Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over jongeren gesproken 10 maart 2005, Martiniplaza Groningen
Advertisements

Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Evidence-based leerpotenties in praktijk
Radboud Universiteit Nijmegen
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
De (on)gezonde leerling?
Radboud Universiteit Nijmegen
Leren spellen, feedback en de computer
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Presentatie Procedure naar het VO
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Emerging Body Language Sprakeloos dynamisch A tribute to Marijke Rutten-Saris 12 juni 2010.
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Workshop: “Weinig geld, maar wel lid van een sportvereniging ”
Drs. Ingrid Kruizinga Dr. ir. Wilma Jansen Prof. dr. Hein Raat
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectief lees- en spellingonderwijs
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Voorzieningen bereiken migranten niet altijd
Nardi Steverink.
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Internaliserende problematiek bij jeugdigen in een residentiële setting
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner
Mijke Henstra Decaan 3-6 Vwo LOB Tweede Fase
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Pedagogische wetenschappen
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Hoogsensitiviteit: Oorsprong en betekenis
Effectief spellingonderwijs
EBL: een woordeloze therapeutische aanpak
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
‘Ouders als behandelaars’
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Boeren met Water Monitoringsresultaten Waterberging Kerkmeijer Gerben Bakker en Bram de Vos 23 januari 2007.
Lidy van der Worp (RENN4)
Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Zwerfafval projecten In het primair onderwijs 25 juni 2015.
Annelies Kepper Trimbos-instituut Universiteit Utrecht
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Pedagogische wetenschappen
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Effectief lees- en spellingonderwijs
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Transcript van de presentatie:

Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit Prof. dr. Anna M.T. Bosman www.annabosman.eu 19 december 2009 Lustrumcongres VHN Radboud Universiteit Nijmegen Sectie Orthopedagogiek van leren en ontwikkeling

Theoretisch kader a) Twee hersensystemen: Behavioural Activitation System (BAS) gevoelig voor beloning en vermijden van straf en dopamine Behavioural Inhibition System (BIS) gevoelig voor straf en niet-beloning en nieuwigheid; serotonine b) Relatieve werking van BAS en BIS bepalen mede het temperament c) Interactie temperament en opvoeding => persoonlijkheid

Hoogsensitiviteit ‘meten’ Hoe? (vooralsnog) met een vragenlijst Wat meet de vragenlijst? Karaktertrek Temperament ‘Gestold’ gedrag Hoeveel dimensies? 1: hoogsensitiviteit (Aron & Aron, 1997) 2: positieve en negatieve sensitiviteit (Walda, 2007) 3: snelheid van prikkeling, esthetische sensitiviteit, lage sensorische drempel, (Smolewska e.a., 2006) Uitleggen over de thermometer en dat we dergelijke instrumenten niet hebben in de psychologie. Misschien een file met overzicht van welke items bij welk constructen horen Walda en Smolewska apart weergeven!

Hoogsensitiviteit gemeten bij kinderen Met dank aan Dr. Joep T.A. Bakker (Radboud Universiteit Nijmegen) Drs. G. Gortemaker (Radboud Universiteit Nijmegen) Drs. Sietske A.E. Walda (Braams & Partners, Deventer)

Onderzoeksvragen Zijn er verschillen in sensitiviteit tussen leerlingen in het regulier en speciaal onderwijs? Wat is de overeenkomst tussen de oordelen van kinderen, ouders en leerkrachten over hoogsensitiviteit bij kinderen?

Deelnemers 1011 341 Regulier Onderwijs Speciaal Onderwijs Kinderen 506 186 Ouders 382 137 Leerkrachten 123 18 Totaal 1011 341

Hoogsensitiviteitscores Gemiddelde min. = 1; max. = 5 Regulier Onderwijs Speciaal Verschil Kinderen 2.92 2.68 Regulier > Speciaal Ouders 2.95 3.28 Speciaal > Regulier Leerkrachten 3.05 2.98 Regulier = Speciaal

Overeenstemming .31** .19* .26** .24** Ouders Leerkrachten Correlatiecoëfficient (r) Ouders Leerkrachten Regulier onderwijs Kinderen .31** .19* Speciaal onderwijs .26** .24** * p < .05; ** p < .01 0 is geen samenhang; 1 is perfecte samenhang

Hoogsensitiviteit van kinderen meten Er bestaat een statistisch betrouwbare samenhang tussen de oordelen van kinderen, ouders en leerkrachten. Voor praktisch gebruik is deze overeenstemming echter niet groot genoeg om de beoordeling van hoogsensitiviteit van kinderen aan ouders of leerkrachten over te laten.

Hoogsensitiviteit gemeten bij Volwassenen Met dank aan Mijn collega wetenschappers (zie de bronnen aan het eind van deze presentatie)

Niet Onderzocht is de relatie tussen Hoogsensitiviteit en Hoogbegaafdheid/meervoudige intelligentie Leerproblemen Leerstijl (begrijpen of uit het hoofd leren) Lesstofverwerking met meerdere modaliteiten Rechterhersenhelftverwerking Cognitieve voorkeur (visueel-ruimtelijk of taal) Lichaamstaal Motoriek (fijne en grove) Geheel-deel onderscheid Conclusie: vooralsnog is er géén bewijs dat deze factoren gerelateerd zijn aan hoogsensitiviteit

Hartelijke dank voor uw belangstelling Prof. dr. Anna M.T. Bosman www.annabosman.eu Radboud Universiteit Nijmegen Sectie Orthopedagogiek van leren en ontwikkeling

Bronnen 1 Aron, E. N. (2000). High sensitivity as one source of fearfulness and shyness. In L. A. Schmidt & J. Schulkin (Eds.), Extreme fear, shyness, and social Phobia: Origins, biological mechanisms, and clinical outcomes (pp. 251-272). New York: Oxford University Press. Aron, E.N., & Aron, A. (1997). Sensory-processing sensitivity and its relation to introversion and emotionality. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 345-368. Aron, E. N., Aron, A., & Davies, K. M. (2005). Adult shyness: The interaction of temperamental sensitivity and an adverse childhood environment. Personality and Social Psychology Bulletin, 31, 181-197. Benham, G. (2006). The highly sensitive person: Stress and physical symptom reports. Personality and Individual Differences, 40, 1433-1440. Evers, A., Rasche, J., & Schabracq, M. J. (2008). High sensory-processing sensitivity at work. International Journal of Stress Management, 15, 189-198. Gortemaker, G. (2009). Hoogsensitiviteit bij kinderen in het speciaal (basis)onderwijs. Master scriptie Orthopedagogiek, Radboud Universiteit Nijmegen. Hofman, S. G., & Bitran, S. (2007). Sensory-processing sensitivity in social anxiety disorder: Relationship to harm avoidance and diagnostic subtypes. Journal of Anxiety Disorders, 21, 944-954. Jerome, E. M., & Liss, M. (2005). Relationships between sensory processing style, adult attachment, and coping. Personality and Individual Differences, 38, 1341-1352. Liss, M., Mailloux, J., & Erchull, M. J. (2008). The relationships between sensory processing sensitivity, alexithymia, autism, depression, and anxiety. Personality and Individual Differences, 45, 255-259.

Bronnen 2 Liss, M., Timmel, L., Baxley, K., & Killingsworth, P. (2005). Sensory processing sensitivity and its relation to parental bonding, anxiety, and depression. Personality and Individual Differences, 39, 1429-1439. Neal, J. A., Edelmann, R. J., & Glachan, M. (2002). Behavioural inhibition and symptoms of anxiety and depression: Is there a specific relationship with social phobia? British Journal of Clinical Psychology, 41, 361-374. Meyer, B. J., Ajchenbrenner, M., & Bowles, D. P. (2005). Sensory sensitiviy, attachment experiences, and rejection responses among adults with borderline and avoidant features. Journal of Personality Disorders, 19, 641-658. Meyer, B. J., & Carver, C.S. (2000). Negative childhood accounts, sensitivity, and pessimism: A study of avoidant personality disorder features in college students. Journal of Personality Disorders, 14, 233-248. Mulders, S.A.M.S. (2008). Hooggevoelige personen: Hoog gevoelig voor burnout? Master scriptie Gezondheidspsychologie, Open Universiteit Nederland. Schuller, I., van Zijp, S., & van der Zant-Willers, S. (2006). Werkstress, coping en persoonlijkheid met specifieke aandacht voor hoogsensitiviteit, neuroticisme en introversie. Master scriptie Psychologie van Arbeid, Gezondheid en Organisatie, Universiteit Utrecht. Slaats Baeten, E. (2007). Schoolbeleving en ervaren gezondheidsklachten van hoogsensitieve leerlingen. Masterscriptie Open Universiteit, the Netherlands. Walda, S. (2007). Hoogsensitiviteit bij kinderen in het basisonderwijs. Master scriptie Radboud Universiteit Nijmegen.