Inleiding Filosofie en Ethiek Derde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (1) Dinsdag 21 september 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Denkstijlen Honours Programme 3e bijeenkomst 30 september 2004
Advertisements

Een tijdelijk bestaan. Een tijdelijk bestaan Een tijdelijk bestaan deel 1 Wat is tijd? Gerard Bodifee Maastricht 2012.
Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Geloven in de hoop.
Het Cartesiaans Theater
Filosofie Op HAVO en VWO.
Klassiek compatibilisme
Filosofie & Religiositeit
Wat is ‘goede’ wetenschap
Van pannenkoek tot oliebol
De quiz bestaat uit 13 vragen.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Ethiek van de techniek Jan van der Stoep.
De verlichting Paragraaf 2.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Peter Strawson.
Principes Mor.Ver: Morele Verantwoordelijkheid  Vrije Wil (geen VW  geen MV) PAM: Vrije wil  Alternatieve Mogelijkheden (geen AM  geen VW) DET:
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Ontwikkeling van het denken over het leven
Persoonlijk worden.
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Paragraaf 6.4 Vorige les: Absolute monarchie
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Wetenschappelijke revoluties:
Gideon Koekoek 8 september 2009
Een tijdelijk bestaan. Een tijdelijk bestaan Een tijdelijk bestaan deel 4 Kosmologische tijd Gerard Bodifee Maastricht 2012.
ZIJN ONOMATOPEE __________________________________________.
Wetenschappelijke revolutie
Woord van Leven Februari
Vrije wil… Vrije wil als voorwaarde voor verantwoordelijkheid
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Inleiding Wetenschapsfilosofie
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Tweede bijeenkomst – 14 september 2004 Hoe groot is de ruimte?
Denken over wetenschap
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Betekenis ARTS Dokter Assisted Reproductive TechnicS Kunst (in de Engelse taal)
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
College 4 Kennisleer.
Fysica van het Dagelijks Leven
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Welkom.
VWO-2: Taal analyse.
? ! Gods gerechtigheid... 1.
Griekse mythen en wetenschap
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Inleiding in de Filosofie en de ethiek
De 2e wetenschappelijke revolutie
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
PYTHAGORAS De wiskundige stelling van een Grieks Filosoof
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Muziek bestaat sinds de mens op de wereld is, maar de dieren, de atomen en de sterren maken ook muziek.. Karlheinz Stockhausen maar de dieren, de atomen.
Ethische Visies.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
De WEtenscHappelijke revolutie
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Transcript van de presentatie:

Inleiding Filosofie en Ethiek Derde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (1) Dinsdag 21 september 2004

± 400 v Chr Wiskunde: Thales, Pythagoras, Eudoxus, Theaetetus Filosofie: Plato, Aristoteles 1650 – 1750 Het experiment Galileï, Newton, Lavoisier 1900 – Nu Fysica: Planck, Einstein, Bohr etc. Life sciences: Watson, Crick, etc. 500 v. Chr. 2004

Plato (427 – 347) / Aristoteles (384 – 322)

Aristoteles “De Filosoof” Arabische wijsbegeerte / Wetenschap Westerse wijsbegeerte

ABU’L WALID MUHAMMAD IBN RUSHD AL-QURTUBI (Averroes)

Ibn Musa al-Khwarizmi ( )

AlgebraGetallenmystiek AstronomieAstrologie ChemieAlchemie

Michael Stifel Ein Rechen Büchlein Vom End Christ (1532) “Wortrechnung” /81/41/21248

± 400 v Chr Wiskunde: Thales, Pythagoras, Eudoxus, Theaetetus Filosofie: Plato, Aristoteles 1650 – 1800 Het experiment, het functiebegrip Galileï, Newton, Lavoisier 1900 – Nu Fysica: Planck, Einstein, Bohr etc. Life sciences: Watson, Crick, etc. 500 v. Chr – 1800 Universiteit Arabische wetenschap: algebra, astrologie, alchemie

Joseph Wright

Sir Isaac Newton ( )

Wiskunde (calculus, analyse) Optica Mechanica (zwaartekracht) Alchimie Theologie 1665 – Annus mirabilis 1687 – Philosophiae Naturalis Principia Mathematica

Blaise Pascal ( ) 16 jaar – Stellinmg van Pascal 18 jaar – rekenmachine Luchtdruk Kansberekening Projectieve meetkunde 1654 – mystieke ervaring

Esprit de géométrie Esprit de Finesse

René Descartes ( )

Immanuel Kant (1724 – 1804)

Actief waarnemen (van “scholier” naar “rechter”) De objecten richten zich naar ons kenvermogen Het subject constitueert zijn wereld Objectiviteit vooronderstelt subjectiviteit: Het menselijke kenvermogen ontwerpt op basis van ruwe data een menselijk beeld van de werkelijkheid De mens is aanwezig in zijn eigen objectiviteit Ding an sich – Ding als Erscheinung Kritik der reinen Vernunft (1781)

A priori – Voorafgaande aan (onafhankelijk van) de ervaring A posteriori – Ontleend aan ervaring Analytisch – Volgt uit het begrip Synthetisch – Voegt iets toe Analytisch a prioriSynthetisch a priori Analytisch a posteriori Synthetisch a posteriori

A prioriA posteriori Analytisch Synthetisch “Een lichaam neemt ruimte in (is uitgebreid)’’ Empirische kennis

“Elke verandering heeft een oorzaak” “De mens is vrij – Menselijk gedrag is gedetermineerd” De stelling van Pythagoras (a 2 + b 2 = c 2 ) “Een lichaam dat in beweging is wil in beweging blijven” Licht is een deeltjesverschijnsel - Licht is een golfverschijnsel

De rede ziet slechts in wat zij op grond van haar eigen principes inzichtelijk maakt. Deze principes gaan aan de ervaring vooraf. Zij dwingt de natuur zich naar haar principes te richten. Driedimensionele ruimtelijkheid is geen empirisch begrip. Ruimtelijkheid is niet iets wat wij aan de ervaring ontlenen. Zodra we iets waarnemen, is er al sprake van een voorstelling van ruimte. Het besef van ruimtelijkheid gaat aan empirische ervaring vooraf en maakt empirische ervaring mogelijk. Ik kan me niet voorstellen dat ruimte niet bestaat, of dat er lichamen bestaan die geen ruimte innemen. Omgekeerd kan ik me wèl voorstellen dat er een ruimte bestaat waarin geen lichamen aanwezig zijn. Onze waarneming van uitwendige werkelijkheid vooronderstelt noodzakelijk ruimtelijkheid. De tijd is geen empirisch begrip. Wanneer ik gebeurtenissen waarneem die na elkaar plaatsvinden, vooronderstelt dit al een besef van temporaliteit. Tijd is een noodzakelijke voorstelling die aan onze concrete waarnemingen ten grondslag ligt Ik kan mij geen voorstelling maken van een beweging of een verandering die niet in de tijd plaatsvindt. Omgekeerd kan ik me wel een spanne tijds voorstellen waarin niets gebeurt. Temporaliteit als zodanig kan ik niet uit mijn ervaring wegdenken.

Ik kan niet bewijzen dat tijd en ruimte werkelijk (dat wil zeggen onafhankelijk van ons bewustzijn, of buiten onze subjectieve ervaring van de werkelijkheid) bestaan. Ik kan slechts vaststellen dat de wijze waarop wij de werkelijkheid waarnemen, gekenmerkt wordt door ruimtelijkheid en temporaliteit. Ruimtelijkheid en temporaliteit bepalen de wijze waarop de werkelijkheid voor ons verschijnt. Wanneer wij verdwijnen, houden tijd en ruimte in principe op te bestaan. Over de aard van de werkelijkheid buiten onze waarneming om, kunnen wij geen zinvolle uitspraken doen. Alleen onze manier om de werkelijkheid waar te nemen is toegankelijk voor ons, en het is niet uitgesloten dat andere wezens de werkelijkheid op een geheel andere wijze ervaren. Ik kan niet bewijzen dat elke verandering een oorzaak heeft, ik kan slechts vaststellen dat het principe van causaliteit het ons mogelijk maakt de werkelijkheid te begrijpen.

Dat de astronomie de mens uit het centrum van de kosmos heeft geplaatst, is niet geheel juist. Nog steeds is de aarde het centrum van alle waarnemingen. Ook in onze tijd wordt vrijheid van onderzoek bedreigd – bijvoorbeeld door de invloed van maatschappelijke en industriële organisaties. Hoe verder de factor mens uit de wetenschap gebannen kan worden, hoe objectiever de bevindingen zijn. Geloof daarentegen gaat nu juist over de mens. Geloof zonder mensen zou ondenkbaar zijn. De Copernicaanse revolutie houdt in dat wat je ziet voor een deel voortkomt uit wat je wilt zien. Geloof je in het geocentrisme dan zullen jouw metingen daarmee overeenkomen. Een heliocentrist zal dezelfde metingen anders interpreteren.

Fysisch gezien staat de mens niet langer in het centrum van de kosmos, maar het staat de theologie vrij ons eruit te lichten en aan de mens een speciale functie toe te wijzen. Voor geocentrisme valt nog steeds wel wat te zeggen. De mens staat nog steeds centraal in zijn eigen dagelijkse leven en wereld. Voor de mensheid is de aarde het centrum, het is maar weinigen gegeven zich buiten onze atmosfeer te begeven. Door wetenschappelijk onderzoek wordt de geloofwaardigheid van de Bijbel steeds verder ondermijnd. De paus had er baat bij de twee domeinen gescheiden te houden. Op termijn is het niet geoorloofd dat theologie en astrologie een andere visie op de wereld handhaven dan de wetenschap.