“Het middenveld zal politiek zijn, of zal niet zijn” Over de (de)politisering van het middenveld Lezing 21 november 2013 Bart Van Bouchaute Sociaal werker/politicoloog.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Balans tussen hulp en recht
Stadsburgerschap en participatie in het lokaal sociaal beleid
‘Het middenveld’ Van compromis tot consensus (en terug?)
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Sociaal en coöperatief ondernemen in de Social Profit: kansen en 4 maart 2013.
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
Do’s and Don’ts presentaties
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Politiek en staatsinrichting in Nederland en Europa.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Traditionele Belgische breuklijnen
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Macht, controle en hiërarchie
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Burgerparticipatie op het platteland Ervaringen vanuit het sociaal-cultureel volwassenenwerk 1 31 maart 2011 Hannes Hollebecq.
Politiek model easton van dichterbij
Ondernemen(d) in het onderwijs
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Verkiezingen 2006.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Betekenis zorgveranderingen voor vrijwilligers: kans én uitdaging 10 december 2014 Drs. Esmé Wiegman- van Meppelen Scheppink Directeur NPV.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Vrijheid en democratie Democratisering in Nederland
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
Analyse maatschappelijk vraagstuk
De praktijk van vernieuwende democratie in gemeenten Team: Evelien Tonkens Margo Trappenburg Menno Hurenkamp Jante Schmidt mmv. Jolijt Bosch Casper Siffels.
Nederland verzuild en verzorgd Par 1
Dr. Mandy de Wilde Universiteit Antwerpen
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
§2: politieke stromingen en partijen:
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Mantelzorg is goedkoop maar niet gratis Voordracht van prof. Guus Schrijvers bij het Congres organisatie en financiering van CVA-zorg op weg naar 2020.
De burger aan zet Ben van Essen Strateeg provincie Limburg, Voorzitter Vereniging Kleine Kernen Limburg, Welzijnsstg. Synthese, Gezondheidscentrum America.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Innovatief sociaal werk MO groep, NBC Nieuwegein, 26 november 2014 Jord Neuteboom & Arin van Zee - Viatore.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Wat hebben we geleerd van Koen, Caro en Stijn?
de tijd van burgers en stoommachines
Toekomst van de besturen …
De valse tegenstelling tussen autonoom en instrumenteel (en meer)
Les kiezen, politieke stromingen en partijen
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
Ugent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek
De week van de vrijwilliger
Vol van verwachting? Studie naar de (mis)match tussen de verwachtingen ten aanzien van de etnisch-culturele federaties en hun mogelijkheden om daar aan.
Drie schema’s Die je kunnen helpen om het verhaal achter het decreet duidelijk te maken …
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Transcript van de presentatie:

“Het middenveld zal politiek zijn, of zal niet zijn” Over de (de)politisering van het middenveld Lezing 21 november 2013 Bart Van Bouchaute Sociaal werker/politicoloog opleiding sociaal werk Arteveldehogeschool Onderzoeker DIeGEM, project OASES Uantwerpen Met dank aan Pascal Debruyne, onderzoeker UGent

“Toch mag je een sociale beweging niet reduceren tot dienstverlening, wederzijdse ondersteuning en gezelligheid. Zeker in de huidige dramademocratie – waar politiek niet langer via sociale organisaties, maar wel via de media met kiezers communiceert – hebben sociale bewegingen meer dan ooit de plicht om zelf aan politiek te doen door in het publieke debat een kritische stem te laten horen, door maatschappelijk problemen op de politieke agenda te plaatsen en door gelijkgezinden te mobiliseren. Kortom, het middenveld is politiek, of zal niet zijn.” Prof. Dr. Jaak Billiet (9 maart 2013 in De Standaard)

Het middenveld zal ‘politiek’ zijn? Stelling: “Het middenveld is politiek, of zal niet zijn” Als het middenveld politiek wil zijn, moeten we eerst weten wat ‘politiek’ is. Nood aan zelfreflectie voor we vastlopen in een defensieve reactie op ‘gestolen autonomie’ Er is niet zoiets als een autonome positie:  Middenveld tussen “systeem” en “leefwereld”  ‘De staat is een sociale relatie’

1. MIDDENVELD, ‘POLITIEK’ EN ‘HET POLITIEKE

DE POLITIEK Dagelijkse beheer of management van de bestaande samenleving ‘politiek’ als de kunst van het mogelijke HET POLITIEKE Een politieke daad moet niet enkel functioneren binnen het kader van de bestaande relaties, maar moet dat kader zelf ook kunnen veranderen. ‘het politieke’ als de kunst van het onmogelijke Doorheen de tijd is er in spreken en handelen van het middenveld zélf een verwarring ontstaan tussen ‘de politiek’ (la politique) en ‘het politieke’ (le politique). (Claude Lefort)

Middenveld en ‘de politiek’ Politiek als beleidsbeïnvloeding Analyse welke ruimte om ‘aan politiek te doen’ actorenanalyse, machtsanalyse … methoden beleidsbeïnvloeding de bestaande politiek/het beleid als kader Voorstel om andere bril op te zetten: ‘middenveld in de politieke ruimte’

Middenveld en ‘het politieke’ Publieke ruimte: ruimte van tegenstellingen Conflicten zonder zuiver rationele oplossing Strijd over de inrichting van de samenleving ‘Hegemoniale projecten’ : Common sense: beslissingen over de inrichting van de samenleving voorgesteld als ‘noodzakelijk’ en ‘onvermijdelijk’ Maar elke consensus is gebonden aan tijd en ruimte Dus tegenstrijd blijft altijd mogelijk Democratie is een open proces «Laten we eens op een rijtje zetten wat honderd jaar geleden onhaalbaar werd geacht. Telt u even mee: het algemeen kiesrecht, de achturige werkdag, het stakingsrecht, de algemene ziektekostenverzekering, het pensioen, de oudedagsvoorziening, gratis algemeen onderwijs, afschaffing van de kinderarbeid en het recht van vrouwen op betaalde arbeid. En er zijn er vast een paar die ik vergeet. Allemaal zogenaamd utopische eisen, maar ze zijn allemaal werkelijkheid geworden.» Riccardo Petrella op de vraag of zijn ideaal van een mondiale welzijnsstaat niet ‘utopisch’ was (De Groene Amsterdammer, 1998)

Middenveld en ‘het politieke’ ‘(2) Praktijken van burgerschap “Het politieke”: strijd over de goede samenleving in een open democratie Praktijken van burgerschap (Isin) Groepen burgers eisen rechten op binnen de gedeelde democratische ruimte Burgerschap is geen kwestie van ‘status’ maar van sociale praktijken Mensen ontwikkelen zich tot politieke subjecten doorheen die praktijken

Middenveld: een historiek tussen de politiek en het politieke DE POLITIEK Dagelijkse beheer of management van de bestaande samenleving Vakbonden betalen werkloosheidsvergoedingen uit, onderhandelen over bedrijfssluitingen Katholieke jeugdbewegingen integreren kinderen in ‘de zuil’ HET POLITIEKE Een politieke daad moet het kader van de bestaande relaties zelf ook kunnen veranderen. Vakbonden ijveren voor stemrecht, sociale rechten Katholieke jeugdbewegingen komen op voor een andere omgang met relaties en seks

2. (DE)POLITISERING VAN, IN EN DOOR HET MIDDENVELD?

D epolitisering (x3) Overgang van ‘het politieke’ als de kunst van het onmogelijke naar ‘politiek’ als kunst van het mogelijke.. 3 niveaus van depolitisering: 1) Depolitisering “van” het middenveld: denken van de overheid over het middenveld depolitiseert; 2) Depolitisering “in” het middenveld: denken van het middenveld zelf depolitiseert; 3) Depolitisering “door” het middenveld: denken en handelen ten aanzien van achterban depolitiseert.

(1) (De)politisering VAN het middenveld? Hier staat de vraag centraal of/in hoeverre/waarom/hoe organisaties in het middenveld de ruimte krijgen om politiserend te werken. Opdracht: integreren of politiseren? Positie: verantwoordelijk beheerder? Inhoud: consensus? Ruimte voor nieuwkomers? Inspraak ‘nemen’ of ‘krijgen’?

(1) Depolitisering van het middenveld

(2) (De)politisering IN het middenveld? Nog los van die externe depolitiseringsdruk vanuit de overheid en de markt is er ook de depolitisering vanuit het middenveld zelf. Managementtechnologie? Zelfdiscipline en zelfcensuur? Allianties/frontvorming? Methodische expertise ? Geen algemene uitspraken Type organisatie/beweging Historiek en traditie Maatschappelijk doel Maar toch kritisch bekijken

(3) (De)politisering DOOR het middenveld Hier staat de vraag centraal of/in hoeverre/waarom/hoe organisaties in het middenveld er al dan niet in slagen om kwesties en/of burgers en groepen in de samenleving te politiseren Burgers mobiliseren rond kwesties Verhaal? Methodisch? Leefwereld politiseren? Koppeling leefwereld >> bredere politisering Actor ontstaat in het proces Methodisch? De depolitisering van autonomie

(3) Depolitisering naar onder toe:‘doelgroepen’ (A)

(3) Depolitisering naar onder toe: ‘doelgroepen’ (B)

REPOLITISERING?

Waarom ’repolitisering’? Politieke verklaring weinig steun voor een politieke rol van het middenveld aanval van rechts op sociaal middenveld verdere afbrokkeling (vertrouwens)relaties zuil-partijen Economische verklaring economische crisis en besparingen de paradox van de participatiemaatschappij doelgroepen onder druk: “voor wat hoort wat” Groeiend zelfinzicht Door interne druk en tweespalt ‘in’ organisaties Contestatie van nieuwe, minder geïnstitutionaliseerde organisaties

Politiserend middenveld

Repolitisering? Politieke ruimte serieus nemen: tegenstellingen, conflict en macht zijn de kern van “het politieke” (ook) buiten het beleidskader: kunst van het onmogelijke Middenveld zit in/geeft mee vorm aan de politieke ruimte >> eigen opstelling heeft altijd betekenis Politiserend werk is een noodzaak Een scherp eigen verhaal (durven) vertellen Autonome positie en strategie Achterban, doelgroepen zijn/worden politieke subjecten

“De weg naar een politiserend middenveld in een vitale democratie ligt open als organisaties zich niet langer vooral beschouwen als een verlengstuk van de overheid, als verantwoordelijke partner, of hoogstens als spreekbuis en signaalgever voor groepen in de samenleving, maar integendeel als betrokken ondersteuners van mensen die zich doorheen ‘acts of citizenship’ zelf tot politieke subjecten ontwikkelen.”