Wetenschapsfilosofie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Je gaat bij deze opdracht zelf een aantal vragen bedenken, die je ook als een toetsvraag zou kunnen gebruiken. Geef een antwoordmodel erbij.
Advertisements

RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Didactische werkvormen
Studieloopbaancoaching
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
40 uur 2e semester eerste leerjaar
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Hoe werkt een powerpoint?
Introductie in de Geschiedenis van de Oudheid
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
Inleiding CIW Werkcollege 6. Lyons (1984) maakt binnen taalgedrag (language behaviour) een onderscheid tussen de volgende taalmiddelen: Language behaviour.
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Sollicitatietraining
Het leven geeft te denken
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Onderzoek doen een methodische aanpak
De dag van het solliciteren - introductie
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Theorielessen in projectmatig werken
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
En toen was het voorbij Vraag jij je nooit af wat mensen moeten denken net voor dat ze een ongeluk krijgen of zelfmoord plegen Hier kun je proberen om.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Kijken naar Kinderen Week 4
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Ontwerp je eigen kwartet
De start Intro Wie zijn wij ? Programma Alle neuzen..... Lekker blijven plakken De benen strekken Vertaal opdracht In schema.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
MEDIAWIJSHEID LES 1 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Wie ben ik? o Lessen Mediawijsheid Les 1: Zoeken op het internet. Herkennen van betwouwbare sites Les.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
ZGK PERIODE 7 LES 1 MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELINGEN IN JE BRANCHE.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Lichaampje prik 1 Korintiërs 12:18-20 "God heeft elk deel van het lichaam een eigen taak gegeven. Precies zoals hij dat wilde. Een lichaam bestaat dus.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
volgende bladzijde terug
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Titel van wetenschappelijk project
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Social media Wat deel je wel en niet?.
Luchtwegen deel 1.
Transcript van de presentatie:

Wetenschapsfilosofie Werkcollege 1

Programma Voorstellen Voorbeelden tentamenvragen 2. opdracht ‘(wetenschaps-)filosofische naslagsites’ 3. analyseopdracht voorwoorden (1 x 10 min. werken in tweetallen, 4 x 15 min. kernvragen)

Introductie: wie ben ik Dr. Rick Dolphijn Rick.Dolphijn@let.uu.nl Media en Cultuur Wetenschappen Kamer: 0.21 (KNG 29) Postvak: overloop KNG Of 1.22 (KNG 29)

1. Drie typen vragen 1. Kennisvragen 2. Toepassingsvragen: De kernvragen: beantwoord de kernvragen voor een van de besproken denkers/wetenschappers. De passagevraag: Leg uit hoe een bepaalde passage uit een van de gelezen teksten past binnen een bepaald domein. 3. defend or criticize Activiteit: jullie dienen voor iedere bijeenkomst een aantal tentamenvragen te verzinnen. Neem de vragen mee op papier en dien die ook in na afloop van de werkcolleges.

2. Wet. Fil. naslagsites doel: bruikbaarheid en betrouwbaarheid van sites toetsen; bewustzijn voor kritisch gebruik van (internet-)bronnen. Hoe betrouwbaar? Hoezeer echt voor naslag?

3. Analyseopdracht doel: grip krijgen op kernvragen, begrip van filosofische dimensie daarvan. activiteit 1: werk in tweetallen: licht je bevindingen toe, stel kritische vragen, probeer te achterhalen hoe je de kernvragen hebt ‘geïnterpreteerd’? activiteit 2: klassikaal (4x 15 min.): wat is de wetenschapsfilosofische dimensie van elke van de kernvraag? hoe zijn keuzes die een wetenschapper maakt (voorbeelden) onderbouwd? hoe kun JIJ deze expliceren en onderbouwen?

The Matrix Tekst 1 Tekst n Sociaal-filosofische /ethische vraag Ontologische vraag Kentheoretische vraag Methodologische vraag