Media effecten Dr. Piet Bakker Communicatiewetenschap UvA.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Jeugddelinquentie en levensstijlrisico’s in Brussel
De branche in kaart gebracht.
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Training Sociaal Burgerschap
Jongeren willen een eigen leven
Divera TWISK SWOV - Nederland
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Faculteit Sociale Wetenschappen
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
MENSEN LEVEN MET MENSEN
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Natie is volk, niet staat Eerst is er cultureel nationalisme → gevoel bij elkaar te horen op basis van taal, cultuur, gemeenschappelijk verleden,geloof.
Paragraaf 3 Rock around the clock.
Het meten van rendement: voorbij valkuilen en wensdenken
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Maatschappijwetenschappen
De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners.
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Veranderende samenleving studiewijzer
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
Media en de massa.
Parlementaire democratie Welk soort parlementaire democratie vind je nu in Nederland het beste?
Het gebruik van apps bij hardlopen Wie en met welk effect?
Algemene Sociologie PA – B1
Aantrekkelijke politiek? Jongeren en popularisering van politiek
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
UITGAAN & ZINLOOS GEWELD
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Beantwoord de volgende vragen in steekwoorden: Wat zijn uw eerste gedachtes bij het zien van deze ouder(s)? Gaat u (leefstijl)voorlichting geven? Legt.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Groepsdynamica.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Toepassingen 5L week 11: ‘Reclame’ een breuk of een procent nemen van een getal 5L week 11: ‘Reclame’
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
Radicaal, orthodox of extremist?
Correctie Luisteren CNaVT “TV en geweld”. Preposities We moeten kinderen beschermen X elke vorm van geweld. Er is tegenwoordig veel geweld te zien X televisie.
DE EFFECTEN VAN GAMES ONDERZOCHT. INLEIDING  Voorbeeld Robert steinhauser.
2 Welke media kies je? Groep 3 en 4 3 Je wilt een film kijken Welke media kies je?
Jongeren willen blijven geloven. = in relatie met Jezus leven.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Ontzuiling en secularisatie
The American way of life
Radicalisering onder jongeren
Karel de grote Cultuur en invloed
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
3L week 16: ‘Wij kijken naar de natuur op tv’ © JL
3L week 17: ‘Kopen … in alle maten en gewichten’ © JL
Werkbarometer 2018: Gender & Diversiteit
Werkbarometer 2018: Gender & Diversiteit
Presentatie: Gender en seksualisering
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
Aangeboren of aangeleerd?
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
3.10 Etniciteit en ongelijkheid (SE)
TTT 2018 / 2019.
Burgerschap Invloed van social media
Deel het vuur van Pinksteren In Congo Bid mee met Didier Tshisungu:
Sociale media verslaving?
Transcript van de presentatie:

Media effecten Dr. Piet Bakker Communicatiewetenschap UvA

The Usual Suspects…  MTV, clips  Series & films  ….  Rock & roll  Stripboeken  Romans

Effecten op gebied van…  Sex  Geweld  Drugs  Politiek  Ras & geloof

Bij wie …  Indiviudu: imitatie, voorbeelden –Geweld, drugsgebruik –Jongeren  Beeldvorming: groepen & personen –Man/vrouw, mode, uiterlijk, ras  Cultuur & samenleving –Sex & geweld, –politieke indoctrinatie

Alleen negatieve effecten?  TV bevordert gemeenschappelijkheid  TV veelal sociaal media  Goede voorbeelden: acties, educatie  Informatief  Alleen bij jongeren?

TV-kijken (uur per week)

Betekenis van televisie  Ruim 3 uur per dag gemiddeld  Belangrijkste medium  ‘pictures in our head’  ‘story teller’

Imitatie & beeldvorming  Imitatie –Geïsoleerde gevallen –Blootstelling leidt zelden tot effect  Beeldvorming / cultuur –Probleem met causaliteit –Onderzoek lastig

Geen effect?  Relatie mediagebruik - gedrag –Geweld, gewicht (!), beeldvorming  Causaliteit aannemelijk –Longitidunale studies –Laboratorium experimenten –Maatschappijke / andere invloeden

Bewijs uit het ongerijmde  Reclame wel?  Alle andere media-inhoud niet?

Kanttekeningen  Persoonlijke invloed / peer-groups  Agenda-setting (waarover i.p.v. hoe)  Causaliteit blijft probleem

Remedies  Wetgeving / Ingrijpen –Bestaande nieuwe regels  Zelfregulatie –Kijkwijzer  Discussie –Verantwoordelijkheid  Niets doen…