) Flash (Flashgames.net), Shockwave (Shockwave.com), Java games (plugins) Console games (Playstation 2,3, X-box, Wii, PSP, Nintendo DS Lite, Vtech) Pc-games en andere platformen Onlinegames (Zylom, MMPORG (WOW Runescape) Serious-gaming (mobiliteit, zorg en veiligheid) Commercial-games (Acne) Persuasive-games, Darfur

Aanbod games Game-genres Action games (platform-fps-tps) Adventure games (levels) Fighting games Puzzle games Role playing games Simulation games Sports games Strategy games …

Games en educatie ICT en gamen als vierde basisvaardigheid Serious games, games ontwerp, inpassing commerciële games in curriculum Cognitieve elementen; aanzet, sandbox Opgelet: nieuwe leeromgeving niet vullen met traditionele inhoud!

NICAM Op basis van vragenlijst Leeftijdsadvies (AL,6,9,12,16) + 6 picto’s: reden van advies Kind en Media Download pictogrammen En in België?

Bekijk het maar Informatieve site voor kinderen om kennis te maken met Kijkwijzer Dit gebeurt bijvoorbeeld door een kwis of testclassificatie Met rubriek over games weetwatzegamen.nl

PEGI Op basis van vragenlijsten Advies en beheer door NICAM 7 picto’s, 5 leeftijden (3+,7+,12+,16+,18+) PEGI-online voor online-spellen

Games en bibliotheken Voorzet Steven Johnson Doelstelling openbare bibliotheken – opvoeding (leesbevordering) Evolutie: ruimer cultureel aanbod, concurrentie digitaal entertainment: muziek, tv, film, games Spiegeleffect nodig? Keuze tussen boekenbib of bib met boeken, strips, muziek, film, games, bordspellen, partituren,… Achtergrondgevechten (cfr audiovisuele media, nichegenres, beeldverhalen): liefde voor het boekenvak, verzet tegen nieuwe technologie, gameplay is moeilijk meetbaar, jongerencultuurfenomeen, de bib is geen lunapark

Games en bibliotheken Leesbevordering wordt Kijk, Luister en Speelbevordering Poetry is boring, Games are hot, why oppose? Fragment Videogamestunes, modern imago van de bib Hoge en Lage cultuur, ook in games Informatieprofessionals: sterker wordende peiler van voldoen bij vraagbehoefte, daarom gamedokters met advies, vraagbaak,…

Games in bibliotheken Hoofdtaken bib: bron, middel, informatie en service Aanbieden van games Pc’s of consoles in de bib (Middel) Online (Bron) Slots bij een onlinegameserver (Service) Letterlijke Library Games? Consolegames (auteursrecht) (Bron) Pc-games (Bron)

Bronnen