fondsenwerving naar een verdubbeling van de particuliere giften
fondsenwerving Doelstelling –Verhogen van inkomsten uit giften –Uitbouw relatie tussen donateur en natuurgebied –Recrutering nieuwe donateurs
fondsenwerving Meten is weten Actie plannen Resultaten analyseren
meten is weten Analyse van de cijfers –Per project –Herkomst Wie zijn de donateurs –Lid / niet-lid –Woonplaats –Frequentie gift –Grootte gift Spreiding giften over het jaar
actie plannen Communicatie opstarten –Doelgroep definiëren Relatie uitbouwen –Bedanken, uitnodigen, verwennen Recruteren –Nieuwe geldschieters aantrekken
resultaten analyseren
eerste conclusies Gerichte communicatie met donateurs loont –Nichecommunicatie / direct mailings Leden belangrijkste donateurs –Meer leden donateur maken Giften bij einde van het jaar –Nich ing in de maand december Giften na belangrijke aankopen –Direct mailing na een aankoop Grote donateurs shoppen tussen projecten –Taak voor nationale opvolging
in de praktijk
In de praktijk
Resultaat
aanbod Analyse projecten afdeling Planning voor het volgende werkjaar –Communicatie –Doelstelling Opvolging projecten online Analyse van de actie Verfijnen strategie
momenteel Uitgebreide ervaring - Natuurpunt Gent Sinds september 2009 – Stappersven Nieuwe initiatieven –Afdelingen rond Zwarte Beek –Afdeling Mechels Rivierengebied –Afdelingen in het Meetjesland Uw afdeling?