Wereldburgerschap en honours Ingrid Schutte, 23 september 2010, Lectoraat Excellentie in Hoger Onderwijs en Samenleving
Toptalent heeft haast met het milieu Engineers against poverty 5-4-2017 Titel presentatie aanpassen
Aanleiding verantwoording Niet alleen voor markt en kenniseconomie Aydelotte (grondlegger Honours VS) & Passow (1988) Wolfensberger (2009) en Keestra (2007) WHW (art. 1.3, lid 4) Haagse Hogeschool Denken over maatschappelijke vraagstellingen grenzeloos
Doelstelling vraagstelling Het vinden van praktische mogelijkheden (didactiek, inhoud, pedagogische benadering) om wereldburgerschap gestalte te geven binnen honours programma’s in het hoger onderwijs. Kenmerken wereldburgerschapeducatie en kenmerken excellente studenten, waar ligt de verbinding?
Wereldburgerschapseducatie Aspecten (Davies e.a., 2005, Friedman, 2000, Galiero e.a., 2009, Killick, 2006, Oxfam teacher guide for global citizenship) Global content & issues Verleden, heden en toekomst Affectieve component – interculturele sensitiviteit Waarden en disposities – ethische sensitiviteit Kritische reflectie, kritisch denken Encouraging action
Excellente studenten, de connectie Lee e.a.(2008) review, Kirsi Tirri (2007, 2010) Sociale, emotionele, morele en ethische ontvankelijkheid of betrokkenheid Persoonlijkheidskenmerken, zoals onafhankelijkheid, verantwoordelijkheid, positief zelfbeeld en Uitdaging bieden, in de praktijk, oplossen problemen, kritisch denken, leiderschap
Discussie Wereldburgerschap en Honours programma’s, een belangwekkende combinatie? Vervolgonderzoek: wat zijn voor jullie interessante vragen in dit verband? 5-4-2017 Titel presentatie aanpassen