College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe positioneer ik mijn uitgeverij
Advertisements

Business mapping Business model canvas.
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Businesstoepassingen
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
Nieuwe Businessmodellen (Aangepast programma voor deeltijd studenten)
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Agenda Thuiswerk (voorafgaand aan werkcollege 2-10): -De Lego opdracht uit werkcollege 25-9 uitwerken… -Blog updates… -Deze PPT voor werkcollege 2-10.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
Strategie Algemeen Porter.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
College 3, jaar 2, Zomer 2010 Introductie Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 5, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2009 Waardecreatie en Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy.
A WAY OF LIFE René Blok. Ideamanagement is een middel om alle medewerkers op een creatieve manier te laten meedenken met het bedrijf.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Business Marketing Management
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Webmaster ToolsWebmaster Tools Google Webmaster Tools Gedetailleerde rapporten over uw pagina's in Google. Weet wat google van u vind! Ontdek.
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Business model canvas: FOODlogica
BedrijfsEconomie Opgave 1.13 Kevin Kwee [ ]
TNO - ICT & Policy Business modellen voor educatieve content WORKSHOP Project Onderbouw VO Experimentele Leermiddelen Drs. Leo Pennings 30 januari 2006.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Business Model Canvas.
Minor Project- en Programmamanagement
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Business IT & Management
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 6 Hoe ziet jouw product eruit?
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 4 Waar is het gat in de markt?
Created by BM|DESIGN|ER bemiddeling default. Created by BM|DESIGN|ER PARTNERS Huisartsenposten? Landelijke Huisarts Vereniging? Tandarts vereniging? VALUE.
Created by BM|DESIGN|ER test Informatie dienstverlening Collectievorming en beheer Informatie beheer.
Created by BM|DESIGN|ER Klokjes Woonbedrijf default.
Speciale Catering Wens Inhoud  Canvas  Persona  Customer journey  Usability advies  FAQ  Internet score card  Boekpresentatie  Reflectie.
Created by BM|DESIGN|ER Ons Idee Ons Idee - kern Generatieleren Business Boost Interim advies.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Created by BM|DESIGN|ER FlowVix default Routz IsarNet Cisco Hardware resellers.
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Created by BM|DESIGN|ER Esther van Bentum default.
Agenda, Regels, Rollen. 2016? Hoe? Het Business Model Canvas!! 1.
Created by BM|DESIGN|ER oh contrl generiek gem oh prov oh rijks oh zbo's ssc/gr's energie zorg.
Created by BM|DESIGN|ER Opleiden Waarden leerwerkadvies leer-werk Waarom leertraject community training.
Created by BM|DESIGN|ER Discover your story CONCEPT default.
Created by BM|DESIGN|ER Spijkerman Current default Aannemers/ Installateurs Stakeholders.
Created by BM|DESIGN|ER Opdracht Expertise Centrum SOWECO.
Created by BM|DESIGN|ER Nivon Reizen - Alg dln vrijw bureau.
Created by BM|DESIGN|ER NoaberGilde default willempoterman.
Created by BM|DESIGN|ER A taste of Life Afschaffen Verhogen Verminderen Ongewijzigd Creëren.
Created by BM|DESIGN|ER Henri Nefkens B.V.. Created by BM|DESIGN|ER PARTNERS Marketingbureau Poetsbedrijf Accesoires inbouwservice VALUE PROPOSITION Kwaliteit.
Created by BM|DESIGN|ER HUB053 HUB053-ini HUB053-run.
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Transcript van de presentatie:

College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel

Businessmodel Vorige keer ging het over ‘verdienmodellen’. Nu gaan we het hebben over Businessmodels: In elke business gaat het kort door de bocht om meer te verdienen aan je bestaande klanten, om meer nieuwe klanten te verwerven en om een goede prijs te realiseren... Althans, zo denkt men in de oude economie. In de nieuwe economie van ná september 2008 wordt het begrip ‘profit’ steeds vaker vervangen door het begrip benefit’...

Businessmodellen Alexander Osterwalder: “ A business model is a conceptual tool that contains a set of elements and their relationships and allows expressing the business logic of a specific firm. It is a description of the value a company offers to one or several segments of customers and of the architecture of the firm and its network of partners for creating, marketing, and delivering this value and relationship capital, to generate profitable and sustainable revenue streams “

Businessmodellen Alexander Osterwalder: we kijken naar een filmpje: Wat is de essentie van dit filmpje?

Businessmodellen Businessmodellen gaan dus over: Hoe Creëer ik Waarde EN HOW TO MAKE MONEY

Businessmodellen Osterwalder gebruikt hiervoor: Het 9 blokken model

Businessmodellen Het 9 blokken model (oorspronkelijk): –Value proposition: Het aanbod van het bedrijf, zowel product als service, vertaald naar waarde voor de klant. –Target customer: Een beschrijving van de klant of klantgroep waar het bedrijf zich met de value proposition op richt. Hier worden karakteristieken beschreven van een (potentiele) klant (doelgroepanalyse dus) –Distribution channels: De manier waarop een bedrijf in contact komt met haar klanten. Hier worden de communicatie- en distributiestrategie beschreven. –Customer relationship: Het managen van de relatie tussen het bedrijf en klanten (of klantsegmenten). #Key resources: Wat is de corebusiness van het bedrijf? #Key activities: Wat moet er gebeuren om het businessmodel te implementeren? –Key partner: Welk partnernetwerk heb ik nodig? –Revenue streams: Ofwel het verdienmodel –Cost structure: Wat kost het allemaal?

Businessmodellen Het 9 blokken model (aangepast): –Value proposition: Het aanbod van het bedrijf, zowel product als service, vertaald naar waarde voor de klant. –Target customer: Een beschrijving van de klant of klantgroep waar het bedrijf zich met de value proposition op richt. Hier worden karakteristieken beschreven van een (potentiele) klant (doelgroepanalyse dus) –Distribution channels: De manier waarop een bedrijf in contact komt met haar klanten. Hier worden de communicatie- en distributiestrategie beschreven. –Customer relationship: Het managen van de relatie tussen het bedrijf en klanten (of klantsegmenten). #Value Configuration: Wat is de strategisch belangrijke combinatie van activiteiten en resources? #Core capabilities: Wat zijn je kerncompetenties die nodig zijn om het businessmodel uit te kunnen voeren? –Key partner: Welk partnernetwerk heb ik nodig? –Revenue streams: Ofwel het verdienmodel –Cost structure: Wat kost het allemaal?

Verdienmodellen/inkomstenmodellen Een verdienmodel is onderdeel van het businessmodel Vaak wordt echter ook een verdienmodel als businessmodel aangeduid Niet correct dus

Verdienmodel voorbeeld Advertentiemodel Informatiesite biedt gratis content en diensten aan. De content wordt door de site zelf gemaakt of via derden betrokken. Het aanbod wordt voorzien van advertenties. Voorwaarde voor succes is veel verkeer Voorbeelden Nieuwsportals

Businessmodellen Bij het uitwerken van 9 blokken worden vragen gesteld als : -met wie moet ik samenwerken? -wie is de doelgroep? -is mijn product/dienst uniek? -wie is bereid om te betalen en voor welke waarde?

Eigenlijk doorloop je de volgende vragencyclus

Zo ziet het er dan uit: Muziek

Muziek (let op het ‘offer’)

Of een krant: Financial Times

Opdracht in tweetallen Vul het businessmodel voor Ikea in, volgens de opzet van het 9 blokkenmodel Daarna bespreken we het...

Vragen? Download college: Vragen: