CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2009 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Toine Nagel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 1, Winter 2009
MEDMEC Les 1 Toelichting module
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
CREATIVE MARKETING WC 7, jaar 1, Winter 2009
Studieloopbaancoaching
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2009
CREATIVE MARKETING Kickoff, jaar 1, Winter november 2009
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Docenten: Willem Ruijsbroek Les 1,
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Media en creativiteit Mail:
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Identiteit MedMec02 les 3 (5) Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Identiteit MedMec02 les 7 Mail: Wiki:
Identiteit MedMec02 les 1 (3) Mail: Wiki: vakgroep:
Identiteit MedMec03 en 04 les 2(1) Mail: Wiki:
Identiteit MedMec0304 les 1 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Identiteit CMDMEC01-2 les 6 (7) Mail: Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet.
Media en creativiteit Identiteit les 1
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Identiteit MedMec02 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 1, Winter 2009
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
MEDMAR Werkcollege, jaar 3, Herfst
MEDMAR Werkcollege 4, jaar 1, Herfst
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2009 Waardecreatie en Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
CREATIVE MARKETING HC1, jaar 2, Herfst 2009 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best- 3 september 2009.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent xxxx.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Waardecreatie Experience Economy Auteurs: Alexander Bakker en Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
CREATIVE MARKETING jaar 2, Winter december 2009 Me, You and Me Brand Activation! Dimitri Hubregtse Saskia Best.
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
Medmec04 les 1 Engagement.
Les 1 – Jij en de media Vertel:
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Media en Creativiteit jaar 1 deeltijd 1 e semester Pia Terstroet daar alle slides van voorgaande.
IK-File 18-11les 1planning ik-file 25-11les 2opdracht 1-cover/poster/banner 02-12les 3 opdracht 1-categorie les 4 opdracht 1-categorie les.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –31 augustus 2009.
Identiteit MedMec02 les 6 (8) Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Praktijkervaring en reflectie
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Transcript van de presentatie:

CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2009 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Toine Nagel

Agenda Huisregels Boek Introductie Weekindeling herfstkwartaal Werkcolleges en Hoorcolleges Toelichting opdracht 1 Korte start Brand Essentials

Wie ben ik? Toine Nagel vakgroep CMD Creative Marketing Download college

Spelregels Laptops dicht (tenzij je aan de slag moet) Mobieltjes uit 80% verplichte aanwezigheid

Huisregels 1. 80% aanwezigheid verplicht bij de werkcolleges (anders geen beoordeling) 2. Hoorcolleges zijn niet verplicht, maar in de hoorcolleges vindt de theoretische behandeling en verdieping van de stof plaats 3. Zonder het volgen van de hoorcolleges zul je nooit excelleren

Huisregels 4. Laptops, mobieltjes en overige pda's niet toegestaan te gebruiken zonder verzoek van je docent 5. Respecteer de deadlines voor inleveren van de opdrachten 6. Heb respect voor elkaar en je docent 7. Tot 10 minuten te laat is 50% afwezig. Na 10 minuten te laat is niet meer aanwezig

Boek! BOEKEN! Er is een verplicht boek dit kwartaal en andere kwartalen. Heb je ze al: Super! Zo niet: bestellen! Verplichte boekenlijst staat in de Studiegids!

Boek! BOEKEN!

Een nadere kennismaking Marketing in jaar 2 !? Jaar 1 ging hoofdzakelijk over Kotler. Daarmee leerde je de basis. In jaar 2 gaan we die verdiepen en nuanceren. Vooral de vraag ‘waarom’ staat centraal. Het gaat niet langer over ‘hoe’.

Wie ben jij? Stel jezelf kort voor. Vertel vooral leuke persoonlijke details over jezelf, dat maakt het voor je docent makkelijker te onthouden wie je bent!

Oefening 1: verdere kennismaking (optioneel) Stel, je bent Marketeer( dat is een veronderstelling waar we vrijwel het hele jaar van uitgaan). Tijdens straatinterviews om nieuwe trends en ontwikkelingen te bepalen, kom je je buurman tegen. Je hebt vijf minuten om hem te ‘plaatsen’ binnen een consumptiepatroon en een eventuele doelgroep. Daarbij stel je onder meer de volgende vragen:

Oefening 1: verdere kennismaking (optioneel) 1.Welke producten koop je vaak? (Evt. binnen een categorie, zoals kleding) 2.Welke merken koop je graag? (Evt. weer binnen die categorie) 3.Welke merken koop je niet? 4.Hoe definieer je je eigen lifestyle? 5.Hoor je bij een (sub)groep? (Bijvoorbeeld skaters?) 6.Hoe baken je die (sub)groep af? Wie hoort daar duidelijk NIET bij, en waarom?

Oefening 1: verdere kennismaking (optioneel) Werk dit rijtje niet schools af! Een goed interview is een gesprek, vraag dus ook door! Je conclusies visualiseer je in een ‘pleefiguurtje’ (docent licht toe en deelt uit). 5 minuten gesprek deelnemer A 5 minuten gesprek deelnemer B 5 minuten visualisatie Resterende les: bespreking, met name gericht op toelichting waarom je bepaalde aspecten uitgelicht hebt in je visualisatie

Twee filmpjes Twee filmpjes van Youtube Beiden geven een ander perspectief op Marketing

Filmpje 1: Javier Guzman Javier Guzman geeft hierin een ander beeld van Marketing. Beantwoord tijdens het kijken de volgende vragen: “Welk beeld dat Guzman van Marketing schetst, herken je het meest? Waarom?” H_o

Filmpje 2: Vieze man De Vieze Man is een type van Kees van Kooten. Mogelijk zijn jullie te jong om de Vieze Man te kennen, maar hij was een begrip. In dit filmpje maakt de Vieze Man een uitstapje in de reclame. Ondanks dat het filmpje oud is, is het nog steeds actueel. Waar komt dat door? sp9Yycjtao

Weekindeling herfstkwartaal Werkcolleges WC 1: Introductie, organisatie etc, inhoudelijke start, Branding: the essentials WC 2: Branding: onderzoek & strategie + begeleiding project WC 3: Branddesign Model en ontwerpen voor Brands WC 4: Ontwerpen voor brands, inleveren en presenteren groepsopdracht Week 44: inleveren individuele opdracht

Weekindeling Hoorcolleges HC 1: Wk 36 Essentials van Branding (Wheeler part 1) HC 2: Wk 38 Het Branding Proces (Wheeler part 2) HC 3: Wk 42 Het vormgeven van Brands (Wheeler part 3)

Modulewijzer via mijn Blog...

Beoordeling Herfstkwartaal -Opdracht 1: Groepsopdracht: Superbrand! -Maak je eigen Superbrand, formuleer een merkstrategie en een merkidentiteit -Opdracht staat in de modulewijzer -Formuleer groepjes van 4 tot maximaal 5 studenten (daar krijg je nu 5 minuten voor, anders wijs ik aan)

Opdracht 1 -Lees de modulewijzer en bespreek opdracht 1 en formuleer vragen -20 min.

Marketingdeliverables Project Marketing is in dit project minder belangrijk, maar voer je doelgroeponderzoek GOED uit voor AH of Bouwfonds Doelgroeponderzoek: het doelgroeponderzoek doe je aan de hand van deskresearch (minimaal 5 bronnen) en field research (minimaal 5 interviews)

Brand Essentials Brand is not what you say it is. It is what they say it is. Marty Neumeier, The Brand Gap Wat is volgens jou een merk?

Brand Essentials -Vanaf het moment dat je opstaat tot het moment wanneer je naar bed gaat wordt je geconfronteerd met marketing en merken -Schrijf voor jezelf op welke merken je tegenkomt op een gemiddelde dag -Was je je hier van bewust?

Brand Essentials

Designing Brand Identity Historie

Definitie van een brand… Daar zijn er heel veel van, in het hoorcollege wordt daar nader op ingegaan MAAR

Definitie van een brand… volgens het boek Designing Brand Identity: “Brand is the promise, the big idea, and the expectations that reside in each customer’s mind about a product,service or company” “Products are created in the factory” Brands are created in the mind” - Walter Landor

Brand Touchpoint Iedere touchpoint is een kans om het merk te versterken (of een risico het merk te verzwakken) en een mogelijkheid om het “Merk DNA” naar voren te brengen

Brand touchpoints

Logo’s als entree naar het merk

Het ontstaan van het Google-logo Meer achtergrond op: ogle_logos?slide=1&slideView=10 ogle_logos?slide=1&slideView=10

Hoe werkt brand design? Visuele identiteit triggert perceptie en associaties met een merk…

product brand corporate brand monolitisch uniform semi-monolitisch minder uniform endorsed hoofdmerk + afzendermerk multi-branded hoofdmerk + hoofdmerk single-branded hoofdmerk Over corporate brands en product brands

Warren Buffet over merken Verdere tips over merken: Laura Ries

Factoren die een brand identiteit bepalen Vision Meaning Authenticity Differentiation Sustainability Coherence Flexibility Commitment Value Zie boek pag. 17

Opdracht In tweetallen: Bekijk de slides op Bepaal vervolgens aan de hand van deze slides en het college de brand identity voor: &

Vragen? Download college: / weet / colleges Tot volgende week!