Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND
Programma vanmiddag Projectorganisatie Wat is een VDK Pilots Resultaten van het project Focus op samenwerking In het project In een VDK
Projectorganisatie Digitale Universiteit: Samenwerkingsverband tien hogescholen en universiteiten onderwijsinnovatie mbv ICT Deelnemers VDK-project: HBO: Fontys, Hogeschool Rotterdam, HvA, INHOLLAND (penvoerder), Saxion WO: Universiteit Twente, Universiteit van Amsterdam Looptijd: februari 2003-augustus 2004
Doelstelling VDK Coursegerichte kennisomgeving waarin studenten competenties ontwikkelen als “kenniswerker” Kennis uitwisselen Kennis ontwikkelen Informatie uit digitale bibliotheek benutten Informatievaardigheden ontwikkelen Aquabrowser als zoekmachine toepassen
VDK: het concept to proof
Onderwijskundig scenario Leerdoel is kennisproductie Leerdoel is inzicht in proces kenniscyclus Informatievaardigheid Domeinspecifieke kennisbank Constructivistisch Groepsverband Studentgecentreerd Virtuele omgeving Leerproces wordt getoetst
Model informatievaardigheid Informatiebehoefte Informatievraag formuleren Informatiebron kiezen Informatiehandeling: zoeken, verzamelen Informatieresultaat: ordenen, verwerken Evaluatie Flankerende instructies en webcursussen
Pilot 1: Hogeschool Rotterdam Cluster Verpleegkunde Course: “coördinatie en continuïteit van zorg” ICT: Opdracht: realistische cases Kenniskringexperts betrokken 45 derdejaars
Pilot 2: Fontys Hogescholen Lerarenopleiding, Mens & Maatschappij Course: “Ontwikkeling van Sphinx Maastricht” Interdisciplinair: aardrijkskunde, economie en geschiedenis Opdracht: onderzoek ontwikkelingen Sphinx vanaf 1843 Archief en Sphinx betrokken ICT: en 30 eerstejaars
Pilot 3: Saxion Hogescholen Instituut Life Science & Technology Vakgebied: Biologie en medisch laboratoriumonderzoek: Opdracht: maak een medicijn op basis van antilichamen Bedrijf nauw betrokken ICT-infrastructuur:Lotus Notes 12 derdejaars
Evaluatie: Informatievaardigheid Eindproducten: gevarieerdere bronnen gebruikt Intuïtief zoekvraag formuleren en intuïtief bronnen beoordelen: in evaluatiegesprek geëxpliciteerd Onbewust onbekwaam Frustratie HBO-ers Geen landelijk erkende competentieprofielen Instructies sluiten niet aan bij studenten
Evaluatie pilots: ICT-infrastructuur ELO’s: ontbreekt: –Documentmanagement –Zoekfunctionaliteit –Attendering Studenten gebruiken eigen digitale communicatiemiddelen: SMS, MSN, Hotmail
Overzicht: samenwerking in VDK studenten Studenten: –Taakverdeling –Geen grote groepen –Virtuele samenwerking?
Evaluatie samenwerking in VDK Studenten: efficiënte samenwerkers Docenten: vooral beoordelaars Experts: vooral beoordelaars Bibliotheekmedewerkers: flankerende rol
Conclusie VDK Ja: inzicht in kenniscyclus Ja: samenwerken aan onderwerp is leerzaam Ja, maar discursief niet digitaal Ja, rol experts is inspirerend Nee, experts hebben niet deelgenomen aan discursieve activiteiten Tja, een beetje informatievaardiger Nee, nog steeds onbewust onbekwaam Nee, ook docenten onbewust onbekwaam Ja, maar ELO’s aanpassen of andere applicaties ernaast gebruiken Nee, Aqua was geen succes Ja, als verbeteringen doorgevoerd worden
Rolverdeling in het project Onderwijskundig basisscenario: –onderwijskundigen –ICTO-ers –bibliotheekmedewerkers Informatievaardigheid: –bibliotheekmedewerkers –onderwijskundigen ICT-infrastructuur: ICT-ers
Meer informatie Anneke Dirkx: