Rekentoetsen in het voortgezet onderwijs 1 februari 2011, Amersfoort
Doelstelling van deze presentatie U informeren over werkwijze en keuzen die leiden tot de rekentoetsen in het voortgezet onderwijs
Vooraf
Totstandkoming rekentoetsen Rekentoetswijzer Constructieopdracht Concept Rekentoets Vastgestelde rekentoets
Samenstelling Rekentoetswijzercommissie
Randvoorwaarden Referentiekader is leidend. Alle domeinen komen voor toetsing in aanmerking Relatie met examensyllabi mbo: “pas toe of leg uit” Afname van de rekentoetsen digitaal
Werkwijze Eerste versie Veldraadpleging Eindversie
Keuzen rekentoetswijzers Toetsinhoud Beheersing van welke rekendoelen wordt getoetst? Toetswijze Op welke wijze worden de rekendoelen getoetst? Welke hulpmiddelen zijn toegestaan? Toetskenmerken
Toetsinhoud 2F 2F 1F ? Complexiteit gebruikssituaties Hoeveelheid leerstof
Toetsinhoud 3F 3F ? 2F ? ? 1F ? Complexiteit gebruikssituaties Hoeveelheid leerstof
Domeinoverstijgende vaardigheden Domeinen Domeinoverstijgende vaardigheden Getallen Verhoudingen Meten & meetkunde Verbanden
Toetswijze Kale opgaven Contextopgaven Met rekenmachine Zonder rekenmachine Ca. 80% Ca. 20%
Kale rekenopgaven Opgave Uitkomst schatten nee Er is een exacte uitkomst vereist ja De opgave voldoet aan de 1F-criteria nee ja Kent uitkomst uit het hoofd “Handig rekenen” Cijfer-procedure
Toetskenmerken Duur van de toets: 90 minuten Aantal toetsopgaven: 30 – 40 Elke toetsopgave kent slechts één vraag
Meedoen met de veldraadpleging? Meld u aan door middel van een aanmeldingsformulier U ontvangt – afhankelijk van het aantal aanmeldingen – een uitnodiging per e-mail Raadplegingsbijeenkomsten medio maart