Rachel Beerepoot Berenschot 8 oktober Digitaal erfgoed in het onderwijs
Doel van het onderzoek De behoefte onder scholen peilen voor mogelijke producten van het digitaal Nederlands erfgoed met als richtsnoer de canon van de geschiedenis. 2
Nederland en de strijd tegen het water Oosterscheldekering gereed 900 Eerste dijkaanleg 1421 Elisabeths- vloed ca Oprichting Hoogheem- raadschappen 1638 Inpoldering Wormer 1932 Afsluitdijk dicht 1953 Watersnood- ramp Bronnen: artikelen, (historische) documenten, kaarten, foto’s, tekeningen, filmpjes Doelgroep: lager en middelbaar onderwijs Vakken: geschiedenis, aardrijkskunde, economie, culturele vorming Canon thema: Lage landen bij de zee > Canon vensters: Beemster en Watersnood Doelgroep: primair en voortgezet onderwijs Vakken: geschiedenis, aardrijkskunde, economie, culturele vorming Canon thema: Lage landen bij de zee > Canon vensters: Beemster en Watersnood
Ontdekkingsreizen Henry Hudson Engelsman in Nederlandse dienst ontdekt de Hudsonrivier Willem Barentsz Verkent de westkust van Nova Zembla 1596 Cornelis de Houtman Eerste Nederlandse reis naar de Oost-Indische archipel met de Duyfken 1596 Cornelis de Houtman Eerste Nederlandse reis naar de Oost-Indische archipel met de Duyfken Abel Tasman Ontdekt Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tonga Jacob van Neck Doet als eerste Nederlander Mauritius aan en noemt het eiland naar prins Maurits Jacob Roggeveen Ontdekt Paaseiland
Het onderzoek Wanneer: juni 2007 Wie: Primair onderwijs, leerkrachten groepen 6,7 en 8 Voortgezet onderwijs, docenten geschiedenis, biologie, aardrijkskunde, CKV, economie, natuurkunde, Nederlands en levensbeschouwing 5
Hoe verloopt het onderwijs nu? Primair onderwijsVoortgezet onderwijs 6
Wat gaat goed (huidig) Primair onderwijs: Het is chronologisch Gestructureerd Bij het volgen van de methode wordt aan de kerndoelen voldaan Alle onderwerpen komen aan bod Kost weinig voorbereidingstijd Voortgezet onderwijs Eigen keuzevrijheid docenten Gestructureerd Docenten bekend met methode Past bij het niveau van de leerlingen en in het programma Actueel 7
Waar liggen mogelijkheden voor verbetering (huidig) Primair onderwijs Huidige methode gedateerd Statisch/ niet aansprekend Huidige methode bevat hiaten Weinig mogelijkheden voor verdieping Ontbreken (goed) beeldmateriaal Voortgezet onderwijs Oppervlakkig Niet alle onderwerpen komen aan bod Tijdrovend 8
Mogelijkheden voor digitaal erfgoed Vernieuwend Materiaal is up-to-date Visueel aanbieden lesstof Andere manier aanbieden lesstof Aantrekkelijker Meer van deze tijd Biedt mogelijkheden om vakoverstijgend te werken 9
Aandachtspunten bij digitaal erfgoed Te weinig computers Afhankelijk van computers Structuur Sluit het aan bij kerndoelen Eenzijdig Te individueel Tijd die nodig is voor voorbereiding 10
Conclusie Behandeling van de onderwerpen in de canon verschillend voor primair en voortgezet onderwijs Docenten zien mogelijkheden voor het toepassen van het digitaal erfgoed met name in het beeldmateriaal en de actualiteit van het materiaal Er zijn wel een aantal randvoorwaarden waarbij de sterke punten uit de huidige methode niet uit het oog moeten worden verloren 11