Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1
Geen belangenverstrengeling Ik, of een familielid in de eerste graad, heb geen significant financieel belang bij of ander belang met een commercieel product /organisatie dat direct of indirect een relatie heeft met het wetenschappelijk programma Ik bespreek geen commerciële producten, of experimenteel gebruik van een product dat niet is goedgekeurd voor dit gebruik gedurende de presentatie tijdens het wetenschappelijke programma.
Inhoud presentatie Ontstaan TOPGGz Missie, focus en positionering Infrastructuur stichting Lidmaatschap
Reden ontstaan Noodzaak/ behoefte vanuit het veld Bescherming tegen marktwerking Maar ook: kansen voor marktwerking Keurmerk = kwaliteitsgarantie Ontsluiten informatie ‘wie waar goed in is’
Missie Topklinische- en topreferente zorg binnen de ggz bevorderen, stimuleren en faciliteren zodat deze voor alle patiënten die dit nodig hebben, transparant, toegankelijk en beschikbaar is en voldoet aan hoogwaardige kwaliteitscriteria.
Stratificatie van de ggz
STZ-ziekenhuizen Criteria geïnspireerd door “samenwerkende topklinische opleidingsziekenhuizen” ( STZ): STZ zorg : tussen academische en basale zorg STZ richt zich op het gehele ziekenhuis als ‘opleidingshuis’ versus: TOPGGz richt zich primair op (topklinische) doelgroepgerichte patiëntenzorg 7 7
TOPGGz samengevat: Derde lijnsfunctie (patiënten met ernstige, complexe en/of zeldzame aandoeningen die geen of onvoldoende baat hebben bij 2e lijns ggz zorg) Topreferent (‘centre of excellence, last resort’) Topklinische productontwikkeling Topklinische zorginnovatie 8
Focus Patiëntenzorg (verbeteren) Professionals (stimuleren en motiveren) Ggz-instellingen (ambitie) Ggz als geheel (imago, transparantie, trends) 9
Positionering Geen HKZ ! Naar schatting 5% van de GGZ Zowel klinisch als ambulant Afhankelijk van doelgroep ook geografische spreiding TOPGGz-afdelingen Ook bedoeld voor academische centra!!
Infrastructuur Bestuur: Lentis, Rivierduinen, Altrecht, Parnassia Bavo Groep, De Viersprong Onafhankelijk voorzitter Directie en bureau Adviesraad Ledenraad (vanaf 2009) Visitatiecommissie Commissie Financiën Commissie Onderzoek, Innovatie en disseminatie Commissie PR en Communicatie
Visitatiecommissie Taak: Uitvoeren visitaties op neutrale en professionele wijze (conform gedragscode) Evalueren criteria en procedure Commissie: Onafhankelijk voorzitter prof. dr. W. van Tilburg Groot aantal professionals c.q. ‘zwaargewichten’
Commissie Financiën Doel: bewerkstelligen van een structurele financiering voor TOPGGz- afdelingen Stand van zaken (april 2009): Analyse cijfers i.s.m. Cap Gemini, DBC-onderhoud Geagendeerd op Bestuurlijk Overleg GGZ Verankering in DBC-structuur met opslag?
PR en Communicatie Initiatief goed en sterk op de kaart zetten Website : www.topggz.nl Database: ‘wie is waar goed in’ (ontsluiten van informatie over TOPGGz-afdelingen)
Lidmaatschap Verwerven keurmerk= lidmaatschap Meewerken aan ontwikkeling TOPGGz Uitwisselen kennis en expertise Stimulerend voor professionals Statusverhogend voor instelling Wellicht extra financiering……? Contributieregeling
Voor meer info: WWW.TOPGGZ.NL