HR Marketing: probleem & oplossing tegelijkertijd
HR-Innovation & Change Wie ben ik? www.thehungerproject.nl HR-Innovation & Change
2 perspectieven buiten binnen
(E-)recruitment Second Life
Marketing van HR
2 keer hetzelfde verbinding
De toekomst van marketing Love your consumer Joris van Heukelom, directeur Content, TV & Media KPN
De toekomst van HR Verstand van mensen
Het probleem van HR en organisaties Geen verbinding met mensen Naar binnen gekeerd Mechanisering Korte termijn Context is echt anders geworden Vraag: is de rol van HR uitgespeeld?
Het draait allemaal om beelden
Filmpje 1. http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA
Een stukje theorie Communicatie: Regel 1. Elke communicatie bevat een inhouds- en betrekkingsaspect. Regel 2. De betrekking bepaalt de betekenis van de inhoud.
Een stukje theorie (2) Betrekkingsblindheid: Niet weten dat betrekking er toe doet Niet zien dat de definitie van de ander verschilt van de eigen definitie van die ander Niet zien dat de definitie van het zelf verschilt van de definitie die de ander geeft
Het is (slechts) een kwestie van ander gedrag
Binnen Negatief beeld van HR: lastig, procedures, kosten Niet weten waar managers last van hebben Met inhoudelijke oplossingen komen (zekerheid) Oplossingsrichting: In gesprek gaan (zonder inhoud) Expert in menselijke kanten van organiseren Verbinding via mensen i.p.v. functie Professionalisering van communicatie: marketing!?
Buiten Klein IT-bedrijf (70 mensen), 3,5 jaar geleden Ruime arbeidsmarkt, toch full time ‘recruiter’ aangesteld Hebben recruitment ingericht als een sociaal proces: mensen ontmoeten, verbinding maken en onderhouden Professioneel ondersteund: database Zetten nooit advertenties, weten precies wie wanneer aan welke stap toe is Hebben nu geen enkel probleem met werving & selectie, imago & identiteit kloppen volledig Strategische oplossing!
En dan ..... Marketing?! Ja, professionalisering van de communicatie Ja, het gaat over beelden Ja, het nieuwe marketing Nee, marketing heeft hetzelfde probleem als HR Nee, marketing is vaak verkopen i.p.v.verbinding
Filmpje 2. http://www.youtube.com/watch?v=D3qltEtl7H8
De toekomt van (e-)marketing
De toekomt van (e-)marketing Communities worden leidend Mensen i.p.v. doelgroepen Lange termijn verbinding Van buiten naar binnen Nieuwe technieken
Voorbeelden uit andere werelden Zie http://www.customerthink.com/blog/co_creation_of_the_fiat_500
Tot slot Emotie http://www.youtube.com/watch?v=KW-3KwXpkkM