Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
Stichting RechtenOnline
Ontwerpprojecten In de praktijk
Pilotprogramma ‘Studiekeuzegesprekken: wat werkt?’ Janina van Hees, SURFfoundation.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
Landbouwbreed Klaaswaal
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Bétapartnersconferentie
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Mediatheek en IVG.
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Studielandschap Tilburg PenA Sebastiaan van der Wal 09 november 2006.
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Informatievaardigheid bij INHolland
Welkom HBO Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Fontys toetsconferentie1 Aantrekkelijke toetsen als herbruikbaar studiemateriaal Fontys toetsconferentie, 17 februari 2005 Pierre Gorissen, Fontys.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen CDM Studiejaar Rotterdam, oktober 2010.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen Mediatechnologie Studiejaar Rotterdam, oktober 2010.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen Mediatechnologie Studiejaar Rotterdam, oktober 2011.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Transdisciplinaire projecten
Twee naar Een Platform OA Rotterdam 25 maart 2010 Willem van der Wolk,
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
NLT modules en excellentiebevordering
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Pilot docentenstages 2014 Rikie Elling, lid Commissie Opleidingen Van School naar Praktijk.
Eénjarige Master Software Engineering
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Bijdragen aan transformatie: projecten en resultaten van de Digitale Universiteit Frank.
Informatievaardigheden Een eerste uitleg over het belang van informatievaardig zijn……..
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Projectmatig werken Les 4. Programma van eisen Stap 11,12,13.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Onderwijs & Innovatie Hogeschool Inholland Algemene voorlichting Lerarenopleidingen Amsterdam Locatie Amstelveen 1.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Transcript van de presentatie:

Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND

Programma vanmiddag Projectorganisatie Wat is een VDK Pilots Resultaten van het project Focus op samenwerking In het project In een VDK

Projectorganisatie Digitale Universiteit: Samenwerkingsverband tien hogescholen en universiteiten onderwijsinnovatie mbv ICT Deelnemers VDK-project: HBO: Fontys, Hogeschool Rotterdam, HvA, INHOLLAND (penvoerder), Saxion WO: Universiteit Twente, Universiteit van Amsterdam Looptijd: februari 2003-augustus 2004

Doelstelling VDK Coursegerichte kennisomgeving waarin studenten competenties ontwikkelen als “kenniswerker” Kennis uitwisselen Kennis ontwikkelen Informatie uit digitale bibliotheek benutten Informatievaardigheden ontwikkelen Aquabrowser als zoekmachine toepassen

VDK: het concept to proof

Onderwijskundig scenario Leerdoel is kennisproductie Leerdoel is inzicht in proces kenniscyclus Informatievaardigheid Domeinspecifieke kennisbank Constructivistisch Groepsverband Studentgecentreerd Virtuele omgeving Leerproces wordt getoetst

Model informatievaardigheid Informatiebehoefte Informatievraag formuleren Informatiebron kiezen Informatiehandeling: zoeken, verzamelen Informatieresultaat: ordenen, verwerken Evaluatie Flankerende instructies en webcursussen

Pilot 1: Hogeschool Rotterdam Cluster Verpleegkunde Course: “coördinatie en continuïteit van zorg” ICT: Opdracht: realistische cases Kenniskringexperts betrokken 45 derdejaars

Pilot 2: Fontys Hogescholen Lerarenopleiding, Mens & Maatschappij Course: “Ontwikkeling van Sphinx Maastricht” Interdisciplinair: aardrijkskunde, economie en geschiedenis Opdracht: onderzoek ontwikkelingen Sphinx vanaf 1843 Archief en Sphinx betrokken ICT: en 30 eerstejaars

Pilot 3: Saxion Hogescholen Instituut Life Science & Technology Vakgebied: Biologie en medisch laboratoriumonderzoek: Opdracht: maak een medicijn op basis van antilichamen Bedrijf nauw betrokken ICT-infrastructuur:Lotus Notes 12 derdejaars

Evaluatie: Informatievaardigheid Eindproducten: gevarieerdere bronnen gebruikt Intuïtief zoekvraag formuleren en intuïtief bronnen beoordelen: in evaluatiegesprek geëxpliciteerd Onbewust onbekwaam Frustratie HBO-ers Geen landelijk erkende competentieprofielen Instructies sluiten niet aan bij studenten

Evaluatie pilots: ICT-infrastructuur ELO’s: ontbreekt: –Documentmanagement –Zoekfunctionaliteit –Attendering Studenten gebruiken eigen digitale communicatiemiddelen: SMS, MSN, Hotmail

Overzicht: samenwerking in VDK studenten Studenten: –Taakverdeling –Geen grote groepen –Virtuele samenwerking?

Evaluatie samenwerking in VDK Studenten: efficiënte samenwerkers Docenten: vooral beoordelaars Experts: vooral beoordelaars Bibliotheekmedewerkers: flankerende rol

Conclusie VDK Ja: inzicht in kenniscyclus Ja: samenwerken aan onderwerp is leerzaam Ja, maar discursief niet digitaal Ja, rol experts is inspirerend Nee, experts hebben niet deelgenomen aan discursieve activiteiten Tja, een beetje informatievaardiger Nee, nog steeds onbewust onbekwaam Nee, ook docenten onbewust onbekwaam Ja, maar ELO’s aanpassen of andere applicaties ernaast gebruiken Nee, Aqua was geen succes Ja, als verbeteringen doorgevoerd worden

Rolverdeling in het project Onderwijskundig basisscenario: –onderwijskundigen –ICTO-ers –bibliotheekmedewerkers Informatievaardigheid: –bibliotheekmedewerkers –onderwijskundigen ICT-infrastructuur: ICT-ers

Meer informatie Anneke Dirkx: