Spellinginstructie is geen kwestie van "One-size fits all"

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
= 1 uur vóór zonsondergang uur
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
2/3 betekent; je deelt iets in 3 stukken en jij krijgt er 2 van.
Leren spellen, feedback en de computer
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Thema HACCP
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
De Bijbel lezen: waarom en hoe?
Ronde 1: aan het werk gaan.
Weekendwerk Dorpsweg 6 – 9 juni 2014 Vreselijk warm, dreiging met stortbuien, veel werk, kleine tegenslagen, intensieve interne communicatie En Op tijd.
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Welkom op de informatieavond
Zo leer je kinderen lezen en spellen
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Afrika: Topo nakijken en leren.
De nieuw te vormen tussenbouw. Jaargroep 5 en 6..
User management voor ondernemingen en organisaties
Uitspraak trainen met een computer: is dat mogelijk? Ambra Neri Catia Cucchiarini, Helmer Strik Radboud Universiteit Nijmegen, CLST.
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Lezen en spellen: Theorie en Praktijk
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Effectief spellingonderwijs
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Enquête.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.
BINAIR2: 10-jan-2003, RW Maar HOE reken je nu een BINAIRE waarde om naar een DECIMALE waarde?
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Leren lezen op de Wijngaard : kern 2 door juf Martine
Waar gaat het nou toch om?!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
De tafel van 4.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Transcript van de presentatie:

Spellinginstructie is geen kwestie van "One-size fits all" Anna Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek van leren en ontwikkeling OLO-Colloquium 16 mei 2003

Allerlei soorten woorden mat vis pet melkkruk kerstster marktkraam bureau toilet jus geit zich pauw gezet wijselijk bessensap OLO-Colloquium 16 mei 2003

TYPE WOORDEN KLANKZUIVER MAT, VIS, PET AMBIGUE FONEEM-GRAFEEM RELATIES STOUTERD, OERWOUD, WEIFELEN, TWIJFELEN INCONSISTENTE FONEEM-GRAFEEM RELATIES JEANS, BUNGALOW, SERGEANT OLO-Colloquium 16 mei 2003

Stimuli in Exp 1 Strand Kauwen Bedtijd Blauw Zuchten Schilpad OLO-Colloquium 16 mei 2003 Stimuli in Exp 1 Strand Kauwen Bedtijd Blauw Zuchten Schilpad Piano IJskoud Bouwdoos Hoofdpijn Stoplicht Schuld Bosman & de Groot, 1992 OLO-Colloquium 16 mei 2003

Proefpersonen in Exp 1 57 leerlingen uit Groep 3 50% goede en 50% zwakke spellers 3 experimentele groepen Overschrijven Probleem benoemen Mondeling spellen OLO-Colloquium 16 mei 2003

Lezen of Iets anders OLO-Colloquium 16 mei 2003

Wat is beter? OLO-Colloquium 16 mei 2003

Conclusie Exp 1 Lezen is niet zo effectief Het woord uit het hoofd hardop spellen is effectief voor alle leerlingen Spellingniveau bepaalt mede de effectiviteit van een methode OLO-Colloquium 16 mei 2003

Stimuli in Exp 2 Paleis Stouterd Kachel Rondje Vuilnis Modder Schildpad Miauwen Nagel Bloot Pantoffel Hengel van Leerdam, Bosman, & Van Orden (1998) OLO-Colloquium 16 mei 2003

Proefpersonen in Exp 2 70 leerlingen uit Groep 3 Experimentele groepen 50% goede en 50% zwakke spellers Experimentele groepen Lezen Overschrijven Probleem benoemen Mondeling spellen Visueel dictee OLO-Colloquium 16 mei 2003

Trainingsfouten* Lezen 5.3 Overschrijven 4.1 Probleem benoemen 6.9 Mondeling 8.4 Visueel dictee 9.1 * Max aantal fouten = 36 OLO-Colloquium 16 mei 2003

Wat is beter ? OLO-Colloquium 16 mei 2003

Conclusie Exp 2 Lezen is ook hier niet erg effectief Het woord uit het hoofd opschrijven is heel effectief voor alle leerlingen Spellingniveau bepaalt ook hier mede de effectiviteit van een methode OLO-Colloquium 16 mei 2003

Stimuli in Exp 3: Visueel dictee Complexe consonantclusters borstkas, kunsthandel, trommelstok, glinsteren, zwerfkatten, melkkruk, kerstbal, stripboeken, krulspelden, marktkoopman, rotstreek, hoestbui. Ambigue foneem-grafeem relaties drijfhout, blauwbaard, levensecht, geheimzinnig, politie, bouwval, achterlijf, reizigers, nieuwigheid, schiereiland, zeemeeuw, fluweel. Bosman, van Hell, Harbers, & Voorzee (2002) OLO-Colloquium 16 mei 2003

Proefpersonen in Exp 3 School Leeftijd J M LOM: 11 jaar; 4 mnd 9 2 MLK: 12 jaar; 6 mnd 4 7 ZMOK: 9 jaar; 5 mnd 10 1 OLO-Colloquium 16 mei 2003

Foutenafname na training Ambigue foneem-grafeem relaties Complexe Consonant clusters LOM 20% 14% MLK 16% 15% ZMOK 36% 12% OLO-Colloquium 16 mei 2003

Conclusie Exp 3 Visueel dictee is effectief voor alle type leerlingen Visueel dictee is met name effectief voor woorden met ambigue foneem-grafeem relaties Spellingniveau bepaalt ook hier mede de effectiviteit van een methode OLO-Colloquium 16 mei 2003

Stimuli in Exp 4 asperge bungalow champignon douane giraffe jeans jungle jus kangoeroe kievit milieu niveau onmiddellijk passagier populair station Schiffelers, Bosman & van Hell, 2002 OLO-Colloquium 16 mei 2003

Proefpersonen in Exp 4 41 leerlingen uit het Regulier onderwijs 9 jaar 20 Uitspreken-wat-er-staat 21 Lezen-zoals het hoort 44 leerlingen uit het Speciaal onderwijs 11 jaar 22 Uitspreken-wat-er-staat 22 Lezen-zoals het hoort OLO-Colloquium 16 mei 2003

Wat/Wie is beter ? Direct 1 week erna Uitspreken Regulier 45% 39% Speciaal 38% 28% Lezen Regulier 18% 15% Speciaal 19% 21% OLO-Colloquium 16 mei 2003

Conclusie Exp 4 Woorden foneem-grafeem consistent maken is een effectieve methode voor alle leerlingen De duurzaamheid van de spellingkennis is bij leerlingen zonder leerproblemen goed De duurzaamheid van spellingkennis is bij leerlingen met leerproblemen minder goed OLO-Colloquium 16 mei 2003

Stimuli in Exp 5 asperge bungalow champignon douane giraffe jeans jungle jus kangoeroe kievit milieu niveau onmiddellijk passagier populair station Schiffelers, Bosman & van Hell, 2002 OLO-Colloquium 16 mei 2003

Proefpersonen in Exp 5 33 leerlingen uit het speciaal onderwijs 11 jaar 12 meisjes, 21 jongens Twee experimentele groepen Uitspreken-wat-er-staat Uitspreken-wat-er-staat+ OLO-Colloquium 16 mei 2003

Helpt langer oefenen ? Oefenen kort lang Direct 38% 53% 1 week later 28% 51% OLO-Colloquium 16 mei 2003

Helpt de +oefening Uitspreken Uitspreken + Natoets 1 29% 40% OLO-Colloquium 16 mei 2003

Conclusie Exp 5 Woorden foneem-grafeem consistent maken is een effectieve methode voor leerlingen uit het speciaal onderwijs Het verlengen van de training heeft een positief effect op de duurzaamheid van de spellingkennis “Oefenen met de rare uitspraak lijkt het leereffect te verhogen” OLO-Colloquium 16 mei 2003

En de moraal van dit verhaal.... Een spellinginstructie-methode dient afgestemd te zijn op het type woord Een spellinginstructie-methode dient rekening te houden met het type leerling Het leren van de spelling is het meest gebaat bij een methode die het dichtst bij de vaardigheid zelf staat OLO-Colloquium 16 mei 2003

Met dank aan Martin van Leerdam Annette de Groot Janet van Hell Ilona Schiffelers Margie Voorzee Wendy Harbers Monique Bartelings Wendy Exterkate Anne-Marie Rosink OLO-Colloquium 16 mei 2003