Inleiding CIW Hoorcollege 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammatica Unit 2 HD 2.1 t/m 2.7.
Advertisements

1.There’s Tim! Look, he's wearing his new jeans. 2.What are you doing? We are doing our homework. Je gebruikt de present continuous voor iets dat nu aan.
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Conditional Clauses If-zinnen.
Past Simple – Past Continuous
Psalm 63:1-2 Een psalm van David, toen hij in de woestijn van Juda was. O God, Gij zijt mijn God, U zoek ik, mijn ziel dorst naar U, mijn vlees smacht.
Betrekkelijk vnw. = Relative Pronoun
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
Grammar. When : wanneer, op het moment dat : The doctor said I had to take these pills when I wake up. If : als, voorwaarde : The doctor said I had to.
Grammatica Unit 1 HD 1.1 t/m 1.8.
Question Tags unit 6 gr 2.1.
ONREGELMATIGE WERKWOORDEN
Directe rede  Indirecte rede
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie ©1971 Libris Music ©1972 Lexicon Music, Inc. 1/5 I DON’T KNOW WHY (Jesus loved me) (Andraé Crouch)
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1995 Curious? Music. U.K. 1/7 THE HAPPY SONG (Martin Smith) Refrein: Oh, I could sing unending.
Aspects of Communication Computer-Mediated Communication Course week 11; Monday 13/11/06.
De Zegen in het Lijden. Oh, what I would do to have the kind of faith it takes, to climb out of this boat I'm in onto the crashing waves Ik zou alles.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Paragraph 2.7. In paragraph 2.2: William II became Stadtholder, and the war against Spain ended in The Republic was now a separate country.
Simple en continuous tenses Met of zonder –ing. Alle tijden kun je in het Engels met of zonder –ing-form maken: I sleep… I slept… I had slept… I will sleep…
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Vragen met have en have got (= hebben)
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
TIME  Can you count very well? You will need it to tell someone what time it is.
Definities: Present Simple en Past Simple
Grammar 4.2 Will, shall & to be going to
Grammar 3 Must = moeten (van jezelf) Should = Zou moeten (van jezelf) It’s getting late. I must go now. It’s getting late. I should go now. Mustn’t = moeten.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
All Right! 1 thv Unit 4 grammar 2.1 and 2.2.
Kenmerken van een persoonlijke brief
past simple en present perfect
4.1 present simple de present simple = de gewone tegenwoordige tijd: Ik loop = I walk Jij slaapt = you sleep etc! Je gebruikt deze tijd om aan te geven.
Grammar Unit 5 HD 5.1 t/m 5.9.
English and IPC How to teach content through English.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Why me Lord? Waarom ik Vader. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Gebroken dimensies in het graan Geknipt uit een presentatie door Aad Goddijn op 3 december 2008 bij het vak Concrete meetkunde.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen de werkwoorden (to) be en can? 2. Hoe maak je korte antwoorden met (to) be en can? 3. Oefeningen allesvoorengels.nl.
Justice Gerechtigheid
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Salt & Light Zout & Licht
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Transcript van de presentatie:

Inleiding CIW Hoorcollege 3

Zender Boodschap Ontvanger

Zender Boodschap Ontvanger Coderen Decoderen

Informatie: de boodschap De boodschap bestaat uit informatie Foto Tekening (vgl. de koeien) Taaluiting Etc. Informatie is redundant Vgl. ‘eend met whisky’,‘inktvip’

De Boodschap Tekens: De Saussure: signifier + signified Wat zou de Saussure vinden van een het onderscheid ‘informatie’ – ‘betekenis’? Of van Stuart Hall over ‘empty signifier’

Communicatie: ‘boodschap ontvanger’ Gecommuniceerde betekenis Betekenis ≠ intentie van de zender Betekenis = interpretatie van de ontvanger Betekenis is het eindproduct van het communicatieproces.

Communicatie Grote overeenstemming: de gecommuniceerde betekenis zit niet in de boodschap (in de tekens) Janssen: taaluiting als ‘werktekening’

Bijvoorbeeld Stuart Hall: dominant or preferred meanings Grice: coöperatieprincipe / maximes (Houtkoop) Austin / Searle: taalhandelingen en geslaagdheidsvoorwaarden (Houtkoop)

Aandacht voor de vormgeving van de boodschap - 1 Zender Boodschap Ontvanger

Aandacht voor de vormgeving van de boodschap - 1 Zender Boodschap Ontvanger

Aandacht voor de vormgeving van de boodschap - 2 1. Theorie en analyse van beeld en geluid (blok 2) 2. Instrueren en overtuigen (blok 3) 3. Samenhang in Tekst en Discourse (blok 4)

Een voorbeeld Headmaster: Quite frankly, Mr Perkins, if he wasn't dead, I'd have him expelled. Mr Perkins: I beg your pardon? Headmaster: Yes, EXPELLED! If I wasn't making allowances for the fact that your son is dead, he'd be out on his ear!

Een voorbeeld Headmaster: Quite frankly, Mr Perkins, if he wasn't dead, I'd have him expelled. Mr Perkins: I beg your pardon? Headmaster: Yes, EXPELLED! If I wasn't making allowances for the fact that your son is dead, he'd be out on his ear!

Een voorbeeld Headmaster: Quite frankly, Mr Perkins, if he wasn't dead, I'd have him expelled. Mr Perkins: I beg your pardon? Headmaster: Yes, EXPELLED! If I wasn't making allowances for the fact that your son is dead, he'd be out on his ear!

Mr Perkins: Well, how did he die. Headmaster: Well, is that important Mr Perkins: Well, how did he die?! Headmaster: Well, is that important? Mr Perkins: Why, yes, I think so! Headmaster: Well... Well... Well, it's all got to do with the library, you see. We've had   a lot of trouble recently with boys taking out library books without library cards. Your son was caught, and I administered a beating, during which he died. But you'll be glad to know... You'll be glad to know that the ringleader was caught, so I don't think we'll be having any trouble with library discipline.

Mr Perkins: Well, exactly what happened Mr Perkins: Well, exactly what happened? Headmaster: Well, apparently, boys were just slipping into the library and taking the books! Mr Perkins: No, during the beating!