Meertrapsmailing: verschillende vormen 1)De teaser: –1e mailing (is de voorloper/teaser) –2e mailing (hoofdmailing) 2)De reminder: –1e mailing (hoofdmailing) –2e mailing (herinnering) 3)Maximale attentie –1e mailing (is de voorloper/teaser) –2e mailing (hoofdmailing) –3e mailing (herinnering) ©TPG Post, juni Niets uit deze uitgave mag vermenigvuldigd of openbaar worden gemaakt zonder de uitdrukkelijke toestemming van TPG Post
Onderzoeksvragen: Wat is het effect van de toevoeging van een teaser en/of reminder aan de hoofdmailing? Is het bereik hoger bij een gecombineerde inzet en welke combinatie levert het hoogste bereik? Zorgt de combinatie (teaser/reminder) voor een hogere attentiewaarde van de boodschap en stimuleert het meer tot respons? Onderzoeksopzet* Case Philips Sonicare Hoofd mailing Teaser Reminder * Veldkamp Onderzoeksbureau Onderzoek
Teaser en hoofdmailingReminder
Effect van de teaser en de reminder op het bereik Extra bereik: Teaser: + 11% Reminder: + 12% Teaser & Reminder: + 14% hoofdmailingteaser + hoofdmailing hoofdmailing + reminder teaser + hoofdmailing + reminder
Reactie benaderingswijze teaser + hoofdmailing hoofdmailing + reminder teaser + hoofdmailing + reminder In hoeverre staat u positief of negatief tegenover deze wijze van benaderen?” 5 = zeer positief Ontvangers reageren positief op het ontvangen van de vooraankondiging en de reminder! 1 = zeer negatief
Beoordeling inhoud hoofdmailing 5 = helemaal eens De teaser zorgt ervoor dat de hoofdmailing beter zijn werk doet. De teaser is met name effectief t.a.v. de aandacht voor de hoofdmailing (deze wordt beter en langer bekeken en gelezen). Ook zorgt het voor meer kennis- & sympathietoename. 1 = helemaal oneens teaser + hoofdmailing hoofdmailing
Website-bezoek hoofdmailingteaser + hoofdmailing hoofdmailing + reminder teaser + hoofdmailing + reminder Meertrapsmailing zorgt voor meer website-bezoek
Conclusie onderzoek Philips Toevoeging van teaser en/of reminder zorgt voor een nog hoger bereik van de mailcampagne en een nog groter effect t.a.v. kennis, houding en gedrag. Teaser heeft prikkelende functie bewezen. Zorgt voor meer inhoudelijke aandacht. Hoofdmailing wordt ook langer bewaard. Zoals ook de bedoeling was, is het met name de teaser die prikkelt en nieuwsgierig maakt. De reminder scoort hoger op ‘duidelijkheid. Reminder zorgt voor een extra push v.w.b bezoek aan de site. De gekozen benaderingswijze met teaser en/of reminder ervaart men als positief en wordt niet als opdringerig ervaren.
Case KPN Onderzoeksvragen: Wat is het effect van het verzenden van een reminder en weegt het op tegen de kosten? Wanneer kan de reminder het best verstuurd worden? Onderzoeksopzet Reminder na 1 week Reminder na 2 weken Hoofd mailing Onderzoek
Doelstelling KPN Hoofdmailing Migratie klanten naar nieuw productaanbod Reminder
Rendement van uw mailing hoofdmailinghoofdmailing + reminder na 1 week hoofdmailing + reminder na 2 weken Het verzenden van een reminder na 1 week is het meest effectief Het toevoegen van een reminder aan de hoofdmailing geeft 52% meer rendement!!! Opbrengsten -/- kosten (hoofdmailing = 100)
Overige belangrijke conclusies onderzoek: 19% van de respondenten die aangaven n.a.v. de hoofdmailing van plan te zijn om over te stappen, is na de reminder ook daadwerkelijk overgestapt! 39% van de respondenten die niet van plan waren om over te stappen zijn na de reminder toch overgestapt * Veldkamp Onderzoeksbureau