ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Instrument visie Kaders Inzicht en samenhang Referentie Architectuur
Advertisements

Een Virtueel Clearinghouse van en voor het Hoger Onderwijs DAIR-Seminar 7 november 2003.
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
SBR: een toekomstvaste aanpak De kern van SBR  SBR vermindert rapportage- en administratiewerk  SBR biedt efficiencyvoordelen: eenmalig inrichten,
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Opleiding MARIJ Module 4 “Implementatie MARIJ kerndepartement” Den Haag, juni MARIJ voor architecten 5. Architectuur processen en producten 6.
Streefbeeld In- en uitschrijven / OSO
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
afkijken, nadoen, egemwijs
Elektronische dienstverlening in de lift
Digitaal aanmelden en verder
Digitaal aanmelden, in- en uitschrijven. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo.
Digitaal inschrijven VO
SBR: een toekomstvaste aanpak
Wensen en aanbevelingen iECK IAA
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Toekomstbeeld IZO en aanpak iWmo Presentatie en discussie softwareleveranciers Wmo 17 oktober 2012 Indra Henneman en Arjen Brienen ministerie van VWS.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Betrouwbaar, efficiënt en helder Anja Lelieveld, programmamanager
Samenhang taxonomie XBRL-NL met Auditfile en Winstaangifte
Principe 1.a Niet bemoeien met interne aangelegenheden, waar nodig transparantie bieden. Relevantie Het project Doorontwikkeling BRON heeft belangrijke.
Edukoppeling certificering
Digitaal mei 2014.
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Debatbijeenkomst Binnenlands Bestuur
Visie informatievoorziening
Presentatie OZO Introductie NORA DIV katern NORA 2.0
Informatiemanagement
Doorontwikkelen BRON MBO
Wat hebben we gedaan? impact van de gemeentelijke organisatievorm
Jaarplan Edustandaard 2015 Architectuurraad 15 januari 2015 Bureau Edustandaard / Henk Nijstad – Ariane Goossens.
Hoger Onderwijs Referentie Architectuur
Privacy en beveiliging
Digitaal Archief Vlaanderen Duurzame toegankelijkheid voor digitale overheidsinformatie.
Edukoppeling Transactiestandaard v1.2 Architectuurraad 18 juni 2015.
OSO op Edukoppeling Uitgangspunten proefopstelling, ervaringen OSO’15.
Afkijken nadoen EGEMwijs EGEM – Consultancy bij de locale overheid 19 juni 2006 Hogeschool Rotterdam.
Jaarplan Edustandaard 2016 Bureau Edustandaard Oktober
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel 1.Informeren over de rol van Edustandaard ten aanzien van informatiebeveiliging 2.Doorspreken over de rol.
Certificeringsschema
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel Bespreken van…. Wat moet de rol van Edustandaard zijn ten aanzien van informatiebeveiliging binnen het onderwijs?
Duurzaamheidsmeter Economische Sites Maarten Schäffner Duurzaamheidsadviseur.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
SAMENHANG DOOR SAMENWERKING VOOR SAMENLEVING Wijnand van Lieshout, EGEM-i adviseur.
1 NORA Informatiebeveiliging en Privacy Samenwerken in ketens door Bart Bokhorst, adviseur informatiebeveiliging Belastingdienst/CPP trekker Expertgroep.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Hans van Oers RIVM en Tranzo, Universiteit van Tilburg GGD-epidemiologie in de toekomst.
Doorontwikkelen BRON in vogelvlucht Wiebe Buising, ministerie van OCW Tonny Plas, saMBO-ICT.
Op weg naar een IAA-stelsel Onderwijs Vanuit welke visie vertrekken we? Architectuurraad Edustandaard 14 april 2016.
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
TRIAGE KOPPELING Continuïteit in zorgketen Arjan Hanekamp.
Edukoppeling Implementatie aanpak Edustandaard Architectuurraad 23 juni 2016.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Katern GEMMA Mobiel.
Programma ISD voor gemeenten en aanbieders
Technische Architectuur & Discimus
TenderNed Digitaal aanmelden en inschrijven bij RWS
TenderNed Digitaal aanmelden en inschrijven bij RWS
BDL Implementatie keten wijzigingen 2017
Business case Enterprise Service Bus
Digitaal Stelsel Omgevingswet Een Ketenuitdaging
BTN 11 februari 2015 Indra Henneman
Het E-depot van Rotterdam
ON THE CUTTING EDGE OF E-HEALTH
The many faces of Application Programmes Interfaces
Transcript van de presentatie:

ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs

Instrument visie Referentie Architectuur P1 P4 P2 P5P3 Inzicht en samenhang Kaders

Visie Doelen – Burgers ondersteunen bij een leven lang leren over de grenzen van instituten heen – Terugdringen van administratieve lasten in het onderwijs Basisprincipes – De onderwijsvolger voert regie op zijn eigen onderwijsgegevens – Gemeenschappelijkheid in informatiehuishouding – Koppelen - niet kantelen: onderwijsinstellingen blijven verantwoordelijk voor hun eigen (proces)inrichting – Aansluiten bij NORA – Eenmalige registratie, meervoudig gebruik – Digitaal doen we het zo

Vraagstukken InstellingInstelling, burger, bedrijfsleven, overheid 2. Service georiënteerde keten “Welke generieke services moeten ontwikkeld worden?” 2. Service georiënteerde keten “Welke generieke services moeten ontwikkeld worden?” 3. Zeggenschap gegevensbronnen “Wat zijn de bronnen voor bepaalde type gegevens?” 3. Zeggenschap gegevensbronnen “Wat zijn de bronnen voor bepaalde type gegevens?” Beveiliging 1. Gemeenschappelijke informatie- huishouding “Hoe gaan we elkaar beter begrijpen?” 1. Gemeenschappelijke informatie- huishouding “Hoe gaan we elkaar beter begrijpen?” 4. Privacy en beveiliging “Hoe wisselen we gegevens veilig met elkaar uit?” 4. Privacy en beveiliging “Hoe wisselen we gegevens veilig met elkaar uit?” Toegang 5. IAA “Hoe gaan we om met identiteiten?” 5. IAA “Hoe gaan we om met identiteiten?”

ROSA v3 InstellingInstelling, burger, bedrijfsleven, overheid 2. Edukoppeling 3. Streefbeelden voor gegevensuitwisseling Beveiliging 1. Kernmodel Onderwijs Informatie 4. Katern Privacy en beveiliging 5. IAA-stelsel Onderwijs Toegang

2. Edukoppeling

2. Edukoppeling standaard DUO SAAS- leverancier Onderwijs- instelling X Onderwijs- instelling Y SAAS- leverancier Onderwijs- instelling W Onderwijs- instelling Z

2. Edukoppeling certificering DUO SAAS- leverancier Onderwijs- instelling Certificeringsschema Edukoppeling Transactie-standaard 1 PKI Onderwijs- instelling 1 PKI SAAS- leverancier 1 PKI Onderwijs- instelling Edukoppeling Transactie-standaard Aantoonbare maatregelen