Rachel Beerepoot Berenschot 8 oktober 2008 1 Digitaal erfgoed in het onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In zee met wiskunde D.
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Educatief videomateriaal in het voortgezet onderwijs
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Hogere denkvaardigheden
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
Schoolpartnerschappen in Europa
Overstap 4 vmbo-tl naar 4 havo
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
de wereld is veel groter dan ze eerst dachten.....
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
H2 De economie van de Gouden Eeuw
Herlancering educatieve website
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Informatieavond groep 7b
ABC P1 B4.
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Welkom.
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Ontdekkers en hervormers
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
H2 Ontdekking en verovering
Het Voortgezet Onderwijs
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
IPC Nederland.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Het Voortgezet Onderwijs
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
De kracht van erfgoed in het onderwijs Tineke de Danschutter Consulent Erfgoed en Publiek.
Als je nog geen idee hebt …
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.. 1.Keuze moet bij de leerling passen Wie ben ik? Waar ben ik goed/slecht in? Waar liggen mijn interesses? 2.Keuze moet.
Europa kreeg prachtige producten uit Azië over land en via de Middellandse Zee. Door oorlog werd dit onmogelijk. Bartholomeus Diaz ging voor Portugal.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
TopOndernemers op de Springplank
Studiekeuzes van uw kind
Programma van deze avond
Ontdekking en verovering 2.2 De Europese expansie begint
De canon van Nederland basismodule basisonderwijs
Curriculumontwerp AVO
Ontdekkers en Hervormers 1.4 Europeanen in Azië
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Welkom op deze voorlichtingsavond
Een nieuwe manier van natuurkunde onderwijs?
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Studiekeuzes van uw kind
Abel Tasman.
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
Kiezen in klas 2.
Ouderavond 4 HAVO en 4 VWO.
Transcript van de presentatie:

Rachel Beerepoot Berenschot 8 oktober Digitaal erfgoed in het onderwijs

Doel van het onderzoek De behoefte onder scholen peilen voor mogelijke producten van het digitaal Nederlands erfgoed met als richtsnoer de canon van de geschiedenis. 2

Nederland en de strijd tegen het water Oosterscheldekering gereed 900 Eerste dijkaanleg 1421 Elisabeths- vloed ca Oprichting Hoogheem- raadschappen 1638 Inpoldering Wormer 1932 Afsluitdijk dicht 1953 Watersnood- ramp Bronnen: artikelen, (historische) documenten, kaarten, foto’s, tekeningen, filmpjes Doelgroep: lager en middelbaar onderwijs Vakken: geschiedenis, aardrijkskunde, economie, culturele vorming Canon thema: Lage landen bij de zee > Canon vensters: Beemster en Watersnood Doelgroep: primair en voortgezet onderwijs Vakken: geschiedenis, aardrijkskunde, economie, culturele vorming Canon thema: Lage landen bij de zee > Canon vensters: Beemster en Watersnood

Ontdekkingsreizen Henry Hudson Engelsman in Nederlandse dienst ontdekt de Hudsonrivier Willem Barentsz Verkent de westkust van Nova Zembla 1596 Cornelis de Houtman Eerste Nederlandse reis naar de Oost-Indische archipel met de Duyfken 1596 Cornelis de Houtman Eerste Nederlandse reis naar de Oost-Indische archipel met de Duyfken Abel Tasman Ontdekt Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tonga Jacob van Neck Doet als eerste Nederlander Mauritius aan en noemt het eiland naar prins Maurits Jacob Roggeveen Ontdekt Paaseiland

Het onderzoek Wanneer: juni 2007 Wie: Primair onderwijs, leerkrachten groepen 6,7 en 8 Voortgezet onderwijs, docenten geschiedenis, biologie, aardrijkskunde, CKV, economie, natuurkunde, Nederlands en levensbeschouwing 5

Hoe verloopt het onderwijs nu? Primair onderwijsVoortgezet onderwijs 6

Wat gaat goed (huidig) Primair onderwijs: Het is chronologisch Gestructureerd Bij het volgen van de methode wordt aan de kerndoelen voldaan Alle onderwerpen komen aan bod Kost weinig voorbereidingstijd Voortgezet onderwijs Eigen keuzevrijheid docenten Gestructureerd Docenten bekend met methode Past bij het niveau van de leerlingen en in het programma Actueel 7

Waar liggen mogelijkheden voor verbetering (huidig) Primair onderwijs Huidige methode gedateerd Statisch/ niet aansprekend Huidige methode bevat hiaten Weinig mogelijkheden voor verdieping Ontbreken (goed) beeldmateriaal Voortgezet onderwijs Oppervlakkig Niet alle onderwerpen komen aan bod Tijdrovend 8

Mogelijkheden voor digitaal erfgoed Vernieuwend Materiaal is up-to-date Visueel aanbieden lesstof Andere manier aanbieden lesstof Aantrekkelijker Meer van deze tijd Biedt mogelijkheden om vakoverstijgend te werken 9

Aandachtspunten bij digitaal erfgoed Te weinig computers Afhankelijk van computers Structuur Sluit het aan bij kerndoelen Eenzijdig Te individueel Tijd die nodig is voor voorbereiding 10

Conclusie Behandeling van de onderwerpen in de canon verschillend voor primair en voortgezet onderwijs Docenten zien mogelijkheden voor het toepassen van het digitaal erfgoed met name in het beeldmateriaal en de actualiteit van het materiaal Er zijn wel een aantal randvoorwaarden waarbij de sterke punten uit de huidige methode niet uit het oog moeten worden verloren 11