Inleiding CIW Hoorcollege 3
Zender Boodschap Ontvanger
Zender Boodschap Ontvanger Coderen Decoderen
Informatie: de boodschap De boodschap bestaat uit informatie Foto Tekening (vgl. de koeien) Taaluiting Etc. Informatie is redundant Vgl. ‘eend met whisky’,‘inktvip’
De Boodschap Tekens: De Saussure: signifier + signified Wat zou de Saussure vinden van een het onderscheid ‘informatie’ – ‘betekenis’? Of van Stuart Hall over ‘empty signifier’
Communicatie: ‘boodschap ontvanger’ Gecommuniceerde betekenis Betekenis ≠ intentie van de zender Betekenis = interpretatie van de ontvanger Betekenis is het eindproduct van het communicatieproces.
Communicatie Grote overeenstemming: de gecommuniceerde betekenis zit niet in de boodschap (in de tekens) Janssen: taaluiting als ‘werktekening’
Bijvoorbeeld Stuart Hall: dominant or preferred meanings Grice: coöperatieprincipe / maximes (Houtkoop) Austin / Searle: taalhandelingen en geslaagdheidsvoorwaarden (Houtkoop)
Aandacht voor de vormgeving van de boodschap - 1 Zender Boodschap Ontvanger
Aandacht voor de vormgeving van de boodschap - 1 Zender Boodschap Ontvanger
Aandacht voor de vormgeving van de boodschap - 2 1. Theorie en analyse van beeld en geluid (blok 2) 2. Instrueren en overtuigen (blok 3) 3. Samenhang in Tekst en Discourse (blok 4)
Een voorbeeld Headmaster: Quite frankly, Mr Perkins, if he wasn't dead, I'd have him expelled. Mr Perkins: I beg your pardon? Headmaster: Yes, EXPELLED! If I wasn't making allowances for the fact that your son is dead, he'd be out on his ear!
Een voorbeeld Headmaster: Quite frankly, Mr Perkins, if he wasn't dead, I'd have him expelled. Mr Perkins: I beg your pardon? Headmaster: Yes, EXPELLED! If I wasn't making allowances for the fact that your son is dead, he'd be out on his ear!
Een voorbeeld Headmaster: Quite frankly, Mr Perkins, if he wasn't dead, I'd have him expelled. Mr Perkins: I beg your pardon? Headmaster: Yes, EXPELLED! If I wasn't making allowances for the fact that your son is dead, he'd be out on his ear!
Mr Perkins: Well, how did he die. Headmaster: Well, is that important Mr Perkins: Well, how did he die?! Headmaster: Well, is that important? Mr Perkins: Why, yes, I think so! Headmaster: Well... Well... Well, it's all got to do with the library, you see. We've had a lot of trouble recently with boys taking out library books without library cards. Your son was caught, and I administered a beating, during which he died. But you'll be glad to know... You'll be glad to know that the ringleader was caught, so I don't think we'll be having any trouble with library discipline.
Mr Perkins: Well, exactly what happened Mr Perkins: Well, exactly what happened? Headmaster: Well, apparently, boys were just slipping into the library and taking the books! Mr Perkins: No, during the beating!